• شنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93041408228
  • منبع : نمایندگی سمنان

کاهش 3 مترمکعبی ورودی آب به رودخانه حبله‌رود

کاهش 3 مترمکعبی ورودی آب به رودخانه حبله‌رود

ایسنا/سمنان فرماندار شهرستان گرمسار از تهدید کم‌آبی در شهرستان و کاهش 3 مترمکعبی ورودی روان‌آب رودخانه خبر داد.

فرماندار شهرستان گرمسار از تهدید کم‌آبی در شهرستان و کاهش 3 مترمکعبی ورودی روان‌آب رودخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه سمنان، داریوش طاهری در جلسه مدیریت بحران گرمسار با تاکید بر این مطلب گفت: در سال گذشته ورودی آب رودخانه 358 سنگ بوده که امسال این مقدار به 65 سنگ کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی از اول مهرماه 1392 تا 11تیرماه 1393 (سال زراعی جاری) 51.9 میلی‌متر بوده که به نسبت میزان مشابه در سال گذشته که میزان بارش‌ها 89.3 میلی‌متر بوده، با کاهش شدید روبرو بوده است.

طاهری با تاکید بر ضرورت گسترش آبیاری اراضی کشاورزی از طریق سیستم تحت فشار و آبیاری قطره‌ای، گفت: میزان بارندگی‌ها و ذخایر چاه‌های آب گرمسار دیگر نمی‌تواند جوابگوی کشت سنتی باشد و باید کشاورزان به سمت آبیاری تحت فشار و گلخانه‌ای پیش بروند.

وی اظهار کرد: کمبود آب عموما از طریق برداشت از چاه‌های زیرزمینی جبران می‌شود که این کار ضررهای جبران‌ناپذیری به سفره‌های زیرزمینی و کیفیت آب خواهد زد.

همچنین غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تمامی مسئولان و روسای دستگاه‌های اجرایی از قانون بودجه آگاهی کامل داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تمام مردم باید حق قانونی خود را از امورات مختلف بدانند تا بر طبق آن قانون و به صورت قانونی خواسته ‌ایشان برآورده شود.

نماینده گرمسار و آرادان تصریح کرد: در برخی از موارد دیده می‌شود که رئیس یک دستگاه اجرایی از برخی از قوانین بودجه بی‌اطلاع است و به دلیل همین ناآگاهی نمی‌تواند حق ارباب رجوع خود را بگیرد و در این میان کسانی که متضرر می‌شوند آحاد ملت هستند.

کاتب اظهار کرد: در شرایط خاصی مانند سیل، زلزله، خشکسالی و یا مواردی از این قبیل قانونگذار شرایطی را برای افرادی که با این مسئله درگیر هستند پیش‌بینی کرده که بر اساس آن بخشی از ضرر آنها جبران می‌شود و این منوط به داشتن اطلاعات افراد و یا مسئولان است.

همچنین در ادامه مشیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گرمسار از گرایش جهاد کشاورزی و بیشتر کشاورزان به سیستم‌های نوین آبیاری خبر داد.

مشیری ادامه داد: در سه ماه اول سال جاری 450 میلیون تومان برای راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در شهرستان گرمسار پیش‌بینی شده که تا‌کنون 390 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: به دلیل کم آبی در شهرستان پیش‌بینی می‌شود که در بخش زراعات و باغبانی به 40 تا 50 درصد، در بخش دام سنگین 30 درصد، در بخش دام سبک، 20 درصد و در بخش زنبورداری به 60 درصد کشاورزان و دامداران شهرستان خسارت وارد شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بسیاری از اراضی حاصلخیز کشاورزی استان سمنان در شهرستان گرمسار واقع شده و سالانه بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزی استان از اراضی این شهرستان که تنها شهر کویری ایران و دارای رودخانه چهار فصل است، برداشت می‌شود.

گفتگو

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha