• سه‌شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 93042414363

نصب دوربین‌های مدار بسته در تمام مهدهای کودک قابلیت اجرا ندارد

نصب دوربین‌های مدار بسته در تمام مهدهای کودک قابلیت اجرا ندارد

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه نرخ جدید شهریه مهدهای کودک مانند 2 سال گذشته در شهریورماه ابلاغ می‌شود، گفت: الزامی شدن نصب دوربین‌های مدار بسته برای تمامی مهدهای کودک اجرایی نیست.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه نرخ جدید شهریه مهدهای کودک مانند 2 سال گذشته در شهریورماه ابلاغ می‌شود، گفت: الزامی شدن نصب دوربین‌های مدار بسته برای تمامی مهدهای کودک اجرایی نیست.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، نفریه در جلسه بررسی نظارت سازمان بهزیستی بر مهدهای کودک افزوذ: با توجه به استیجاری بودن فضای مهدهای کودک، هزینه‌های تمام شده در صورت نصب دوربین افزایش می‌یابد و مهد کودک به عنوان یک خدمت لوکس و غیرقابل استفاده برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان سیستم نظارتی خاصی دارد و هرساله نیز تقویت می‌شود، گفت: گاهی انتقاداتی مبنی بر اینکه سطح استاندارها بالاست و این موجب آسیب به گسترش مهدهای کودک و نگهداری کودکان سن زیر مدرسه می‌شود، صورت می‌گیرد. در حال حاضر تعداد نفرات و فضای مورد استفاده، استاندارد قابل قبولی دارد و تمام مسوولان فنی و صاحبان جواز گزینش می‌شوند که تمامی این استانداردها مبنای سطح بندی و ستاره‌دار شدن مهدها قرار می‌گیرند.

نفریه با اشاره به یکپارچه شدن تابلوهای مهدهای سراسر کشور از دو سال گذشته اظهار کرد: با این کار مهدهای کودک از سایر مراکز نگهدارنده مجزا شدند و والدین می‌توانند با استفاده از پیامک بازرسی با سامانه 3000853 علاوه بر شکایت حضوری اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، نفریه با بیان اینکه از سال گذشته موضوع انجمن اولیا و مربیان برای نظارت والدین بر امور داخلی و گسترش اقدامات نظارتی سازمان مطرح شد، گفت: خط 123 نیز مختص کودک آزاری و مواردی از این دست مطرح شده که در این زمینه مداخله می‌کند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر موضوع آموزش پرسنل مهدهای کودک گفت: تعیین رشته‌های خاص برای مربیانی که از کودکان نگهداری می‌کنند پیش بینی شده است، علاوه بر آن دوره‌های عمومی نیز برای این افراد از بدو ورود و به صورت سالانه برگزار می‌شود تا بتوانند با کسب امتیاز کارت خود را تمدید کنند.

وی افزود: دوایر تخصصی برای نظارت در سطح شهرستان، استان و ملی وجود دارد. همچنین کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک سراسر کشور نیز نظارت اولیه را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به موضوع کودک آزاری در یک مهدکودک‌ در اردبیل گفت: این مهدکودک در شش ماهه گذشته پنج بار توسط بازرسان مورد بازدید قرار گرفته و قبل از رسانه‌ای شدن اقدامات اولیه برای برخورد با فرد خاطی انجام شده بود. پس از آگاهی از این اتفاق در کمتر از 24 ساعت مهدکودک "ستایش" به صورت موقت تعطیل شد وفردی که اقدام به کودک آزاری کرده بود که جزو پرسنل خدمات بود بازداشت شد چرا که جرم محرز شده بود و قوه قضائیه بلافاصله اقدامات قانونی را انجام داد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: از بروز این اتفاق عذرخواهی می‌کنیم. شاید این موضوع دستاویزی برای ارتقای استانداردها برای نظارت و کنترل شدیدتر قرار بگیرد.

وی در رابطه با تناسب شهریه‌های دریافتی مهدهای کودک و خدمات ارائه شده گفت: شهریه‌ها هر سال در کمیته‌ای که در استان‌ها با مشارکت مدیرکل، کارشناسان و نماینده کانون‌های همیاری، اماکن و سازمان حمایت از مصرف کننده تشکیل می‌شود، تعیین و سپس به سازمان بهزیستی برای تصویب اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه نگهداری و بهداشت کودکان خدماتی است که با خدمات آموزشی در مقطع دکترا قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: بسیاری از افراد این مقایسه اشتباه را در رابطه با میزان شهریه انجام می‌دهند. دو سال گذشته شهریه مهدهای کودک در شهریور ماه اعلام و مهرماه اعمال شد، امسال نیز همین روند را ادامه خواهیم داد.

نفریه ادامه داد: در حال حاضر 17 هزار و 800 مهدکودک در کشور وجود دارد و 750 هزار کودک از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند. 150 هزار نفر نیروی تحصیل کرده نیز در مهدهای کودک مشغول به خدمت هستند.

وی در رابطه با اجاره دادن امتیاز مهدکودک‌ها اظهار کرد: این موضوع کاملا خلاف قانون است و یکی از کارهایی که در دو سه سال اخیر انجام شده این بود که شرایط اخذ مجوز تسهیل شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به تفاوت خدمات و عملکرد مهدهای کودک در سطح کشور گفت: هرچقدر اندکس تعداد مربیان و میزان تحصیلات دوره‌هایی که مربیان دیده‌اند، بیشتر باشد، مهدکودک ستاره بیشتری می‌گیرد و بر اساس آن می‌تواند شهریه بالاتری از خانواده‌ها دریافت کند. البته ما 7500 روستامهد داریم که شرایطشان به طور کلی متفاوت است.

وی در پاسخ به اظهارات خبرنگاری مبنی بر اینکه یک مهدکودک در شمال تهران برای آموزش شنا از استخر مختلط استفاده می‌کند، گفت: مهدهای کودک نباید استخر داشته باشند ولی اگر مایل به چنین امکاناتی باشند باید از اداره تربیت بدنی مجوز بگیرند و استانداردهای مدنظر آنان را رعایت کنند. بنابراین استخر جزو خدمات مهدکودکها محسوب نمی‌شود و چنین مشکلاتی باید توسط انجمن اولیا و مربیان پیگیری شود.

تمام مهدهای کودک سه ستاره به دوربین مداربسته مجهز هستند

وی با بیان اینکه مهدهای کودک سه ستاره تماما به دوربین مداربسته مجهز و طی ساعات کاری مهد فعال هستند گفت: الزام کردن این تجهیزات برای تمام مهدکودک‌ها هزینه تمام شده این مراکز را بالا می برد و با توجه به استیجاری بودن درصد بالایی از مهدهای کودک نمی‌توانیم چنین هزینه‌ای را بر دوش مدیران قرار دهیم چرا که در این صورت خدمات مهدکودک به کالایی لوکس تبدیل می‌شود و خانواده‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند. حمایت‌های سازمان بهزیستی نیز بیشتر متوجه روستامهدها می‌شود و نمی‌توان برای این کار از مهدهای کودک کشور حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که مشکلاتی در مهدهای کودکش ایجاد نمی‌شود در واقع هرچقدر سیستم نظارت را تقویت کنیم بروز مشکلات را به سمت صفر شدن نزدیک می‌کنیم. همیشه به دنبال این بودیم که با افزایش بودجه، حمایت‌ها را تقویت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha