• چهارشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92121409650
  • خبرنگار : 71121

قسط دوم پول نفت ایران را ژاپن پرداخت کرد

قسط دوم پول نفت ایران را ژاپن پرداخت کرد

ژاپن امروز - چهارشنبه - قسط دوم از پول‌های نفتی مسدود شده ایران را پرداخت کرده است.

ژاپن امروز - چهارشنبه - قسط دوم از پول‌های نفتی مسدود شده ایران را پرداخت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان(ایسنا) به نقل از رویترز، تحت توافق هسته‌ای ماه نوامبر آمریکا و اتحادیه اروپا با رفع انسداد چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از درآمد‌های نفتی مسدود ‌شده ایران در کشورهای خارجی موافقت کردند و این پول باید در هشت قسط که اولین قسط 550 میلیون دلاری آن ماه گذشته پرداخت شد به ایران واریز شود.

به گفته منابع آگاه ژاپن که ماه گذشته قسط اول 550 میلیون دلاری طلب نفتی ایران را پرداخت کرده بود 450 میلیون دلار دیگر از این پول را به حساب بانک مرکزی ایران واریز کرد.

طبق برنامه پرداخت‌ها، ایران در صورت اجرای اهداف تعیین شده در توافق ماه نوامبر باید در اول مارس یک قسط 450 میلیون دلاری را دریافت می‌کرد و سپس بدون هیچ شرطی در تاریخ‌های هفتم مارس و 10 آوریل باید دو قسط 550 میلیون دلاری دیگر را دریافت کند.

نقش توکیو در انتقال قسط میتواند در راستای تلاش شرکت‌های ژاپنی برای رقابت با شرکت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران باشد.

محسن قمصری - رییس امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران - روز گذشته گفته بود که هند بخشی از پول نفت ایران را به بانک مرکزی ایران واریز کرده است.

وی افزود: 45 درصد این پول به روپیه و 55 درصد به یورو بوده است.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه هندی پرداخت بدهی نفتی هند به ایران را که در قالب این اقساط باید به ایران پرداخت شود، تکذیب کرد.

مقامات هندی با رد پرداخت بدهی نفتی این کشور به ایران اعلام کردند: در پی توافق هسته‌ای که به لغو برخی تحریم‌های غرب علیه ایران انجامید، هیچ پولی بابت بدهی نفتی به ایران پرداخت نشده است.

منابع آگاه دولت و صنعت هند به رویترز گفتند: هند هنوز هیچ پولی به ایران پرداخت نکرده است.

مقامات هندی اواخر ماه گذشته نیز اعلام کردند آماده پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از بدهی حدودا سه میلیارد دلاری خود به ایران در راستای توافق ژنو هستند.

مسئولان بانکی کره جنوبی نیز گفته‌اند که این کشور دومین و سومین قسط از طلب‌های نفتی ایران را در ماه مارس در مجموع به مبلغ یک میلیارد دلار پرداخت می‌کند و قسط بعدی در 10 آوریل پرداخت خواهد شد.

پرداخت‌ها به ایران از 15 آوریل به بعد منوط به این خواهد بود که تهران به تعهدات خود برای رقیق کردن تمام اورانیوم‌های 20 درصدی به پنج درصد عمل کند.

پالایشگاه‌های هندی از فوریه سال گذشته تاکنون به دلیل جلوگیری از مکانیزم پرداخت از طریق هالک بانک ترکیه تحت فشارهای ناشی از تحریم، 55 درصد طلب نفتی ایران را پرداخت نکرده اند.

این پالایشگاهها در حال حاضر تقریبا سه میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارند که با پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون دلار، تقریبا نیمی از این بدهی تسویه می‌شود.

همچنین پالایشگاههای هندی 45 درصد مابقی بدهی خود به ایران را نیز به روپیه در بانک یو سی اُ کلکته واریز کرده اند که تهران از آن برای واردات کالا از هند استفاده می‌کند.

جدول پرداخت چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از پولهای نفتی بلوکه شده ایران و شرایط پرداخت آن طبق توافق نوامبر بر این اساس است:

تاریخ زمان پرداخت
اول فوریه 550 میلیون دلار از بانک ژاپن به ایران انتقال یافت
اول مارس 450 میلیون دلار در صورت تایید رقیق شدن نیمی از اورانیوم غنی شده ایران
هفتم مارس 550 میلیون دلار.
10 آوریل 550 میلیون دلار
15 آوریل 450 میلیون دلار در صورت تایید رقیق شدن مابقی ذخایر اورانیوم غنی شده
14 مه 550 میلیون دلار
17 ژوئن 550 میلیون دلار
20 ژوئیه 550 میلیون دلار در صورت تایید اجرای تمام تعهدات ایران

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha