• سه‌شنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92120603438
  • خبرنگار : 71402

روسیه: دولت جدید اوکراین به روش‌های تروریستی متوسل شده‌/ انتخابات پس از اصلاح قانون اساسی

روسیه: دولت جدید اوکراین به روش‌های تروریستی متوسل شده‌/ انتخابات پس از اصلاح قانون اساسی

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای به شدت از "رژیم" جدید در کی‌یف انتقاد و آن‌ها را به استفاده از "روش‌های دیکتاتوری و تروریستی" متهم کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای به شدت از "رژیم" جدید در کی‌یف انتقاد و آن‌ها را به استفاده از "روش‌های دیکتاتوری و تروریستی" متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: مخالفان در اوکراین با حمایت غرب رو به رو هستند که خارج از مرزهای ژئوپولتیک و تنها برای منافع شخصی در حال فعالیت است.

در ادامه این بیانیه آمده است: موضع برخی از شرکای غربی ما نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند، اما عملکرد خارج از مرزهای ژئوپولتیک باعث نگرانی است. اقدامات مجرمانه از سوی گروه‌های افراط‌گرا از جمله نئونازی‌ها و ضد یهودی‌ها محکوم نشده است و این موجب می‌شود که آن‌ها ترغیب شوند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که "اسپانسرهای خارجی" در حال توسعه این "رژیم" در اوکراین هستند و در اقدامات خود اتفاق‌نظر ملی مردم این کشور را در نظر نگرفتند.

در این بیانیه آمده است: ما از تمام کسانی که در بحران این کشور دخیل بودند، می‌خواهیم که مسئولیت‌پذیری از خود نشان دهند و از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرده و به بازگشت قوانین و توقف اقدامات افراط‌گرایانه کمک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که گروه‌های شبه‌نظامی از خروج از شهرهای اوکراین امتناع می‌کنند و همچنان ساختمان‌های دولتی را در تصرف خود دارند و همین امر به اقدامات خشونت‌آمیز دامن می‌زند.

پس از خروج ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین از کی‌یف و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی گروه‌هایی شامل نمایندگان اپوزیسیون و جداشدگان از حزب مناطق یانوکوویچ مسئولیت امنیتی را برعهده گرفتند که به گروه "رادا" معروف‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه مشروعیت گروه رادا زیر سوال رفته و آمده است که نظر عمده مردم در مناطق حامی روسیه نباید نادیده گرفته شود.

در این بیانیه همچنین اعلام انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در 25 مه به شدت محکوم شده و آمده است: طبق توافق 21 فوریه میان مقامات اوکراین و اپوزیسیون این کشور که به امضای یانوکوویچ رسیده است، هرگونه انتخابات باید پس از اصلاح قانون اساسی انجام شود و هرگونه تغییرات در قانون اساسی باید به همه‌پرسی ملی گذاشته شود.

مسکو همچنین قانونگذاران پارلمان اوکراین را به استفاده از "سرعت انقلابی" متهم کرد که خواستار ممنوعیت استفاده از زبان روسی به طور کل شده‌اند، فعالیت رسانه‌های مهم را متوقف کرده‌اند و محدودیت تبلیغات نئونازی‌ها را حذف کرده‌اند.

در پی برکناری رییس‌جمهوری سابق اوکراین، روسیه لحن خود را علیه رهبری تازه این کشور تندتر کرده است. دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفته است دولت موقت در کی‌یف با "شورش مسلحانه" روی کار آمده و وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته است مخالفان تحولات تازه، به ویژه در مناطق روس زبان با سرکوب روبرو هستند.

ناآرامی‌ها در اوکراین در ماه نوامبرگذشته زمانی آغاز شد که یانوکوویچ یک توافق تجاری مهم با اتحادیه اروپا را برای نزدیکتر شدن به روسیه رد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، مدودف گفته است کشورهای غربی که رهبری تازه اوکراین را پذیرفته‌اند مرتکب اشتباه شده‌اند. به گفته وی "مشروعیت تعداد قابل توجهی از ارگان‌های قدرت محل تردید است، اما برخی شرکای غربی ما شکل دیگری فکر می‌کنند. مشروع دانستن حاصل یک شورش مسلحانه، کوتاه فکریست."

نخست‌وزیر روسیه گفته است: "ما نمی‌دانیم ماجرا چیست، اما خطری واقعی منافع ما و شهروندانمان را تهدید می‌کند."

وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات مدودف درباره شهروندان روسیه در اوکراین، گفته‌های او را بی‌اساس خوانده است. با این همه وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه تندی تحولات اوکراین را "تغییر قدرت به زور" خوانده و رهبران موقت کشور را متهم کرده که قوانینی را با هدف "محدود کردن روس‌ها و اقلیت‌های قومی" تصویب کرده‌اند. با این همه جزییات بیشتری درباره این قوانین محدود کننده ارائه نشده است.

این در حالی است که روز یکشنبه پارلمان اوکراین موقعیت زبان روسی را با لغو قانونی که یانوکوویچ تصویب کرده بود، کاهش داد.

پیشتر وزیر کشور موقت اوکراین اعلام کرد ویکتور یانوکوویچ تحت تعقیب و فراری سابق اوکراین آخرین بار روز یکشنبه در بالاکاوا در جزیره کریمه دیده شده است. جزیره کریمه منطقه‌ای خودمختار است که اکثریت ساکنان آن تبار روس دارند.

رهبران موقت اوکراین امیدوارند بتوانند امروز (سه‌شنبه) دولت وحدت ملی شکل بدهند. یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین که روز شنبه از زندان آزاد شد، حدس و گمان‌ها درباره نخست‌وزیر شدن خود را رد کرده است. حزب وی که "سرزمین پدری" نام دارد، می‌گوید تیموشنکو قرار است برای دوره‌ای درمانی به آلمان برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۰۹:۴۵

روسيه بازي رو باخته و داره بهانه مياره