• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93032714723
  • خبرنگار : 71467

عملکرد 10 ماهه دولت/ اشتغال

ایجاد 718 هزار اشتغال خالص در سال 92

ایجاد 718 هزار اشتغال خالص در سال 92

آمارهای اشتغال نشان دهنده اقبال بیشتر مردم برای حضور در بازار کار در سال 92 نسبت به سال های قبل است.

آمارهای اشتغال نشان دهنده اقبال بیشتر مردم برای حضور در بازار کار در سال 92 نسبت به سال های قبل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همانطور که پیش از این نیز کارشناسان نسبت به افزایش بیکاری و موج سنگینی از متقاضیان کار که در آینده به بازار کار سرازیر خواهند شد هشدار می دادند این بار گزارش ها و آمار های دولتی نیز جاماندن اشتغال از چرخه اقتصادی در سال های اخیر را تایید می کنند.

این در حالی است که مسعود نیلی- مشاور اقتصادی رییس جمهور - که حتی در دولت گذشته بارها از اشتغال به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی دولت یاد کرده بود معتقد است که متاسفانه شغل قابل توجهی در این سال‌ها ایجاد نشده و ایجاد اشتغال به حدی مورد اهمیت است که نمی توان آن را کمتر از مهار تورم دانست.

در عین حال بررسی شاخص های اقتصادی و نشان می دهد که با توجه به منفی شدن نرخ رشد اقتصادی و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، وضعیت بازار کار و ایجاد اشتغال نیز تصویر مناسبی نداشته است.

اشتغال چگونه بود و چگونه شد

براین اساس گزارش معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور از وضعیت اشتغال کشور در سالهای اخیر نشان می‌دهد که آمارها بیانگر این واقعیت هستند که در بازه سالهای 1391 و شش ماهه اول سال 1392 نرخ بیکاری و تعداد بیکاران در وضعیت مناسبی قرار نداشته است.

در این گزارش آمده که این مشکل در مورد جوانان و بویژه جوانان تحصیلکرده حادتر بوده و زمینه خروج متقاضیان کار از بازار را فراهم آورده است. بنابراین در آینده نه چندان دور با خیل عظیمی از بیکاران تحصیلکرده مواجه هستیم که بدنبال شغل آبرومند هستند.

همچنین نرخ بیکاری در سال 1391 معادل 12.1درصد نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال 24.5 درصد و تعداد بیکاران در این سال 2848 هزار نفر رسید.

اما با توجه به بررسی های آماری مرکز آمار در مقایسه سال‌های 92 با سال 91 یعنی در جابه جایی دولت آمارها به گونه ای دیگر تغییر کرده است.

بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی از 37.4 به 37.6 در سال 92 افزایش یافته که نشان دهنده اقبال بیشتر مردم برای حضور در بازار کار است.

همچنین تعداد شاغلین از 20 میلیون و 628 هزار نفر به 21 میلیون و346 هزار نفر در سال 92 افزایش یافته و تعداد بیکاران نیز از دو میلیون و 848 هزار به دو میلیون و 488 هزار نفر کاهش یافته است.

بر این اساس خالص اشتغال جدید در سال 92 به 718 هزار نفر رسیده است که با توجه به وضعیت جمعیت فعال و اشتغال ایجاد شده نرخ بیکاری از 12.1 به 10.4 درصد در سال 92 کاهش یافته و نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال نیز از 24.5 درصد به 21.1 درصد در سال 92 رسیده است.

روند نرخ بیکاری طی سال ‌های 89-92

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha