• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93043117680
  • خبرنگار : 71456

هواپیمای مسافربری مالزی چگونه در 12 ثانیه نابود شد؟+تصاویر

هواپیمای مسافربری مالزی چگونه در 12 ثانیه نابود شد؟+تصاویر

با سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی به نام MH17 که حامل 295 مسافر بود، مشخصات فناورانه پرتابگر موشک BUK که غربی‌ها مدعی‌اند مخالفان دولت اوکراین با استفاده از آن هواپیمای مالزی را منهدم کرده‌اند، منتشر شد.

با سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی به نام MH17 که حامل 295 مسافر بود، مشخصات فناورانه پرتابگر موشک BUK که غربی‌ها مدعی‌اند مخالفان دولت اوکراین با استفاده از آن هواپیمای مالزی را منهدم کرده‌اند، منتشر شد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این موشک زمین به هوا با چنان نیرویی به هواپیمای مالزیایی ضربه وارد کرد که ساکنان محلی مدعی‌اند اجساد مسافران را در حال سقوط از آسمان مانند لباس‌های مندرس به چشم خود دیده‌اند.

سیستم موشکی BUK که SA-11 Gadfly نیز نام دارد، درسال 1979 توسط اتحاد جماهیر شوروی برای انهدام هواپیماها، موشک‌های کروز و پهپادها ساخته شد.

واژه BUK در زبان روسی به معنای «درخت راش» است. این سامانه شامل چهار موشک بر روی یک سیستم چرخنده است که خود روی یک وسیله‌نقلیه زنجیردار قرار می‌گیرد. یک سامانه زنجیردار دیگر نیز جداگانه رادارها را برای هدایت موشک‌ها حمل می‌کند.

سامانه BUK قادر به حمل 70 کیلوگرم کلاهک‌ با قدرت انفجاری بالا بوده و می‌تواند موشک‌ها را به ارتفاع 23 هزار متر پرتاب کند. فقط پنج دقیقه برای گرم‌کردن موشک، 12 دقیقه برای بارگیری و بین هشت تا 12 ثانیه برای رسیدن آن به هدف زمان لازم است. زمانی که موشک به هدف می‌رسد، احتمال نابودی 90 تا 95 درصدی هدف وجود دارد.

موشک پرتابی احتمالا در فاصله 20 متری از MH17 منفجر و موجب آسیب‌رسانی قابل‌توجه به موتورها و سیستم کنترل هواپیما شده است. این انفجار سوخت موجود در بورد هواپیما را آتش زده و منجر به نابودی بال و بدنه آن شده است.

در درون موشک کلاهک‌های متنوعی وجود دارد و بسته به هدفی که به سمت آن حرکت می‌کند از آن‌ها بهره می‌برد. این سیستم موشکی می‌تواند یک هواپیما را به دو نیم کند، آن را آتش بزند و یا قطعه‌قطعه کند. تصور می‌شود موشک از پشت یک کامیون پرتاب شده و جستجوگر 35 سانتی‌متری روی آن اطلاعات لازم در خصوص مسیر هواپیمای مسافربری را از ایستگاه راداری روی یک وسیله‌نقلیه جداگانه دریافت کرده است.

یک آتشبار برای پرتاب موشک، از سیستم فرماندهی حاوی نمایشگر‌ها و رایانه تشکیل شده است. گفته می‌شود سیستم به کاررفته برای تعیین این که هدف دوست یا دشمن است، به اپراتور هشدار نداده که هدف، یک هواپیمای مسافربری بوده و فقط اعلام کرده که طعمه دوست نیست.

زمانی که رادار موجود روی سیستم، هواپیما را رهگیری کرده، موشکی را به سمت آن هدایت کرده است اما این که چرا این سامانه نتوانسته تشخیص دهد طعمه‌اش یک هواپیمای غیرنظامی است، مشخص نیست و به نظر می‌رسد در این میان فردی مرتکب اشتباه شده است. گفته می‌شود شلیک‌کردن این موشک به سادگی فشاردادن یک دگمه است.

مدل‌های قدیمی‌تر موشک با سرعت 850 متر در ثانیه و مدل‌های جدیدتر با سرعت 1230 متر در ثانیه حرکت می‌کنند. در چنین سرعتی، موشک مزبور بسته به مدل آن، بین هشت تا 12 ثانیه پس از پرتاب به هواپیما اصابت کرده است.

این موشک قادر به نابودی هواپیمایی به اندازه بوئینگ 777 است که در ارتفاع 10.06 کیلومتری پرواز کرده و این به معنای شدت برخوردی است که هواپیما را در آسمان تکه‌پاره کرده است. به گفته شاهدان، قطعات این هواپیما و جوارح بدن مسافران و خدمه آن در ناحیه‌ای به مساحت 14.48 کیلومتر پراکنده شده و این نشان می‌دهد هواپیما در وسط هوا قطعه‌قطعه شده است.

انتهای پیام

سامانه موشکی BUK

سامانه موشکی با قدرت هر چه تمام‌تر به هواپیمای مسافربری شلیک کرد

شلیک سامانه پرتابگر موشک به سمت هواپیمای بوئینگ 777

مدل‌های مختلفی از سامانه موشکی BUK وجود دارند

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۳۱ ۱۱:۰۸

اين مطلبي است که رسانه ها گفته اند و هنوز به طور قاطع معلوم نيست .چند روز قبل از اين حادثه دولت اوکراين پرواز تمامي پرواز ها را ممنوع کرده بود واين مسئله اي است که هيچ يک از رسانه ها به ان اشاره نمي کنند که چرا با توجه به ممنوع بودن پرواز بر فراز منطقه اين پرواز انجام شده است .از نظر عقلي نيز حماقت است پرواز بر روي منطقه در گيري نظامي که اين تعجب برانگيز است.فراموش نشود امريکا دراين مسائل يد طولايي دارد .پرل‌هاربر، خليج خوکها و ايرباس ايراني . امريکا بارها از اين ترفند براي جنگ افريني استفاده کرده است .حال اگرهم امريکا را مقصر ندانيم حداقل نبايد اظهار نظر کند چرا که خود مبتکر اين شيوه وحشيانه است .رسانه‌هاي ايران بجاي دنبال کردن خط خبري غرب خود مي بايست جريان ساز و وافعيت گرا باشند

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۳۱ ۱۲:۰۰

جواد جون، ممنوعيت پرواز چند روز قبل از حادثه مربوط به ممنوعيت زير 30 هزار پا بوده. هواپيماي مربوطه در ارتفاع 33 هزار پايي پرواز مي کرده.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۳۱ ۱۱:۲۸

لعنت بر جنايتكاران

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۳۱ ۱۲:۰۴

شايد هم مثل آمريكا فكر كرده اين هواپيما مثل ايرباس ايراني بوده بعد هم به فرمانده اش مدال افتخار مي دن