• جمعه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93022616262

به همت یک زوج مبتکر

سیستم تشخیص رانندگان خطرساز طراحی و ساخته شد

سیستم تشخیص رانندگان خطرساز طراحی و ساخته شد

زوج مبتکر کرمانشاهی موفق به اختراع سیستم تشخیص رانندگان خطرساز و سیستم هوشمند پله‌های برقی شدند.

زوج مبتکر کرمانشاهی موفق به اختراع سیستم تشخیص رانندگان خطرساز و سیستم هوشمند پله‌های برقی شدند.

سلمان سعیدی که با همکاری همسرش سمیرا حیدریان، نمونه نهایی این سیستم‌ها را ساخته و در کرمانشاه رونمایی کرده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا گفت: سیستم هوشمند تشخیص رانندگان خطرساز بعد از هشت ساعت رانندگی از ادامه مسیر توسط راننده جلوگیری می‌کند و در صورت سبقت غیرمجاز نیز به وسیله یک تابلو تعداد سبقت‌های ممنوع و میزان خستگی راننده را به نمایش می‌گذارد. این سیستم تعداد ساعات رانندگی راننده را نیز در کنار تعداد تخلفهای سبقتی وی جهت اطلاع پلیس و وسایل نقلیه اطراف نمایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این سیستم می‌تواند به پلیس راهنمایی و رانندگی در شناسایی افراد پرخطر و منع آنان از ادامه رانندگی کمک کند.

سعیدی گفت: نخستین نمونه سیستم تشخیص رانندگان خطرساز با نصب بر روی یک خودروی پراید در سال گذشته مورد آزمایش قرار گرفت که به لحاظ اهمیت بالای ناوگان حمل ونقل عمومی و جهت بالابردن امنیت این اتوبوس‌ها این سیستم بعد از رفع اشکالات قبلی به صورت کاملا اجرایی بر روی اولین اتوبوس نیز با موفقیت نصب و آزمایش شد.

وی تصریح کرد: نخستین نمونه سیستم هوشمند پله‌های برقی نیز با تعامل میان آموزش و پرورش و شرکت داده ورزی سداد نصب و آزمایش شد که به لحاظ کاهش مصرف انرژی بسیار مورد توجه است. سیستم به گونه‌ای طراحی شده که به ازای هر نفر استفاده کننده از پله مقدار مشخصی انرژی مصرف می‌شود. مثلا برق مصرف شده در هنگام استفاده یک نفر از پله یک دهم زمانی است که 10 نفر از پله استفاده می‌کنند. همچنین تا زمان ورود شخص به پله، سیستم مطلقا در حالت استند بای است و در صورت داشتن پله خروجی، سطح افقی سیستم نیز متحرک بوده، ادامه همان پله محسوب می‌شود به طوری که به عنوان مثال در صورت استفاده از این سیستم در پل هوایی شخص به محض پا گذاشتن بر پله تا زمان پیاده شدن نیاز به حرکت کردن ندارد که بدین ترتیب، انگیزه استفاده از پل هوایی به مقدار فراوانی افزایش می‌یابد.

سمیرا حیدریان با بیان این که سیستم مذکور قابلیت اضافه شدن به تمامی پل‌های هوایی را داراست، از شهرداری‌ها و سایر نهادهای دولتی و خصوصی دعوت کرد نسبت به استفاده از این سیستم‌ها و به کارگیری آنها مساعدت لازم را مبذول کنند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تحقیقات و ساخت این سیستمها از سال 87 تاکنون بالغ بر 400 میلیون ریال بوده که در این طرح که قسمت اعظم تحقیقات آن در شرکت داده ورزی سداد بانک ملی کرمانشاه انجام شده است، به صورت تقسیم بندی شده از مهندسان این اداره و نظرات آن‌ها نیز بهره گرفته شده است.

حیدریان تصریح کرد: مطمئنا کشورمان پتانسیل شکوفایی ابتکارات فراوانتری را خواهد داشت و در آینده مرجعی از ابتکارات و جهش‌های عظیم علمی در جهان خواهد بود که این امر مستلزم حمایت مسؤولان و کمک به مجموعه‌های نوآور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha