• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93033117032
  • خبرنگار : 71132

لاریجانی در همایش قوه قضاییه:

استقلال قوه قضاییه تنها راه تحقق عدالت در کشور است/افزایش زندان و قاضی علامت خوبی نیست

استقلال قوه قضاییه تنها راه تحقق عدالت در کشور است/افزایش زندان و قاضی علامت خوبی نیست

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با فساد در کشور ما اشکال ساختاری دارد، به بررسی طرح تشکیل سازمان مبارزه با فساد اداری در مجلس اشاره کرد و گفت: معلوم نیست از درون نشست‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معجزه‌ای در مبارزه با فساد رخ دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبارزه با فساد در کشور ما اشکال ساختاری دارد، به بررسی طرح تشکیل سازمان مبارزه با فساد اداری در مجلس اشاره کرد و گفت: معلوم نیست از درون نشست‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معجزه‌ای در مبارزه با فساد رخ دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی صبح امروز (شنبه) در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد آیت‌الله شهید بهشتی، وی را پایه‌گذار قوه قضاییه خواند و افزود: شهید بهشتی همچنین نقش موثری در پایه‌گذاری نظام جمهوری اسلامی داشت و همگان نقش ایشان را در تدوین قانون اساسی از نزدیک حس کردند.

وی اضافه کرد: شهید بهشتی احساس مسئولیت جدی در مشکلات بسیار مهم جمهوری اسلامی داشت مخصوصا اوایل انقلاب که ما گرفتار یک رییس‌جمهور بدخیم مثل بنی‌صدر شده بودیم. ایشان از افراد موثری بود که مانع از رفتار بنی‌صدر برای ایجاد دیکتاتوری در کشور بود. ایشان در آن زمان مسئولیت مهمی در قوه قضاییه داشت و جلساتی را ترتیب می‌داد که من به واسطه مسئولیتم در رادیو و تلویزیون در این جلسات شرکت می‌کردم و هر هفته مسائل مهم درباره بحران‌هایی که بنی‌صدر ایجاد می‌کرد مورد بررسی قرار می‌گرفت.

وی شهید بهشتی را طراز مدیریت جهادی دانست و گفت: ایشان هم عالم به معانی لازم و هم اصل مجاهدت بود و حتی نسبت به مسائلی که مستقیما به ایشان مربوط نبود احساس مسئولیت می‌کرد.

لاریجانی قوه قضاییه را از ارکان مهم عدالت در کشور توصیف کرد و گفت: به همین خاطر قوه قضاییه را بحق عدلیه نیز نامیده‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تحقق عدالت در کشور چاره‌ای جز استقلال قوه قضاییه نیست، گفت: گاهی یک طرف موضوعات، افراد قدرتمند هستند و اگر قوه قضاییه مستقل نباشد نمی‌تواند تصمیم درستی اتخاذ کند. باید دقت شود تا دخالت بلاوجهی در قوه قضاییه صورت نگیرد. متاسفانه گاهی برخی دستگاه‌ها به دلیل مسئولیت‌شان نگاه رعب‌آمیزی به قوه قضاییه دارند که باید مانع آن شد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی برخی اشکالات بلاوجه در تعامل قوا وجود داشت اما اکنون باید خدا را شکر کرد که اشکالات مرتفع شده و زمینه همکاری بین قوا بهتر و سنجیده‌تر شده است و امورات تسهیل شده بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد و اقدامات اساسی در دفاع از حقوق ملت را سامان داد.

لاریجانی با بیان اینکه نگاه مجلس شورای اسلامی همکاری با سه قوه است، اضافه کرد: به دلیل نگاه همکاری و همیاری در مجلس قوانین مهمی به تصویب رسیده از جمله قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون حمایت از خانواده، قانون سازمان بازرسی کل کشور، قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و قانون اختیارات رییس قوه قضاییه که بتواند مستقیما لوایح مورد نیاز را به مجلس ارائه کند مصوب شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش 700 میلیارد تومانی بودجه قوه قضاییه در قانون بودجه سال 93، اظهار کرد: همه اینها نشانگر همکاری بین قواست و مجلس در سال‌های گذشته گام‌های اساسی برای افزایش بودجه قوه قضاییه برداشته است.

