• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 93020906250
  • منبع : نمایندگی البرز

/گزارش/

جشن هزاران لاله رنگین در گچسر

جشن هزاران لاله رنگین در گچسر

ایسنا/البرز گل لاله در ادب فارسی مظهر رنج و گداز عشق و درفرهنگ ایرانیان سمبل شهادت و ایثارگری است، این گل به عنوان مشهورترین گل خودرو، تا آنجا در فرهنگ و ادب فارسی نفوذ و حضور یافته که بسیاری از شاعران با وجود زندگی در محیط‌های خشک و بیابانی لاله را می‌شناختند و حتی قدیمی‌ترین اثر باستانی‌ ایران که در آن نقش لاله به چشم می‌خورد، مُهری استوانه‌ای شکل مربوط به 20 سده پیش از میلاد است که از تمدن عیلام به دست آمده‌ است.

گل لاله در ادب فارسی مظهر رنج و گداز عشق و درفرهنگ ایرانیان سمبل شهادت و ایثارگری است، این گل به عنوان مشهورترین گل خودرو، تا آنجا در فرهنگ و ادب فارسی نفوذ و حضور یافته که بسیاری از شاعران با وجود زندگی در محیط‌های خشک و بیابانی لاله را می‌شناختند و حتی قدیمی‌ترین اثر باستانی‌ ایران که در آن نقش لاله به چشم می‌خورد، مُهری استوانه‌ای شکل مربوط به 20 سده پیش از میلاد است که از تمدن عیلام به دست آمده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ پس از گسترش اسلام نیز همچنان عشق و علاقه به این گل در بین مردم ایران گسترش یافته، به طوری که در منابع تاریخی به کشت لاله در سده 9 میلادی در باغ‌های اصفهان و بغداد اشارات فراوانی شده است و درطول تاریخ ایران گرچه لاله هرگز ارزش تجارتی شایانی پیدا نکرده‌ است، اما در مینیاتور، نقش‌های قالی، ترانه‌ها و اشعار ایرانی همواره مورد تحسین و توجه قرار داشته‌ است، ولی متاسفانه علی رغم پیشینه تاریخی و فرهنگی لاله در ایران امروزه شاهد آن هستیم که این گل از طریق کشورهای دیگری از جمله هلند به جهان معرفی و عرضه می‌شود و کمتر کسی است که بداند مهد واقعی این گل زیبا ایران زمین بوده است.

مدیر عامل شرکت مهد لاله‌های گچسر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا چند سال پیش هنگام جستجوی گل لاله درفضای اینترنتی به تصاویری شاخص و تکراری از باغ‌های لاله در کشور هلند برمی‌خوردیم که درذهن مخاطب این موضوع را القاء می‌کرد که لاله گلی اروپایی است که از این کشورها به ایران صادر می‌شود و امکان پرورش وسیع این گل در اقلیم ایران وجود ندارد.

جواد غلامی خاطر‌نشان کرد: برخلاف تصور موجود مهد لاله کشورهای آسیایی از جمله ترکیه‌، ایران و افغانستان بوده‌اند و گونه‌های مختلف این گل از این کشورها به اروپا منتقل شده است.

وی افزود: گل لاله در بطن فرهنگ و تاریخ ایران جای دارد و جزیی از پیشینه مردمان ایران زمین محسوب می‌شود، بنابراین وظیفه فعالان حوزه گل و گیاه این است که نسبت به معرفی گونه‌های مختلف این گل زیبا به جهانیان تلاش کنند، چراکه معرفی این گل درحقیقت معرفی بخشی از فرهنگ ایران به مردم سایر کشورهاست.

وی در ادامه ضمن اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره لاله‌ها در روستای گرماب بخش آسارا گفت: جشنواره لاله‌ها برای شانزدهمین سال متوالی ‌میزبان مردمی است که از استان‌های مختلف کشورکه به شوق دیدن انبوهی از گل‌های لاله به البرز سفر می‌کنند.

وی تصریح کرد: این جشنواره 16 سال پیش با مساعدت و همکاری یکی از مسئولان وقت استان تهران و با تلاش و کوشش پدرم در فضایی بسیار کوچک‌تر از فضای فعالی باغ لاله‌ها و با تعداد بسیار کم‌تری لاله آغاز به کار کرد. غلامی افزود: پیش از استان شدن البرز این جشنواره با حمایت شهرداری تهران برگزار می‌شد، اما پس از تبدیل البرز به استانی مستقل، ادارات و دستگاه‌های مرتبط استانی در برگزاری این رویداد زیبا شرکت مهد گل لاله را حمایت می‌کنند.

مدیر ‌عامل شرکت مهد گل لاله‌های البرز اضافه کرد: این جشنواره امسال از عصرهشتم اردیبهشت آغاز و تا 18 همین ماه ادامه دارد وجشنواره لاله‌ها امسال با 60 هزار لاله رنگین که در فضایی بالغ در 11 هزار متر کاشته شده‌اند، میزبان میهمانان خود است.

وی اظهار کرد: بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت و گل همه ساله در انتظار فرارسیدن ماه اردیبهشت هستند تا بتوانند چند ساعتی را در باغ لاله‌های گرماب سپری کنند‌ یا شب را در کنار لاله‌های رنگین این باغ به صبح برسانند.

غلامی ادامه داد: برگزاری این جشنواره نتایج مثبت زیادی برای ساکنان روستای گرماب و بخش آسارا داشته است، به طوری که روستاییان این منطقه طی مدت برگزاری این جشنواره درآمدهای مناسبی از طریق فروش محصولات محلی خود از جمله لبنیات محلی و میوه‌های نوبر و ... دارند که این امر تقویت بنیه اقتصادی آنها را به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این با هجوم مسافرانی که از اقصی نقاط کشور برای بازدید از جشنواره لاله‌ها به گچسر سفر می‌کنند، باعث شناساندن ظرفیت‌های این منطقه به مردم و افزایش قیمت زمین در گچسر شده است.

مدیر عامل شرکت مهد لاله‌های البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به درآمدسالانه فروش گل و گیاه در جهان اشاره کرد و گفت: طبق آمار منتشرشده درآمد سالانه فروش گل و گیاه در دنیا 100 میلیارد دلار است که 70 درصد آن به کشور هلند تعلق دارد.

وی افزود: سهم ایران از فروش گل و گیاه در دنیا 30 میلیارد دلار است که این رقم در مقایسه با ظرفیت‌های موجود در کشور بسیار اندک است.

غلامی یادآورشد: متاسفانه صادرات گل و گیاه در ایران در انحصار عده‌ای محدود است که این امر گسترش فعالیت در این حوزه را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی در ادامه با مقایسه شرایط کاشت گل در کشور هلند و ایران گفت: بخش وسیعی ازهلند به عنوان کشور گل‌ها در آب فرورفته و مردم برای کاشت گل می‌بایست با صرف هزینه‌های بسیار بالا بخشی از آب جاری بر سطح زمین را خشک و با مهیا کردن شرایط مناسب اقدام به کاشت گل کنند.

وی تصریح کرد: هزینه برق و نیروی کار در کشور هلند بسیار بالا‌ست و همین امر باعث افزایش قیمت نهایی گل‌های پرورش یافته در این کشور شده است، ولی کاشت گل در ایران به واسطه شرایط مناسب اقلیمی و همچنین نیروی کار ارزان از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است.

وی تاکید کرد: اگر مشکلات موجود در مسیر صادرات گل برداشته شود، بدون شک ایران می‌تواند در مدتی کوتاه به مهم‌ترین کشور صادر کننده کل در منطقه تبدیل شود که این امر ارزآوری زیادی را برای کشوربه همراه خواهد داشت.

وی افزود: احیای گل لاله به عنوان نماد فرهنگ و تاریخ ایران در حقیقت احیای بخشی از فرهنگ این کشور است، بنابراین همه دستندرکاران این حوزه باید تلاش کنند که گل ایرانی را به جهان بشناسانند.

غلامی در پایان به پیگیری موضوع اخذ مجوز صادرات پیاز گل لاله اشاره کرد و گفت: در صورت دریافت این مجوز تا چهار سال آینده، انبوهی از پیاز لاله به کشور هلند صادر می‌کنیم.

در بخش دیگری از این گزارش، رییس سازمان جهاد کشاورزی البرز نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت موضوع شناساندن گل لاله به عنوان گلی ایرانی گفت: هرچند با استناد به استاد و آثار تاریخی به وضوح می‌توان دریافت که لاله گلی ایرانی است، اما متاسفانه غفلت ایرانیان باعث شده این گل زیبا با نام کشور هلند شناخته و به ثبت جهانی برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اظهار کرد: در حال حاضر 90 درصد گل لاله کشور در استان البرز تولید می‌شود و استان البرز به دلیل ویژگی‌های مناسب آب و هوایی و اقلیمی بهترین مکان برای پرورش گل لاله است، به طوری‌که در حال حاضر بیش از 45 واریته گل لاله دراین استان تولید می‌شود.

این مسئول گفت: لاله گلی با عمری بسیار کوتاه است و زیبایی آن کمتر از یک ماه دوام دارد، به همین دلیل جشنواره لاله‌ها غالباً در بازه زمانی 10 تا 15 روزه برگزار و پس از آن پیازهای لاله‌ها از خاک درآورده و در محل مناسبی نگهداری می‌شوند تا برای کاشت سال آینده سالم بمانند.

وی افزود: استان البرز تنها 35 صدم از خاک کشور را به خود اختصاص داده، اما شرایط چهار فصلی این استان باعث شده بخش کشاورزی آن در مقایسه با برخی از استان‌ها بسیار فعال باشد.

وی ادامه داد: خاک حاصلخیز البرز موهبتی خدادادی است که متأسفانه امروز به دلیل سوء استفاده برخی‌ها در تغییر اراضی کشاورزی و باغات در حال نابودی است.

این مسئول افزود: امروز زمین‌های کشاورزی و باغات استان بدون کارشناسی در حال تبدیل به برج‌ها و واحدهای مسکونی هستند و کسی نیز در قبال این وضعیت مسئولیتی نمی‌پذیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود برگزاری جشنواره لاله‌ها را فرصت مناسبی برای شناساندن جاذبه‌های گردشگری استان به مردم دانست و گفت: سال گذشته 500 هزار نفر از مردم استان‌های دور و نزدیک کشوراز جشنواره لاله‌های البرز بازدید کردند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی استان نیز در ادامه در خصوص برپایی جشنواره لاله‌ها در البرز گفت: وجود لاله‌های رنگین در جشنواره باغ لاله‌های روستای گرماب همه ساله گردشگران زیادی رابه این منطقه می‌کشاند.

ابوالفضل عبیدی افزود: این جشنواره یک پدیده فصلی و تک زمانی است و هر سال در اردیبهشت ماه با بازشدن لاله‌ها به مدت 10 روز تا دو هفته در روستای گرماب بخش آسارا کرج برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی قابلیت‌های حوزه گردشگری استان البرز به مردم است و زمینه رونق صنعت گردشگری و رونق اقتصادی استان را فراهم می‌کند.

این مسئول گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته تعدادی از آژانس‌های مسافرتی استان اقدام به برگزاری تورهای بازدید از جشنواره لاله‌ها کرده‌اند و از علاقه‌مندان ثبت نام می‌کنند.

‌شانزدهمین جشنواره لاله‌ها از هشتم تا 18 اردیبهشت ماه از ساعت 9 صبح الی 17 عصر میزبان علاقه‌مندان گل و گیاه است.

گزارش از: المیرا اگیر، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha