• جمعه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: فناوری

وجود اقیانوس زیرسطحی در یکی از قمرهای زحل تایید شد

دانشمندان مؤسسه فناوری کالیفرنیا وجود یک اقیانوس زیرسطحی را در قمر انسلادوس زحل تایید کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال 2005، فضاپیمای کاسینی ناسا تصاویری از قمر یخی زحل به زمین ارسال کرد که بخارهای آب و یخ را از شیارهای موسوم به «گسست‌های ببری» در سطح منجمدش به بیرون پرتاب می‌کرد.

این تصاویر حکایت از فعالیت قمر ریز انسلادوس داشت که قطر آن فقط 500 کیلومتر برآورد شده است. از آن زمان به بعد، دانشمندان فرضیه وجود ذخایر عظیم آب در زیر این سطح یخی را ارائه داده‌اند که احتمالا این پلوم‌ها را نیرودهی می‌کنند.

هم‌اکنون تیمی از محققان با استفاده از اندازه‌گیری‌های گرانشی جمع‌آوری‌شده توسط کاسینی، تایید کرد‌ه‌اند انسلادوس میزبان اقیانوس زیرسطحی عظیمی در نزدیکی قطب جنوب و در زیر گسست‌های ببری‌اش است.

دیوید استیونسون، دانشمند علوم سیاره‌ای «کالتک» و کارشناس مطالعات درون اجسام سیاره‌ای، می‌گوید: این نخستین بار است که ما با استفاده از شیوه ژئوفیزیکی موفق به تعیین ساختار درونی انسلادوس شده‌ایم و داده‌ها حاکی از آن است که یک اقیانوس منطقه‌ای در 50 کیلومتری زیر سطح قطب جنوب این قمر وجود دارد. چنین دستاوردی داستانی ممکن برای توضیح این موضوع ارائه می‌دهد که چرا آب از شیارهای واقع در قطب جنوب این جرم کیهانی به بیرون تراوش می‌کند.

جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.