وی شرایط کشور از نظر توسعه اقتصادی را نیازمند تمرکز بیشتر دانست و اظهار کرد: قوای مختلف باید روحیه همکاری در این زمینه داشته باشند. شرایط فعلی اقتصادی ما، شرایط رکود و تورم است و بیکاری وجود دارد. در ماه‌های اخیر هم تکان جدی به رکود داده نشده و ما هنوز شرایط رکودی داریم. بسیاری از بخش‌های تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی یا کم‌کار هستند یا تعطیل‌اند.

لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه به امنیت اقتصادی به ویژه در شرایط رکود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که موتور تولید راه نیفتد تورم و بیکاری حل نخواهد شد. ما سرمایه سرگردان در کشور کم نداریم و رشد نقدینگی بسیار زیاد است. اگر امنیت اقتصادی وجود داشته باشد سرمایه به سمت تولید می‌آید وگرنه به سمت دلالی خواهد رفت و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به نقش قوه قضاییه، قوه مجریه، رسانه‌ها و قوانین تسهیل‌کننده در ایجاد امنیت اقتصادی، اظهار کرد: یکی از مشکلات تولیدکننده‌ها، مسائل بانکی است. متاسفانه بانک‌ها همکاری لازم که باید در زمینه تولید داشته باشند را ندارند و همین است که رونق تولید اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به وجود 80 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی، افزود: بانک‌ها می‌گویند برخی تولیدکنندگان معوقات دارند و به آنها وام نمی‌دهند. البته با دولت بحث‌هایی انجام شده که سرمایه‌های بانکی را افزایش دهیم اما کسانی که سرمایه‌ دارند هم نگران هستند که به سمت تولید بروند. همچنین برخی پرونده‌ها در این زمینه این نگرانی را به وجود آورده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد امنیت اقتصادی در کارآفرینان، ادامه داد: هر بانکی شرکت‌های اقماری برای خود درست کرده که اگر هم پولی داشته باشد، به او می‌دهد و کشاورز و صنعتگر به سختی می‌توانند وام بگیرند. بسیاری از بدهی‌های تولیدکنندگان نیز مربوط به تغییر شرایط کشور است و اینکه قیمت ارز از هزار به سه هزار تومان افزایش یافت، همین باعث شد اینها نتوانند وام‌شان را تسویه کنند. مشکلات تحریم نیز در این زمینه بی‌اثر نبود.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌در گذشته وقتی بانک‌ها می‌خواستند LC باز کنند 10 درصد می‌گرفتند اما در سال‌های 91 و 92، 130 درصد دریافت می‌کردند. البته ما شنیدیم دولت این رقم را به 30 درصد کاهش داده که اگر اجرا شود کار درستی است.

رییس قوه مقننه با اشاره به مجوز مجلس به دولت برای بخشودگی جرایم و تقسیم معوقات بانکی در برنامه پنجم توسعه، افزود: وقتی سیستم مدیریتی باعث این بدهی‌ها شده تولیدکنندگان تقصیری نداشتند. ما معتقدیم ضروری است که سازوکاری در هر استان متشکل از استاندار، مدیرکل دادگستری و بانک‌های مربوطه ایجاد شود و پرونده‌های معوقات را بررسی کنند زیرا نباید به تولیدکننده سخت گرفت و باید به آنها کمک کرد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر رونق تولید و اقتصاد، سازوکار آن را توجه جدی به تولیدکننده برای حرکت در جهت خروج از رکود دانست.

لاریجانی با اشاره به تصویب قانون پیشگیری از جرم در مجلس هشتم، ادامه داد: البته شورای نگهبان به برخی موارد آن اشکال گرفت اما مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد و این قانون ابلاغ شد. ما معتقدیم این قانون پایه خوبی برای کشور است. گزارشی که از تعداد زندانیان و پرونده‌ها ارائه شد نشان می‌دهد مبارزه با جرم‌خیزی باید محور قرار گیرد و قانون پیشگیری از جرم مورد توجه قرار گیرد. اینکه ما بخواهیم زندان و قاضی را زیاد کنیم علامت خوبی نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد:‌ما باید حتما در این فرصت تصمیمات به‌موقع و سریعتری اتخاذ کنیم خصوصا در بحث مبارزه با موادمخدر و وضعیت نامتوازنی که گزارش شد متخلفین از مقررات اقتصادی 30 درصد افزایش یافته‌اند.

وی با اشاره به وجود مشکلات امنیت اجتماعی در کشور، خاطرنشان کرد: باید با چنین افرادی که جسورانه زورگویی می‌کنند قاطع و سریع برخورد کرد و رسانه‌ها هم مسائل مرتبط با آنها را به درستی منعکس کنند تا اسباب تنبه شود. البته در برخی پرونده‌ها که قوه قضاییه تمرکز بیشتری روی آنها نشان داد اثر خوبی را شاهد بودیم. در یکی از موارد دستگاه قضایی برخورد قاطعانه‌ای با اشرار انجام داده بود و گزارشی که از سیستم‌های اطلاعاتی دریافت کردیم اشرار گفتند که شرایط تهران قرمز شده است.

لاریجانی با اشاره به مواردی از برخورد با ناهیان از منکر یادآور شد: اگر لازم است قانونی در این زمینه مصوب شود یا قوانین فعلی تشدید شود تا برخوردهای قوه قضاییه در موارد این‌چنینی بازدارنده باشد و جلوی این رفتارهای خشن گرفته شود.

وی امنیت اجتماعی را از اولویت‌های کشور دانست و درباره تشکیل جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اظهار کرد: ما در این زمینه نیاز به تغییر ساختار داریم. معلوم نیست از درون این نشست‌ها معجزه‌ای در مبارزه با فساد رخ دهد. البته مواردی بوده که قوه قضاییه برخورد کرده اما هنوز هم مواردی است که قدرتمندان در مفاسد دست دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برخی کشورها سازمانی برای مبارزه با مفاسد به وجود آوردند البته اگر چنین سازمانی بخواهد در کشور ما به وجود بیاید باید متصل به قوه قضاییه باشد و همچنین در صورت تشکیل این سازمان، دستگاه‌های نظارتی اطلاعات خود را به این سازمان ارائه می‌کنند.

لاریجانی به بررسی طرحی در مجلس در زمینه تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: مبارزه با مفاسد در کشور ما اشکال ساختاری دارد و باید به آن توجه جدی شود.

وی درباره وقوع تخلفاتی از جمله تغییر اراضی و تخریب جنگل‌ها در برخی استان‌های کشور، گفت: بعضی از این تخلفات غیرقابل گذشت هستند. در استان‌های مازندران و گیلان شاهد این هستیم که زمین‌های کشت برنج به ویلاسازی مبدل می‌شوند. اینها قابل جایگزینی نیست. ما در سال سه میلیون تن نیاز به برنج داریم که 2/5 میلیون تن آن در داخل تامین می‌شود و 500 تا 700 تن نیز باید وارد شود که با احتساب رشد جمعیت تبدیل زمین‌های کشت برنج به ویلا ضرر غیرقابل بازگشتی خواهد بود.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه ساخت ویلا در زمین‌های کشاورزی صراحتا خلاف قانون است، ادامه داد: متاسفانه این تخلف هر سال بیشتر رخ می‌دهد. شاید فرمانداران و استانداران در این زمینه مقصر باشند اما دادگستری‌های استان‌ها نیز باید مانع این کار شوند زیرا اگر این مسیر ادامه پیدا کند بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی ما که به آنها نیاز داریم به ویلا تبدیل خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه سالیانه 100 هزار هکتار جنگل در کشور از بین می‌رود، این خسارت را نیز غیرقابل جایگزینی توصیف کرد و گفت: عناصر اجرایی در این زمینه مدخلیت دارند اما قوه قضاییه هم باید برخورد شدیدی با متخلفان داشته باشد. طبق قانون سازه‌هایی که در زمین‌های کشاورزی یا جنگل‌ها احداث می‌شود باید تخریب شوند اما کدام یک از اینها تخریب شده است؟

وی با اشاره به سفر چند سال گذشته خود به ژاپن، اظهار کرد: در ژاپن زمین‌های ساحل را خشک می‌کردند و خاک می‌ریختند تا برای کشاورزی از آنها استفاده کنند اما ما که زمین داریم آن را به سنگ و کلوخ تبدیل می‌کنیم بنابراین باید نظارت جدی در این باره وجود داشته باشد و با تخلفات مربوطه نیز برخورد شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha