• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 93031105785
  • خبرنگار : 71415

گزارش - دیلی تلگراف

السیسی از 2010 برای تصاحب قدرت در مصر برنامه‌ریزی کرده بود

السیسی از 2010 برای تصاحب قدرت در مصر برنامه‌ریزی کرده بود

مشاوران بلند پایه‌ عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق و رئیس جمهور جدید مصر فاش کردند که وی از سال 2010 طرحی را تدوین کرده بود که بر اساس آن مشخص شده بود تا در صورت انقلاب علیه حسنی مبارک، ارتش قدرت را تصاحب کند.

مشاوران بلند پایه‌ عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق و رئیس جمهور جدید مصر فاش کردند که وی از سال 2010 طرحی را تدوین کرده بود که بر اساس آن مشخص شده بود تا در صورت انقلاب علیه حسنی مبارک، ارتش قدرت را تصاحب کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، عبدالفتاح السیسی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مصر 97 درصد از آرا را کسب کرد پیش از آنکه به قدرت برسد چندان برای مصری‌ها و دیگر کشورهای جهان شناخته شده نبود.

مشاوران وی اخیرا به روزنامه دیلی تلگراف انگلیس گفتند که او پیش از انقلاب سال 2011 از منظر مقامات بلند پایه مصر به عنوان وزیر دفاع بعدی این کشور شناخته شده بود. در آن زمان اختلافات میان ارتش مصر و خانواده حسنی مبارک 82 ساله رو به گسترش بود.

اواخر سال 2010 هنگامی که ژنرال السیسی رئیس سازمان اطلاعات ارتش مصر بود روسای وی در ارتش از او خواستند که گزارشی درباره آینده سیاسی مصر تدوین کند. در آن زمان این مقامات تصمیم گرفته بودند که السیسی باید تحت هرگونه شرایط سیاسی در آینده، وزیر دفاع بعدی باشد.

السیسی در مطالعه خود پیش بینی کرد که حسنی مبارک تلاش خواهد کرد رهبری مصر را در آینده و حتی از ماه مه همان سال به پسرش جمال مبارک واگذار کند و احتمالا براثر این اقدام قیامی مردمی در مصر برپا خواهد شد.

او درگزارشش به ارتش توصیه کرد در صورت بروز چنین وضعیتی آماده مداخله به منظور تضمین ثبات و حفظ نقش محوری ارتش در کشور باشد.

همان گونه که بعدا مشخص شد وقایع مصر خیلی سریعتر از انتظار پیش رفت و بروز قیام در تونس در نهایت موجب آغاز اعتراضات خیابانی در قاهره در ژانویه‌ی 2014 شد. یک هفته پس از آن ارتش مصر طرحی را که السیسی توصیه کرده بود در دستور کار قرار داد و سربازانش را در خیابان‌ها مستقر کرد و اعلام کرد که در کنار مردم مصر ایستاده است. این پیام ارتش به این معنی بود که مبارک و پسرانش می‌توانند حذف شوند اما ارتش از صحنه خارج نمی‌شود. پس از آن مبارک در یازده فوریه مجبور به استعفا شد.

افشای نقش ارتش مصر در زمان سقوط حسنی مبارک موجب شد بسیاری از انقلابیون مصر سوال کنند‌ آیا اعتراضات میدان التحریر تنها ویترین حکومت سابق را تغییر داده است؟

حسن نفعا، یک کارشناس سیاسی برجسته مصری نیز که شخصا فعالیت‌های السیسی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: هنگامی که انقلاب 25 ژانویه در مصر آغاز شد، ارتش طرح به دست گرفتن قدرت را در دستور کار قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: من به این نتیجه رسیدم، ارتش از فرصت انقلاب استفاده کرد تا از شر طرح جانشینی موروثی مبارک خلاص شود؛ شاید ارتش در عین حال تصمیم گرفته بود که مبارک را به جای خود رژیم قربانی کند.

ارتقای السیسی به مقام وزرات دفاع مصر در ماه اوت 2012 آن هم کمی پس از آنکه مرسی تبدیل به نخستین رئیس جمهور غیر نظامی مصر شد، تعجب برانگیز بود، عده‌ای عقیده داشتند که این نشان از این دارد که رئیس جمهور جدید مصر به دنبال نزدیک کردن ارتش به خود بوده و قصد دارد موضع سرسخت ارتش در قبال اخوان المسلمین را ملایم‌تر کند.

عبدالفتاح السیسی بنا به گفته برخی، به دلیل گرایشات مذهبی‌اش گزینه محمد مرسی برای پست وزارت دفاع مصر بود. تا پیش از حامیان اخوان المسلمین نمی‌توانستند در ارتش مصر به جایگاه‌های بلندپایه دست پیدا کنند. عبدالفتاح السیسی در سال 2006 در هنگام تحصیل در دانشگاه جنگ آمریکا پایان‌نامه خود را نوشت که در آن تمایل به موضوعات اسلام‌گرایانه مطرح شده و تاکید کرده که حکومت اسلامی اید‌ه‌آل‌تر از دموکراسی به سبک غربی است.

بنا به گفته برخی از نزدیکان ژنرال محمد حسین طنطاوی که در زمان حسنی مبارک وزیر دفاع مصر بود، وی السیسی را پسر خود می‌دانست. این ژنرال مصری السیسی را به عنوان جانشین خود در مقام وزیر دفاع انتخاب کرده بود.

یکی از افسران بلندپایه ارتش مصر که شخصا السیسی را می‌شناخت گفت: حتی هنگامی که السیسی هنوز یک سرهنگ بود ما می‌دانستیم که وی وزیر دفاع آینده مصر خواهد بود.

به گفته وی ژنرال طنطاوی هیچ بلندپروازی سیاسی نداشت اما مشتاق بود که جانشین خود را انتخاب کند. وی به منظور انجام این کار معاون خود یعنی ژنرال سامی عنان را که به آمریکا نزدیک بود و بسیاری عقیده داشتند قصد دارد با اخوان المسلمین تعامل داشته باشد، دور زد.

اکنون رویای عبدالفتاح السیسی به واقعیت پیوسته است با این وجود مشروعیت وی به دلیل حضور کمتر از انتظار رای دهندگان در انتخابات مورد تهدید قرار دارد.

السیسی به رغم چالش‌های بین‌المللی علیه عملکردش مجبور است طرح خود برای باثبات کردن مصر را به اجرا درآورد. در حال حاضر نه فقط اخوان المسلمین با او مخالف است بلکه رهبران سکولاری نظیر محمد البرادعی که از کودتا علیه مرسی حمایت کرده‌اند نیز با او مخالفند و وی را متهم به خیانت به روح انقلاب کرده‌اند.

با این وجود برخی از کسانی که السیسی را می‌شناسند، می‌گویند که او از فراست لازم برای مدیریت انتظارات و انتخاب مقامات شایسته برای پیشرفت کشور حتی در مسیری دموکراتیک‌، برخوردار است.

شریفه ظهور که استاد السیسی در دانشکده جنگ ارتش آمریکا بوده گفت: من از سلوک و خودکنترلی السیسی تحت تاثیر قرار گرفته‌ام او یک فرد باهوش است.

با این وجود حسن نفعا این سوال را مطرح کرد که نمی‌داند آیا السیسی فهمیده است که انقلاب به مردم مصر به ویژه جوانان آزادی داده است؛ آزادی که آن‌ها نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند؟ وی خاطرنشان ساخت اگر السیسی تصور کند که می‌تواند به سادگی حکومت سابق را بدون دردسر بازگرداند، اشتباه کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha