• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کشف نقش پررنگ یک پروتئین در سرطان لوزالمعده

محققان در مرکز سرطان جامع لومباردی جورج تاون دریافتند که مهار یک پروتئین منفرد، رشد سرطان لوزالمعده را متوقف می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان محققان با سرکوب پروتئین"Yap" در مدل‌های حیوانی و سلول‌های سرطانی انسانی موفق به مهار رشد بیشتر سرطان لوزالمعده شدند؛ این امر مبنی بر جلوگیری از گسترش اولیه این سرطان نیست.

پژوهشگران این یافته را "پاشنه آشیل سرطان لوزالمعده" توصیف کرده‌اند چرا که هدف قرار دادن این پروتئین می‌تواند در مبارزه با این سرطان بسیار موثر واقع شود. در حقیقت این پروتئین مانند کلیدی حیاتی عمل می‌کند که رشد و گسترش این سرطان را پشتیبانی می‌کند.

"Yap" پروتئینی است که در سایر سرطان‌هایی نظیر تومورهای کبدی، ریوی و معده‌ای نیز بیان بیش از حدی از خود نشان می‌دهد.

بیش از 95 درصد مبتلایان به سرطان لوزالمعده دارای جهش در ژنی موسوم به "KRAS" و حدود 75 درصد نیز در ژن "p53" دچار جهش هستند.

در بدن موش‌های این آزمایش نیز ژن‌های "KRAS" و "p53" دارای جهش بودند و به همین علت نتایج به دست آمده با واقعیت مورد انتظار مطابقت دارد.

محققان طی این پژوهش دریافتند که "Yap" در نمونه‌های انسانی و موش‌ها بیش از حد بیان شده است (بیان ژن فرایندی است که در آن اطلاعات درون ژن استفاده می‌شود تا یک محصول کاربردی از آن به دست آید) و مهم‌تر اینکه جهش "KRAS" در بیشتر سرطان‌های لوزالمعده، باعث فعال کردن "Yap" می‌شود.

در واقع، ژن جهش یافته "KRAS" با استفاده از "Yap" باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شود، بنا براین با مهار "Yap"، فعالیت این ژن نیز متوقف می‌شود.

طی این مطالعه، محققان نیز متوجه شدند که "Yap"، فعالیت آنکوژن "p53" را نیز متوقف می‌کند، اما هنوز ماهیت این رابطه شناخته نشده است.

امید پژوهشگران بر این است که با تولید دارویی جدید، فعالیت "YAP" را در بیمارانی که دچار این ونه جهش‌های ژنی هستند، مهار کنند.

این پژوهش در مجله "Science Signaling" منتشر شده است.