• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92120604003
  • خبرنگار : 71477

اشتون: روسیه همانند یک همسایه خوب در قبال اوکراین رفتار کند

اشتون: روسیه همانند یک همسایه خوب در قبال اوکراین رفتار کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) گفت: روسیه باید همچون یک همسایه خوب در قبال اوکراین رفتار کند و اجازه دهد تا کی‌یف نسبت به راهی که پس از سه ماه ناآرامی و درگیری انتخاب کرده، رو به جلو پیش برود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) گفت: روسیه باید همچون یک همسایه خوب در قبال اوکراین رفتار کند و اجازه دهد تا کی‌یف نسبت به راهی که پس از سه ماه ناآرامی و درگیری انتخاب کرده، رو به جلو پیش برود.

به گزارش خبرگزای دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "کاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از زمان سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین نخستین مقام خارجی ارشدی است که به کی‌یف سفر کرده، گفت: اتحادیه اروپا لزوم روابط قوی میان روسیه و اوکراین را درک می‌کند اما مسکو باید تمامیت ارضی اوکراین را درک کند.

وی ضمن ابراز حمایت از رهبران جدید اوکراین در کنفرانسی خبری به آنها تاکید کرد تا یک دولت فراگیر تشکیل داده و بر حل مشکلات کوتاه مدت این کشور تمرکز کند.

وی به جزئیات کمک مالی خارجی هیچ اشاره‌ای نکرد و گفت: اتحادیه اروپا با صندوق بین‌المللی پول رایزنی می‌کند اما این صندوق تصمیمات خود را در رابطه با این مساله اتخاذ خواهد کرد.

اشتون همچنین افزود: اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره احتمال اعطای وام‌های کوتاه مدت و بلند مدت به اوکراین است. این اتحادیه عملا با شرکای خود در رابطه با ایجاد راه‌هایی برای کمک به غلبه بر چالش‌های اقتصادی اوکراین رایزنی می‌کند.

از سوی دیگر "ماجا کوکی‌ جانسیک"، سخنگوی کاترین اشتون گفت: یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین با کاترین اشتون در کی‌یف دیدار کرد.

اشتون همچنین با "اولکساندر تورچینف"، رئیس پارلمان اوکراین و رئیس جمهوری موقت و تنی چند از مقامات و رهبران احزاب دیدار کرد. کمک مالی برای اوکراین مهمترین موضوع این مذاکرات بود. اشتون قرار است فردا به کره‌جنوبی سفر کند.

در همین حال رئیس جمهوری موقت اوکراین امروز (سه‌شنبه) با نمایندگان آژانس‌های اعمال قانون دیدار می‌کند تا درباره آنچه که وی به عنوان نشانه خطرناک جدایی طلبی در برخی از مناطق به دنبال سرنگونی ویکتور یانوکوویچ می‌بیند، مذاکره کند.

برخی از اعضای پارلمان هشدار دادند که اوکراین احتمالا به خاطر نگرانی‌ها نسبت‌ به سرنگونی یانوکوویچ در مناطقی که به زبان روسی صحبت می‌کنند در شرق و جنوب اوکراین به دو دسته تقسیم خواهد شد.

از سوی دیگر "ویلیام هیگ،" وزیر امور خارجه انگلیس گفت که وی قصد دارد تا به زودی به اوکراین سفر کند.

هیگ همچنین نسبت به وضعیت مالی اوکراین ابراز نگرانی کرده و گفت: وضعیت مالی اوکراین باعث افزایش نگرانی‌ها شده و بدون کمک خارجی با ثبات نخواهد ماند. من به واشنگتن می‌روم تا با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص صحبت کنم. کمک مالی به کی‌یف داده می‌شود اما به شرطی که این کشور اصلاحات سیاسی و اقتصادی را انجام دهد.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت: همه باید به اوکراین کمک کنند تا از این بحران خارج شود و روسیه و اتحادیه اروپا نباید در این رابطه با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند.

فابیوس به یکی از شبکه‌های تلویزیونی فرانسه گفت: لازم و ضروری است که تمامی شرکا از جمله روسیه به اوکراین کمک کند. بسیار خوب می‌شود اگر مسکو حمایت خود را از کی‌یف قطع نکند.

وی تصریح کرد که اوکراین در اروپاست اما جزو اتحادیه اروپا نیست و بنابراین روسیه و اتحادیه اروپا نباید مخالف یکدیگر باشند. در عوض ممکن است اوکراین با هر دو کشور همکاری داشته باشد.

فابیوس درباره حمایت احتمالی اتحادیه اروپا گفت: فرانسه تنها موقعی می تواند وارد عمل شود که صندوق بین‌المللی پول کمک کند. ما باید فورا به وضعیت اقتصادی اوکراین رسیدگی کنیم. اول از همه باید صندوق بین‌المللی پول از این مساله حمایت کند و این مساله بیانگر اصلاحاتی است که آسان نیست.

*شرح عکس: دیدار اشتون با کلیچکو

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha