• یکشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93032513632
  • منبع : مطبوعات

براساس تازه ترین رتبه بندی لایدن اعلام شد

حضور 15 دانشگاه ایرانی در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان

حضور 15 دانشگاه ایرانی در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان

رییس مرکز منطقه ‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به مزیت های رتبه بندی لایدن در میان سایر نظامهای رتبه بندی معتبر از حضور 15 دانشگاه ایرانی در تازه ترین فهرست این نظام رتبه بندی خبر داد.

رییس مرکز منطقه ‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به مزیت های رتبه بندی لایدن در میان سایر نظامهای رتبه بندی معتبر از حضور 15 دانشگاه ایرانی در تازه ترین فهرست این نظام رتبه بندی خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جعفر مهراد درباره رتبه بندی لایدن، گفت: رتبه بندی لایدن در سال 2014 میلادی، 750 دانشگاه از 49 کشور جهان را که بیشترین تعداد انتشارات را در مجلات علمی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس داشته اند پوشش داده است.

وی درباره کشورهایی که به تازگی وارد این رتبه بندی شده اند، اظهار داشت: در مقایسه با سال گذشته، کشورهای استونی، مجارستان، لبنان، اسلواکی و تونس در سال 2014 جدیدا به فهرست کشورهای حاضر در این رتبه بندی اضافه شده اند. همچنین آمریکا با 166 دانشگاه در این رتبه بندی، بیشترین تعداد دانشگاهها را داراست؛ علاوه بر این، چین با 83 دانشگاه جایگاه دوم را کسب کرده و 288 کشور اروپایی در این رتبه بندی حاضر شده اند.

مهراد در همین رابطه به ارائه آماری از حضور کشورهای نوظهور علمی پرداخت و گفت: هر کدام از کشورهای برزیل، هند و ایران – که معمولا به عنوان کشورهای نوظهور در عرصه علم و دانش شناخته شده اند- حدودا 15 دانشگاه در این رتبه بندی دارند اما از روسیه تنها یک دانشگاه در رتبه بندی سال 2014 شرکت کرده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلان درباره شیوه رتبه بندی لایدن گفت: رتبه بندی لایدن متفاوت با دیگر رتبه بندی‌های دانشگاهی است بدین لحاظ که لایدن منحصراً بر اندازه گیری تاثیر استنادی و همکاریهای علمی تمرکز کرده است.

وی با بیان اینکه رتبه بندی لایدن دارای روش شناسی کتابسنجی بسیار پیشرفته ای نسبت به دیگر رتبه بندی‌هاست، اظهار داشت: به عنوان مثال، انتشاراتی را که خارج از ادبیات علمی بین المللی (انتشاراتی را که در مجلات غیر انگلیسی زبان و یا در مجلات معروف چاپ می شوند) هستند، به دلیل تحریف در آمارهای استنادی حذف کرده است.

مهراد خاطرنشان کرد: رتبه بندی لایدن به دقت، تفاوتهای موجود بین رشته های علمی را که در شیوه های استنادی و همکاری وجود دارد، تصحیح می کند. سایر رتبه بندی‌ها چنین اصلاحاتی را انجام نمی دهند و اگر هم انجام دهند روش آنها از دقت کمتری برخوردار است. علاوه بر ارائه آمار، نظام رتبه بندی لایدن اطلاعاتی را در هفت رشته گسترده منتشر می کند، که این رشته ها از نظر الگوریتمی به یک روش منحصر به فرد از پایین به بالا و مبتنی بر روابط میلیون ها استناد بین انتشارات موجود در پایگاه وب آو ساینس تعریف شده اند.

وی در تحلیل حضور پرشمار دانشگاه های آمریکایی در فهرست لایدن، علت آن را تمرکز دقیق بر تأثیر استناد در نظام رتبه بندی لایدن عنوان و ادامه داد: هر دو نظام رتبه بندی تایمز و شانگهای جنبه های دیگری از عملکرد دانشگاه ها را در یک شاخص مرکب، مانند آموزش و جذب منابع مالی خارجی ترکیب می کند. با وجود اینکه دانشگاههای آمریکا در این رتبه بندی جایگاه ویژه ای در اختیار دارند، تنوع دانشگاههای سایر کشورها نیز قابل توجه است.

مهراد تصریح کرد: در رتبه بندی بر اساس شهرت که از طریق یک نظرسنجی توسط نظام رتبه بندی تایمز منتشر می شود، دانشگاههای بریتانیا حائز رتبه بالایی هستند.

سرپرست ISC در تشریح و مقایسه عملکرد لایدن و سایر رتبه بندی، گفت: در رتبه بندی شانگهای، بزرگ بودن و قدمت بیشتر دانشگاه در مقایسه با کوچک بودن و تازه تاسیس بودن آن مزیت محسوب می شود. تمرکز بیشتر بر روی ضریب تاثیر تحقیقات جاری در رتبه بندی لایدن، باعث شده که در این رتبه بندی به عملکرد دانشگاه ها توجه کمتری معمول شود.

وی ادامه داد: با وجود روش های پیشرفته در رتبه بندی لایدن، تفسیری دقیق از این رتبه بندی ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، دانشگاه راکفلر که دارای بالاترین درصد از انتشارات علمی است، ذکر تعداد مطلق استنادها در انتشارات علمی موجب شده این دانشگاه نقش کوچکی در این رتبه بندی پیدا کند و در جایگاه 300 دانشگاه های برتر و طراز اول جهان قرار گیرد.

مهراد درباره دانشگاه هاروارد، اظهار داشت: دانشگاه هاروارد از نظر استناد به صورت مطلق و دو برابر دانشگاه استنفورد، دارای بیشترین استناد است اما در جایگاه دوم نشست.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه، افزود: همانند سایر رتبه بندیها، رتبه بندی لایدن نیز از گزینه های روش شناسی متنوعی بهره می برد، توسعه هایی که در روش شناسی رتبه بندی لایدن در سال 2014 میلادی اعمال شده باعث کاهش رتبه دانشگاههای چین شده است.

مهراد خاطرنشان کرد: در نهایت، این موضوع قابل تأمل است که الزاماً ضریب استناد با ضریب علمی واقعی مطابقت ندارد. به عنوان مثال، ضریب تاثیر برخی از دانشگاهها تحت تاثیر ارجاعاتی مکرر و نابجای برخی از پژوهشگران قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha