• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92112014385

فشار روسیه بر اوکراین برای پرداخت بدهی گازی خود

روسیه با مشروط کردن پرداخت بخش دوم وام خود به اوکراین به اجرای تعهد کی‌یف برای پرداخت قسط هنگفت گاز خود به شرکت‌های روس، فشار خود را بر این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی بیشتر کرد.

روسیه با مشروط کردن پرداخت بخش دوم وام خود به اوکراین به اجرای تعهد کی‌یف برای پرداخت قسط هنگفت گاز خود به شرکت‌های روس، فشار خود را بر این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی بیشتر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتون سیلوانف، وزیر دارایی روسیه در حالی پرداخت وام کمکی روسیه به اوکراین را به پرداخت قسط هنگفت گاز اوکراین مرتبط کرد که کرملین، دیدار خصوصی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با همتای اوکراینی خود، ویکتور یانوکوویچ را در آستانه برگزاری افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی سوچی تایید کرد.

مسکو در ماه دسامبر با کاهش قیمت گاز صادراتی خود به اوکراین موافقت کرد تا به این کشور بحران‌زده کمک کرده و همچنین از اتحادیه اروپا در زمینه نفوذ بر کی‌یف سبقت بگیرد.

اکنون در شرایطی که اقتصاد اوکراین تضعیف شده و ارزش پول این کشور به شدت کاهش یافته است و در نتیجه نیاز کی‌یف به بخش دوم وام کمکی روسیه به مبلغ دو میلیارد دلار مبرم به نظر می‌رسد، وزیر دارایی روسیه عنوان کرد که این کشور به تعهد خود در قبال اوکراین عمل می‌کند اما در کنار آن به بدهی 2.7 میلیارد دلاری اوکراین در زمینه واردات گاز از روسیه نیز اشاره کرد.

این بدهی باید در اواخر ژانویه پرداخت می‌شد اما اوکراین موافق به اجرای تعهد خود نشد.

سیلوانف با رد مرتبط کردن این دو موضوع به یکدیگر تصریح کرد: اوکراین نیز باید به تعهدات خود عمل کند اما ما نمی‌دانیم که با چه کسی در کی‌یف می‌توانیم گفت‌وگو کنیم.

مسکو پیشتر نیز از گاز به عنوان اهرم فشار بر کشورهایی همچون اوکراین بهره گرفته بود. بحران سیاسی اوکراین بر شدت رویارویی روسیه و اتحادیه اروپا افزوده است و هر دو طرف یکدیگر را به دخالت در امور کی‌یف متهم می‌کنند و این در حالی است که جایگاه یانوکوویچ نیز بیش از پیش تضعیف شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha