• سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93020905774
  • خبرنگار : 71132

تحلیل توکلی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

تحلیل توکلی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت که دولت آسیب‌شناسی لازم را در مورد مرحله اول که اشتباه و غیرقانونی بوده، انجام نداده است.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت که دولت آسیب‌شناسی لازم را در مورد مرحله اول که اشتباه و غیرقانونی بوده، انجام نداده است.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت سایر کالاها و خدمات، گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از چند طریق بر قیمت کالاها و خدمات دیگر اثر می‌گذارد؛ یکی از طریق اینکه انرژی عامل تولید است و وقتی گران می‌شود هر واحد تولید نیز گران‌تر تمام می‌شود. مثلا وقتی کارخانه‌ای از سوخت گازوئیل استفاده می‌کند و این سوخت افزایش قیمت می‌یابد، به همان نسبتی که سوخت در تولید کالا دست داشته باشد کالا هم گران‌تر تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین وقتی در بنگاهی هزینه سوخت بالا می‌رود یا بنگاه باید سرمایه جاری خود را زیاد کند و یا اینکه چون سوخت گران شده عوامل تولیدی کمتری را به کار بگیرد که همین باعث کاهش تولید می‌شود؛ بنابراین گران شدن انرژی باعث کاهش تولید می‌شود و اثر رکودی هم دارد. به این ترتیب عرضه کاهش می‌یابد و این موجب افزایش قیمت می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اثر روانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز خاطرنشان کرد: با افزایش قیمت حامل‌های انرژی انتظارات تورمی نیز بالا می‌رود و این باعث می‌شود قیمت‌ها از این طریق افزایش پیدا کند. البته با توجه به احتمال وجود فساد هر قدر بازارها غیر شفاف‌تر، انحصاری‌تر، اختیارات تولیدکنندگان کالا و خدمات بیشتر و دخالت و نظارت دولت ضعیف‌تر باشد این افزایش قیمت در حامل‌های انرژی بیشتر می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد و فرصتی را فراهم کند تا کسانی که در بازار قدرت قیمت‌گذاری دارند برای منافع شخصی خود قیمت‌ها را بالا ببرند و در نتیجه کار مردم سخت‌تر می‌شود.

توکلی با انتقاد از اینکه دولت یازدهم برای آسیب‌شناسی اجرای هدفمندی یارانه‌ها در گذشته تلاش کافی انجام نداده، افزود: دولت کار خود را مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نامید در حالی که آنچه به عنوان مرحله اول انجام شده بود، اشتباه و غیرقانونی بود و ادامه دادن آن هم راهکار غلطی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دولت باید استراتژی را تغییر می‌داد و اجرای هدفمندی یارانه‌ها را با حداقل فشار به مردم در پیش می‌گرفت اما متاسفانه کار همان‌طور پیش می‌رود و ما شاهد پرداخت نقدی یارانه تقریبا به همه مردم، کسری بودجه ناشی از اجرای هدفمندی، دور باطل افزایش قیمت و بی‌تاثیر شدن اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هستیم.

وی درباره راهکار کاهش اثرات منفی افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز گفت: می‌توان با نظارت بر بازار قدری مانع آثار منفی اصلاح قیمت سوخت شد اما همین هم هزینه‌ها و تبعاتی به دنبال دارد.

توکلی با بیان اینکه کشور در حال حاضر به استراتژی جدیدی برای مهار مصرف انرژی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت دور باطل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ ارز و بی‌خاصیت شدن اصلاح قیمت‌ها اتفاق می‌افتد.

این نماینده اصولگرای مجلس در پایان تاکید کرد که وظیفه قانونی دولت، شناسایی نیازمندان و پرداخت یارانه نقدی به آنهاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۰۹:۴۴

آقاي توکلي چشم‌بسته غيب ميگويي

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۰۹:۴۶

به بهانه تحليل مي خواهي نيشي به دولت قبلي بزني

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۰:۱۱

بايد مسئولان را در دوره مسئوليت از فعاليت اقتصادي منع کرد و هزينه جرم اقتصادي را بالا برد. بيچاره مردم .

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۰:۲۱

دو گروه بايد يارانه نقدي دريافت کنند.افراد تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي.منابع آزادشده را در توسعه حمل و نقل عمومي،کمک به توليد و رايگان شدن سلامت اختصاص دهند.

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۰:۳۴

کاملا موافق هستم. اين روش ايجاد يک حلقه معيوب مي کنه. انرژي که گرون بشه قيمت تمام شده کالا هم بيشتر ميشه و تورم افزايش پيدا مي کنه. همينطور ارزش پولمون کم ميشه و بالطبع قيمت دلار افزايش پيدا مي کنه. دلار که رفت بالا معادل ريالي قيمت فوب بنزين هم بالا ميره. يعني اگه بنزين فوب مثلا يک دلار باشه و دلار 2530 باشه معادل رياليش ميشه 2530 تومن و حال اگه دلار بشه 3000 تومن قيمت معادل ريالي بنزين فوب ميشه 3000 تومن بعد دولت ميگه ما بايد قيمت بنزين را به قيمت فوب برسونيم پس دوباره قيمت را بالا ميبره و باز همين آش و همين کاسه

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۰:۳۶

پس چرا مرحله اول اشتباه بود همه از احمدي نزاد تمجيد مي کرديد قبلا؟ حالا دولت يازدهم بايد اونو اصلاح کنه؟ شما مجلسي ها که براي يک جنازه هم خط و نشان مي کشيد قبلا کجا بوديد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۰:۵۰

آقاي توکلي حقوق شما از چند محل تامين ميشود ؟يارانه شما را ميفرستن در خونتون

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۱:۰۰

برادر عزيز پرداخت نقدي کم کم به طور کامل حذف ميشه. دولت مثل تمام دنيا هيچ راهي رو نداره که يا کارت انرژي بده يا بن غذا و...

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۱:۴۱

اي کاش اين سايت ايسنا از طرح تثبيت قيمتهايي که شما در مجلس هفتم پايه گذار آن بوديد و شکاف قيمتي که بين قيمت جهاني بنزين و قيمت آن در ايران بوجود آورد که دولت نهم را مجبور به افزايش 400 درصدي بنزين نمود، تهيه ميکرد تا اثر اقدامات نابخشودني شما در اقتصاد مملکت کمي روشن شود.

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۱:۵۷

مجلس محترم چرا در برابر بي قانوني احمدي نژاد نايستاد تا کار به اينجا نرسد؟ چرا قانون محکمي وضع نمي کنن که طبق قانون دولت پول نقد ندهد و..... چرا توپ رو ميندازن تو زمين دولت؟ چرا اکثر مردم انصراف ندادن؟ چرا دولت انقدر خوش خيال بود که مردم خيلي معرفت دارن وانصراف ميدن؟ چرا از ظرفيت هاي قانوني براي عدم پرداخت به حداقل 20 -30 ميليون مردم استفاده نميکنن؟ چرا فقط حرف هاي الکي؟ چرا روش هاي توهمي در اجرا ميگذارن تا کار به اينجا برسد؟ اصلا مجلس براي چي برپاست؟ کارش چيه؟ دردش چيه؟ اصلا ...

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۲:۳۸

بعد از مردن سهراب دواي توکلي فايده نداره

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۹ ۱۵:۱۶

اگر توجه داشته کنيد افرادي مثل توکلي فقط انتقاد از بديهيات مي کنند و هيچ راه حل عملي نشان نمي دهند هيچ، در انجام وظايف قانوني شون هم ضعيف فقط دنبال جذب آراي اون دست از مردمي هستند که بيشتر به شعار توجه دارند تا واقعيت. آقاي توکلي هدفمندي بعنوان جراحي اقتصادي که ناراحتي خاص خودش را داره معرفي شده بنابر اين تبعاتي داشته و خواهد داشت شما و همفکرانتون در مجلس دنبال شناسايي ميزان و مقدار تبعات و کاهش اون باشيد.شايد اين ميزان تورم و تبعات طبيعي و حداقلي باشد. بهتر با محاسبات و ارائه روشهاي علمي و قابل اجرا به دولت و مردم کمک کنيد نه فقط شعار بديد تورم و...اينکه بدهي هر آدم معمولي هم ميدونه .وظيفه شما کجاست و چيه.؟؟ شايد بقول يکي از همکاران مجلسيتون تصويب مصوباتي که بعد 80% شون اصلاح ميکنيد يعني بازدهي مجلسي 20% است.بهتر شما بفکر مصوبات دقيقتر و کاهش هزينه هاي مردم از طريق مجلس باشيد تا شعار در رسانه ها.