معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور گفت: الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت میتواند مبنای تهیه برنامهی ششم توسعه باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست "تبیین لایحه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت" به منظور تشریح ابعاد این لایحه و دریافت نظرات و پیشنهادات صاحبنظران با حضور مسوولان و تهیهکنندگان پیشنویس این الگو کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس در محل معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برگزار شد.
نوبخت: مبنای تهیه الگو اسناد فرادستی است
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در این جلسه با مروری بر تاکید ماده (1) قانون برنامهی پنجم توسعه گفت: براین اساس باید تا پایان سال سوم برنامهی الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت از سوی دولت به مجلس تقدیم شود.
وی ادامه داد: در فاصله شهریورماه تا اسفندماه سال 92 روزهای سختی بر معاونت برنامهریزی گذشت، چرا که ضمن اصلاح قانون بودجه 92، تهیه لایحه بودجه 93 و طی فرآیند آن را نیز پشت سر گذاشتیم اما در نهایت در اسفند ماه تعهد تهیه پیشنویس الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت را انجام داده و آن را به دولت ارائه کردیم تا در اقدامی تکمیلی آن را به مجلس تقدیم کند.
نوبخت با اشاره به اینکه تهیه لایحه الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت ضمن تاکید قانون برنامه از منویات مقام معظم رهبری است، افزود: همواره یکی از پاسخها در مورد عدم دستیابی به توسعه و پیشرفت، نبود سند چشمانداز بود، اما با تهیه سند چشمانداز چرا باز هم به توسعه نرسیدیم؟ بنابراین قرار براین شد تا الگویی تهیه شود که برنامههای توسعه براساس آن تعریف شوند.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به تغییر محتوایی توسعه به پیشرفت بیان کرد: منظور از این توسعه ترقی و تحولی است که درچارچوب آموزههای اسلامی انجام میشود و از آنجایی که در ایران اجرا خواهد شد، این الگوی اسلامی – ایرانی هم باشد.
وی با بیان اینکه باید برای طراحی یک الگو انواع متغییرهای مستقل وابسته و چگونگی روابط تعامل بین آنها را مشخص کند، افزود: براین اساس انواع توسعه، استراتژی، مکتب اقتصادی مورد استفاده، مدل رشد متناسب، نقش و حجم دولت، جایگاه اخلاق، دین و فرهنگ از الزمات تهیه الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت است.
نوبخت با بیان اینکه در تهیه این الگو از انواع روشها تخصصی و علمی استفاده کردیم، گفت: این در حالی است که نتایج را در هشت فصل و 845 صفحه منتشر کردیم که تمامی ویژگیهای مورد نظر در آن گنجانده شد.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه در تهیه پیشنویس این الگو از تجارب جهانی استفاده شد، افزود: در این حالت الگوی مدنظر را از صافی الزامات دینی فرهنگی کشور گذرانیم و با اسناد فرادستی نظیر قانون اساسی و سند چشمانداز و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری انطباق دادیم.
وی با بیان اینکه بیانات علمای اسلامی بسیار مهم و ارزشمند است، اما نمیتواند جایگزین اسناد بالادستی شود، گفت: وقتی از قانون اساسی سخن میگوییم یعنی اسناد فرادستی دیگری مبنا قرار گرفت و به تایید یک مجتهد جامعالشرایط رسید، مردم مسلمان آن را تایید کردهاند.
نوبخت با بیان این که الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت میتواند مبنای سند چشمانداز باشد، گفت: سند چشمانداز در سال 1404 به پایان میرسد و باید اسناد دیگری تهیه شود که میتواند برگرفته از این الگو باشد.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خاطر نشان کرد: این الگو باید بر مبنای ابعاد اقتصادی، علم و فناوری، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و امنیتی، فرهنگی و دینی تنظیم شود.
وی یادآور شد: الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت باید مبنای تدوین برنامهی ششم باشد.
نوبخت گفت: این پیشنویس با وجود تحقیقات گسترده در زمینهی تهیه آن در نقطه آغاز قرار دارد و از صاحبنظران میخواهیم تا با ارائهی همفکری و تجربیات به تکمیل آن کمک کنند.
پورمحمدی: امیدواریم الگوی اسلامی – ایرانی در برنامه ششم موثر باشد
در بخش دیگری از این نشست حمید پورمحمدی - معاون برنامهریزی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور – گفت: دولت موظف به تهیه الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی است تا بر پایهی حق و عدالت و تحقق شاخصها مبنای تدوین برنامهی ششم توسعه باشد.
وی در ادامه با تشریح آنچه که معاونت متبوعش در مدت اخیر در راستای تهیه پیشنویس این الگو انجام داده است، توضیح داد: ظرفیت کارشناسی لازم برای تدوین برنامهها و سیاستهای توسعهای براساس مبنای اسلامی – ایرانی و طبق اقتضائات فرهنگی و بومی کشور در ایران برنامهها تامین شد.
معاون برنامه ریزی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور اضافه کرد: تهیه گزارشهای علمی و کارشناسی در حوزه نظارت و پایش بر تحقق اهداف برنامه و سیاستهای فرهنگی و اسلامی، ارتباط و هماهنگی با سایر دستگاهها و تعامل با صاحبنظران در مراکز علمی و فکری هم چنین گفتمانسازی در حوزه الگو نیز از سایر فعالیتهای انجام شده در این حوزه است.
پورمحمدی خاطر نشان کرد: برگزاری سه دوره کاره آموزشی، تهیه 45 جلد گزار، پنج جلد کتاب و 20 مقاله در زمینههای مختلف مرتبط با الگو ایرانی – اسلامی پیش رفت نیز به منظوری تهیه این پیشنویس اقدام شده است.
معصومیراد: الگو ایرانی – اسلامی باید پاسخگوی برنامههای توسعه باشد
در ادامهی این نشست رضا معصومی راد – رییس امور تدوین الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت – نیز به بیان توضیحاتی در این مورد پرداخت و گفت: در تهیه یک الگو اگر اجماع نخبگان وجود نداشته باشد محقق نمیشود.
وی افزود: این لایحه باید بتواند به نیاز برنامههای توسعه پاسخ دهد.
معصومیراد خاطر نشان کرد: الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت باید به گونهای تهیه و تنظیم شود که بهطور تصریحی از اسناد بالادستی استفاده کرده و مبنایی برای تهیه برنامههای توسعه باشد.
رییس امور تدوین الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت یادآور شد: هستیشناسی، معرفتشناسی و تاکید بر ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از ویژگیهای این پیشنویس است.
نظرات حاضرین در نشست
به گزارش ایسنا بعد از توضیحات مسوولین معاونت برنامهریزی در مورد پیشنویس الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت برخی کارشناسان حاضر در جلسه به نکاتی اشاره کردند.
براین اساس عیوضلو با اشاره به اهمیت فوقالعاده محتوا و جامعیت این الگو گفت: مبانی نظری و فلسفی نیز باید بهطور ویژه در آن مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر محتوای کمی آن ضعیف بوده و اقتصاد اسلامی نیز باید مورد تاکید باشد، هم چنین تجدید ساختار از الزامات آن است.
هم چنین سیفالدین گفت: اعلام شده که مرجع مصوب این الگو مجلس است، اما دراین حالت فراقانونی میشود. از سویی دیگر تدوینکنندگان به جای اینکه در این لایحه به محتوا بپردازند، باید سیاستهای اجرایی و ساختاری را مدنظر قرار دهند.
محمودی نیز بیان کرد: این لایحه خوب است و ابعاد اقتصادی، اجتماعی را مورد توجه قرار داده است، اما باید بحث جمعیت را نیز مدنظر قرار دهد. از سویی دیگر داشتن شعار و نماد از الزامات آن است.
دیوسالار نیز نسبت به اینکه برخی از بخشها برنامهای هستند نه راهبردی انتقاد کرد و گفت: مساله جامعه مدنی در آن دیده نشده و باید نسبت این سند با جامعه مدنی و جهتگیریهای راهبری آن مشخص شود.
اما مصباحیمقدم – رییس کمیسیون برنامه و بودجه – نیز گفت: این اقدام در ابتدای کار است و باید با برداشتن گامهای بعدی بهطور دقیقی تکمیل شود.
وی افزود: این لایحه باید اسناد پشتیبان محکمی داشته و در سه سطح اجتماعی، نیمه تفضیلی و تفضیلی تکمیل شود که در مجموع10 سالی زمان می برد از سویی دیگر ضمن تکیه بر اسناد فرادستی باید جامعه اسلامی و خانوادهها را مورد توجه قرار دهد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: این الگو باید نظامدار بوده و اثرات مواجه کشور با استکبار جهانی همچنین اهمیت بر فرهنگ در آن در جایگاه ویژهای قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات