• شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 92120300976
  • منبع : مطبوعات

رییس انجمن ایمنی زیستی:

تنها در دولت نهم، 12 هزار میلیارد تومان اعتبار از بخش پژوهش دریغ شد

تنها در دولت نهم، 12 هزار میلیارد تومان اعتبار از بخش پژوهش دریغ شد

رییس انجمن ایمنی زیستی با اسفبار توصیف کردن وضعیت اعتبارات پژوهشی گفت: طی هشت سال گذشته به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه های چهارم و پنجم توسعه، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی همواره کمتر از نیم درصد بوده است.

رییس انجمن ایمنی زیستی با اسفبار توصیف کردن وضعیت اعتبارات پژوهشی گفت: طی هشت سال گذشته به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و برنامه های چهارم و پنجم توسعه، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی همواره کمتر از نیم درصد بوده است.

به گزارش سرویس پژوهش ایسنا، دکتر بهزاد قره‌یاضی که در سومین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور با موضوع «شاخص‌های ارزیابی توسعه و پیشرفت علمی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان با تاکید بر فناوری‌های نو» سخن می‌گفت افزود: تنها طی دوره دولت نهم جمعا 12 هزار میلیارد تومان از بودجه‌ای که باید طبق قانون در اختیار پژوهش قرار می‌گرفت از بخش پژوهش دریغ شده است.

رییس اتحادیه انجمن‌های کشاورزی مدرن ایران با ابراز این عقیده که در پایان سال 91، بالاترین میزان واردات محصولات کشاورزی در تاریخ ایران رقم خورده است، پرسید: اگر رتبه‌های علمی ما 17 و 14 است، پس چرا بالاترین رکورد واردات محصولات کشاورزی در تاریخ ایران در پایان سال 91 رقم خورد؟ چرا با این همه پیشرفت بزرگترین وارد کننده محصولات کشاورزی شدیم؟ آیا رشد تولید علم در کشاورزی با رشد واردات رابطه مستقیم دارد؟ آیا هر چه بیشتر علم کشاورزی تولید کنیم باید وابسته‌تر باشیم؟

رییس انجمن ایمنی زیستی با انتقاد از این که رتبه علمی کشور بر اساس شاخصی ترکیبی و با لحاظ کردن تمامی معیارها اعلام نمی‌شود، اظهار داشت: در سال گذشته سه تا پنج میلیارد دلار محصولات بیوتکنولوژی کشاورزی وارد کشور کردیم که نشان می‌دهد پیشرفت‌های علمی ما در حدی نیستند که به صورت اغراق آمیز ارائه می‌شوند.

وی افزود: ما برای جلوگیری از سلطه بیگانه بر اقتصاد کشور در تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی به علم نیازمندیم. اما باید توجه داشت که رشد و توسعه علمی مساوی رشد مقالات علمی نیست و رشد مقالات علمی مساوی افزایش کمی مقالات نیست. البته در مقابل هم متاسفانه برخی از افرادی که استطاعت و توانایی نوشتن مقاله را ندارند به مقالات ISI می‌تازند که منظورم برخی کسانی است که اخیرا با عجله و شتابزدگی در دانشگاه‌ها استخدام شده‌اند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، قره‌یاضی با ارائه مستندات از مراکز مختلف بین‌المللی به ارائه جایگاه و رتبه ایران بر اساس دیگر شاخص‌ها پرداخت و گفت: براساس شاخص تعداد ارجاعات به مقالات ایران در کل رشته ها رتبه 28 و در حوزه زیست فناوری رتبه 22 را داریم. در زمینه تعداد خودارجاعی در مقالات، ایران رتبه بالایی دارد یعنی خودپسندتر شده‌ایم. رتبه ایران به ازای ارجاع به هر مقاله 181 است یعنی در دنیا به مقاله ایرانی ارجاع و اهمیت داده نمی‌شود اما این که کسی اعلام کند که رتبه ما 181 است، همان قدر غیرواقع بینانه است که صرفا تعداد مقاله را مبنای رتبه بندی علمی کشور قرار دهیم.

وی در عین حال با ابراز این عقیده که اساسا برخی از این رتبه‌ها و بررسی‌ها مورد قبول نبوده و ایرادات زیادی به آنها وارد است، اظهار داشت: بر اساس اعلام شاخص نوآوری جهانی (GII) در سال 2013 رتبه ایران با در نظر گرفتن 84 شاخص برابر با 113 است یعنی از گابن، مصر، کنیا، غنا و ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر عقب‌تر هستیم که به نظر من، این رتبه بندی به هیچ وجه صحیح نیست و رتبه ایران خیلی بالاتر از این است.

رییس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات کشورمان در پایان از برگزار کنندگان همایش خواست که کار ارزیابی توسعه علمی کشور به انجمن‌های علمی سپرده شود.

قره یاضی پیشنهاد کرد: ارزیابی توسعه علمی کشور به جای دستگاه‌های دولتی خودتعریف، توسط نهادهای علمی مستقلی مانند انجمن‌های علمی صورت بگیرد که می‌توانند با نصف قیمت این ارزیابی را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha