پس از لغو تحریم های بندری، نخستین کشتی لاینر خارجی متعلق به خط کانتینری ون های در مراسمی با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران بندر شهید رجایی در بزرگترین بندر تجاری کشور پهلو گرفت.
به گزارش ایسنا، این کشتی با ظرفیت 6 هزار TEU کانتینر از بندر سنگاپور به جبل علی و از آنجا به به بندر شهید رجایی آمده است.
کشتی مذکور که 260 متر طول و 33 متر عرض دارد، قرار است در ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی 900 کانتینر را بارگیری و 800 کانتینر را نیز تخلیه کند.
خط کشتیرانی ون های تایوان یکی از 20 خط کشتیرانی برتر دنیاست که تا پیش از تحریمهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران در زمینه های بیمه های دریایی، به بزرگترین بندر تجاری ایران تردد داشته است.
با از سرگیری تردد مستقیم خطوط معتبر کشتیرانی جهان در بندر شهید رجایی فاصله دستیابی به کالاها به میزان هفت روز کاهش می یابد و این امر تا حدود زیادی در کوتاه کردن دست واسطه ها و دلال ها در بازار تجارت بین المللی ایران موثر خواهد بود.
شایان ذکر است، با رفع تحریم های بندری و دریانوردی، کالاها از طریق خطوط لاینر به صورت مستقیم وارد بندر شهید رجایی می شود، در حالیکه پیش از این کالاها نخست به بنادر کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان،عمان و امارات منتقل و از آنجا با یک کشتی دیگر به ایران حمل می شود.
این تبادل مستقیم محموله ها بین 40 تا 100 دلار در هر تن هزینه تمام شده کالا را کاهش می دهد.
به نظر می رسد ورود این کشتی آغاز سریالی دنبالهدار برای بازگشت خطوط کشتیرانی معتبر جهان به بندر شهید رجایی باشد، خطوط کشتیرانی اورگرین، هایوندای، هانجین و کاسکو نیز طی چند ماه گذشته با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان سازمان بندر، اعلام آمادگی کرده اند تا فعالیت خود را در این بندر از سر گیرند.
فعالیت این خطوط کشتیرانی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ است.
سازمان بنادر و دریانوردی کشور در قالب تفاهم نامه، درخواست مکتوب و اعلام بین المللی، آمادگی بندر شهید رجایی را برای پذیرش کشتی ها اعلام کرده است.
مجتمع بندری شهید رجایی با 40 پست اسکله و در اختیار داشتن پیشرفتهترین ترمینالهای کانتینری کشور، در مسیر تبدیل به بندر کانونی در عملیات جابجایی کالاهای کانتینری، اساسی، فولادی و فرآوردههای نفتی قرار گرفته است.
انتهای پیام
نظرات