• سه‌شنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92121308756
  • خبرنگار : 71477

داوود اوغلو تنش میان ترکیه و روسیه بر سر منطقه کریمه را رد کرد

داوود اوغلو تنش میان ترکیه و روسیه بر سر منطقه کریمه را رد کرد

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اعلام اینکه دولت آنکارا اجازه نمی‌دهد ناآرامی‌ها در منطقه خودمختار کریمه باعث ایجاد تنش میان ترکیه و روسیه شود، گفت: بحران کنونی در این شبه جزیره مشکل اوکراین و جامعه بین‌الملل است.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اعلام اینکه دولت آنکارا اجازه نمی‌دهد ناآرامی‌ها در منطقه خودمختار کریمه باعث ایجاد تنش میان ترکیه و روسیه شود، گفت: بحران کنونی در این شبه جزیره مشکل اوکراین و جامعه بین‌الملل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، "احمد داوود اوغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: قدرتی ممکن است در تلاش باشد تا مساله کریمه را ابتدا به بحرانی میان تاتار و روسیه و متعاقبا میان ترکیه و روسیه تبدیل کند. ما اجازه نمی‌دهیم چنین چیزی رخ دهد. کریمه اول از همه مشکل اوکراین است و سپس جامعه جهانی.

پس از اعتراضات حامی اروپا در اوکراین که منجر به سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور شد، روسیه کنترل موثر منطقه خودمختار کریمه را به دست آورد. حدود 12 درصد از جمعیت این منطقه را تاتارهای ترک تشکیل می‌دهند که حامی دولت موقت اوکراین هستند و این در حالی است که اکثریت روس‌ها که حدود 60 درصد از جمعیت کریمه را تشکیل می‌دهند خواهان جدایی از اوکراین هستند.

سفارت اوکراین در آنکارا در بیانیه‌ای از ترکیه خواست، در توقف تنش‌ها با روسیه به اقدامات بین‌المللی بپیوندد.

"سرگئی کورسونسکی"، سفیر اوکراین در ‌ترکیه نیز همچنین از ترکیه خواست تا در صورت لزوم کمک‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برای کی‌یف فراهم کند.

داوود اوغلو روز جمعه سفر از پیش تعیین نشده‌ای به کی‌یف داشت تا درباره بحران این کشور با مقام‌های ارشد دولت موقت ائوکراین مذاکره کند. ترکیه گفت، باید به تمامیت ارضی اوکراین احترام گذاشته شود؛ مساله‌ای که حاکی از مخالفتش با جدایی کریمه است اما از مخالفت مستقیم با مسکو نیز اجتناب کرده و برای حل این بحران خواستار مذاکره شد.

وی گفت: تغییر شکل بحران کریمه به تقابلی میان ترکیه و روسیه به حل راه حل برای این مساله کمک نخواهد کرد و تاتارها نیز از این مساله مطلع هستند. آنها در این تله نخواهند افتاد. آنکارا آماده مذاکره با مقام‌های مسکو برای کمک به حل بحران کریمه و بهبود روابط روسیه و مسکو است.

داوود اوغلو افزود: اوکراین نیز باید همانند ترکیه تعادلی را میان روابطش با روسیه و اروپا ایجاد کند. اگر اوکراین از روسیه فاصله بگیرد و روابطش را با اروپا توسعه دهد، مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود. مقام‌های اوکراین نیز این نقطه نظر را پذیرفته‌اند.

سرنوشت 300 هزار تاتار در منطقه کریمه باعث نگرانی ترکیه‌ها شده که از نظر قومی و فرهنگی با جامعه تاتار ارتباط دارند.

عبدالله گل، رئیس‌جمهوروی ترکیه درباره نگرانی‌ها از این مساله داوود اوغلو و فریدون سینیرلی اوغلو، معاون وزیر امور خارجه ترکیه را فراخواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha