• یکشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93020704259

رییس سازمان بورس اعلام کرد

آماده طراحی ابزارهای اسلامی هستیم

آماده طراحی ابزارهای اسلامی هستیم

رییس سازمان بورس اعلام کرد:‌ اکنون زمان آن فرا رسیده است تا متخصصان و کارشناسان مسلمان با یکدیگر متحد شده و سیستم مالی اسلامی را براساس تجربیات یکدیگر ساماندهی کرده و بتوانیم بدنه قانونی واحدی را برای بازارهای اسلامی تشکیل دهیم.

رییس سازمان بورس اعلام کرد:‌ اکنون زمان آن فرا رسیده است تا متخصصان و کارشناسان مسلمان با یکدیگر متحد شده و سیستم مالی اسلامی را براساس تجربیات یکدیگر ساماندهی کرده و بتوانیم بدنه قانونی واحدی را برای بازارهای اسلامی تشکیل دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح ششمین دوره آموزشی بین المللی بازار سرمایه گفت: امیدوارم این گردهمایی فرصتی باشد تا راهکارهای ارتقای سیستم مالی اسلامی جمع‌آوری شده و بتواند در پیشبرد بازارهای مالی اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: در سال‌های قبل اقدامات ارزنده‌ای در خصوص ساختار بازارهای مالی اسلامی به انجام رسیده بود اما بازار سرمایه ایران هیچ گونه اوراق و قوانین مبتنی بر شریعت را تصویب نکرده بود.

صالح‌آبادی یادآور شد: در سال 1994 میلادی اوراق مشارکت به عنوان اولین اوراق مبتنی بر شریعت در بازار سرمایه کشور راه اندازی شد و در همان سال شهرداری تهران اولین اوراق را به مبلغ 40 میلیون دلار منتشر کرد.همچنین شهرداری پس ازموفقیت مبلغ 35 میلیارد دلار اوراق مشارکت دیگر را به فروش رساند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به ابزارهای مالی اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت‌های انتشار صکوک اجاره فراهم شده و صکوک مرابحه نیز به زودی وارد چرخه معاملات بازار سرمایه می شود. همچنین صکوک استصناع مراحل تصویب خود را پشت سر گذاشته و امیدواریم این اوراق در سال جاری نیز منتشر شود.

وی در ادامه گفت: اوراق آتی سکه نیز یکی دیگر ابزارهای مالی اسلامی بوده که از سوی کمیته فقهی سازمان بورس پذیرفته شده است.

صالح‌آبادی در ادامه به نقش شرکت‌های تامین سرمایه در افزایش ابزارهای مالی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های تامین سرمایه نقش اساسی در توسعه بازار سرمایه داشته و در حال حاضر هشت شرکت در این بازار فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری از دیگر ابزارهای موجود در بازار سرمایه هستند تا افراد تازه وارد که تمایل به ریسک کمتری دارند بتوانند از این ابزار استفاده کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا متخصصان و کارشناسان مسلمان با یکدیگر متحد شده و سیستم مالی اسلامی را براساس تجربیات یکدیگر ساماندهی کرده و بتوانیم بدنه قانونی واحدی را برای بازارهای اسلامی تشکیل دهیم.

صالح‌آبادی اعلام کرد: سازمان بورس آمادگی دارد تا با استفاده از تجربه سایر بازارهای اسلامی ساختار و ابزارهای اسلامی مبتنی بر شریعت را طراحی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha