• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93041810380
  • خبرنگار : 71186

خودروسازان شروط شورای رقابت را پذیرفتند

خودروسازان شروط شورای رقابت را پذیرفتند

خودروسازان از پذیرش شروط شورای رقابت و تلاش برای اجرایی شدن این شروط خبر می‌دهند.

خودروسازان از پذیرش شروط شورای رقابت و تلاش برای اجرایی شدن این شروط خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شورای رقابت در کنار اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی شروطی را برای خودروسازان مطرح کرده است.

شورای رقابت علاوه بر شروط پنج گانه، 15 مورد را نیز برای شفاف شدن قراردادهای فروش خودروسازان مطرح کرده است.

محمدعلی قادری - معاون فروش گروه خودروسازی سایپا - در این رابطه می‌گوید: مسلما خودروسازان نیازمند مشتریان خود هستند و باید برای جلب رضایت آن‌ها تلاش کنند.

وی با بیان این‌که سعی می‌کنیم تمام شروط مدنظر شورای رقابت اجرایی شود، خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون نیز برخی از موارد مدنظر شورای رقابت در حال اجراست و باقی موارد نیز اجرا خواهد شد.

معاون فروش گروه خودروسازی سایپا ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در زمینه عدم اجبار مشتریان به تحویل یک خودرو به جای خودروی دیگر، هم‌اکنون نیز این کار صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال در شرایطی که تولید مگان به خاطر تحریم با مشکل مواجه شده، مشتریانی که تمایل دارند می‌توانند خودروی جایگزین دریافت کنند.

وی اضافه می‌کند: برخی خودروها از جمله خودروهای کولیوس و اس 300 به عنوان جایگزین مگان ارائه شده است اما مشتریان مختار به انتخاب این خودروها بوده و تا زمان تحویل خودروی مدنظر نیز جریمه تاخیر را دریافت خواهند کرد.

قادری تصریح می‌کند: ‌با توجه به آن‌که ادامه حیات خودروسازی مشروط به وجود مشتریان وفادار است تلاش می‌کنیم تمام شروط مدنظر شورای رقابت برای کسب رضایت مشتریان به خوبی اجرایی شود.

در این زمینه عبدالله بابایی - معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو - نیز می‌گوید: موارد مدنظر شورای رقابت برای اصلاح قراردادهای فروش لحاظ خواهد شد.

وی با بیان این‌که اقدامات برای اجرایی شدن شروط پنج گانه شورای رقابت آغاز شده است، خاطرنشان می‌کند: به عنوان مثال در تلاش برای رشد تولید و از بین بردن قیمت‌های حاشیه بازار هستیم.

بابایی ادامه می‌دهد: البته ما از قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت راضی نیستیم و خواستار افزایش 20 درصدی قیمت‌ها بودیم زیرا رشد پنج درصدی قیمتها با توجه به افزایش هزینه‌های تولید مناسب نیست.

وی اضافه می‌کند: با این حال با توجه به جایگاه قانونی شورای رقابت قیمت‌های اعلام شده از سوی این شورا و همچنین شروط مدنظر آن‌را اجرایی خواهیم کرد.

معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو تصریح می‌کند: با توجه به رشد تولید صورت گرفته، ظرف چند ماه آینده شاهد کاهش قابل توجه قیمتها در بازار آزاد خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، شروط 15 گانه شورای رقابت برای شفاف‌سازی قراردادهای فروش خودروسازان به شرح زیر است:

1- جلوگیری از امکان تفسیر موسع شرایط فورس ماژور توسط شرکت‌های خودروساز

2- عدم امکان جایگزین کردن خودروی ثبت‌نامی خریدار با هر خودروی تولیدی دیگر شرکت به بهانه توقف خط تولید به هر دلیلی، مگر با توافق کتبی خریدار

3- برطرف کردن ابهام مصرف‌کننده در خصوص قیمت نهایی و تمام شده خودرو

4- شفاف کردن نحوه محاسبه قیمت خودرو و مواردی که در قیمت نهایی مصرف‌کننده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. (از جمله مالیات ارزش افزوده و ...)

5- مطمئن ساختن مصرف‌کننده از انطباق قیمت نهایی خودرو با دستورالعمل‌های شورای رقابت که به وسیله مرکز ملی رقابت محاسبه و ابلاغ شده است.

6- شفاف کردن نحوه محاسبه آپشن‌ها و تجهیزت و لوازم اضافی و جلوگیری از تحمیل افزایش قیمت قابل توجه خودرو به مصرف‌کننده در زمان تحویل به بهانه اعمال آپشن در خودرو (محاسبه آپشن براساس ضابطه مصوب شورای رقابت).

7- مشخص ساختن لیست اقلام و بهای آپشن‌های اختیاری برای مصرف‌کننده در زمان ثبت‌نام.

8- روشن ساختن زمان دقیق تحویل خودرو به مصرف‌کننده در قرارداد و نیز ضمانت اجرای عدم تحویل به موقع آن توسط خودروساز.

9- برطرف کردن ابهام خریدار در خصوص قیمت خودرو از طریق حذف عباراتی نظیر "کد برنامه فروش" از متن قرارداد.

10- الزام خودروسازان به تأکید کردن بر واریز وجه، صرفاً به حساب شرکت و عدم واریز به حساب اشخاص و نمایندگی در راستای جلوگیری از ایجاد مشکلات موجود پیشین در خصوص پرداخت به نمایندگی‌ها

11- ملزم کردن خودروسازان به برنامه‌ریزی خط تولید خود به‌گونه‌ای که عرضه مطابق با پیش فروش باشد و امکان عدم تحویل خودرو در موعد مقرر در قرارداد به بهانه تغییر در برنامه‌های تولیدی شرکت وجود نداشته باشد.

12- افزایش بازه زمانی مراجعه و حضور خریدار جهت تحویل خودروی درخواستی خود در محل تحویل از زمان اعلام کتبی شرکت، در خصوص آماده تحویل بودن خودرو.

13- سلب این اختیار از خودروسازان که در صورت کاهش یا افزایش آپشن، مصرف‌کننده حق هیچگونه اعتراضی نداشته باشد.

14- جلوگیری از سوءاستفاده شرکت‌های خودروساز از موقعیت مسلط اقتصادی خود و تحمیل یکطرفه مفاد قراردادها به مصرف‌کننده (از مصادیق بند ط ماده 45 قانون) اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی.

15- ممانعت از درج شروط قراردادی غیرمنصفانه در متن قراردادهای پیش فروش و فروش فوری (مورد مذکور در شماره 2 بند ط ماده 45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی).

اتنهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۱۹

انصافاً اين قيمت‌ها خيلي پائينه. خودروسازها ضرر مي‌کنند، چطوره از اون بادکنک‌ها که گذاشتين براي سرنشينان جلو سه تا هم براي سرنشينان عقب بذاريد اونوقت قيمت پرايد تا سي ميليون ميرسه. يه استاندارد ديگه هم براي آلايندگي تعريف کنين به چهل ميليون رسيديم فکر کنم با چهل ميليون براي يک پرايد يه سود ناچيزي هم عايد خودروسازهاي غيورمان بشه. ما هم که هيچي حاليمون نيست مي تونيد خيلي راحت به اين قيمت برسين مسئولان هم که هستن هواتونو دارن چون شما هم هواي اونا را داريد.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۲:۱۰

فقط بايد مردم خودشان خودروسازان را تحريم کنند.دست مريزاد آقاي شيواکجايي اقاي پژويان محترم؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۵:۳۵

اي جونم ، شوراي رفاقت براتون سنگ تموم گذاشت .شما هم براشون سنگ تموم بذاريد . براي ملت و خريدار هم طبق سنوات قبل سنگ حموم . تا کي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