• جمعه / ۲۰ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 92102011099
  • منبع : نمایندگی فارس

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز:

افزایش تسهیلات، بازار مسکن را رونق می‌بخشد

افزایش تسهیلات، بازار مسکن را رونق می‌بخشد

ایسنا/فارس استاد اقتصاد دانشگاه شیراز، افزایش تسهیلات در بخش مسکن را عامل رونق بازار خانه، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و تاثیرگذار بر سایر بخش‌های جامعه دانست.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز، افزایش تسهیلات در بخش مسکن را عامل رونق بازار خانه، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و تاثیرگذار بر سایر بخش‌های جامعه دانست.

سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه فارس، به پیشینه افزایش وام در تاریخ بعد از انقلاب اشاره و اضافه کرد: پس از انقلاب اولین فردی که به فکر افزایش وام خرید مسکن افتاد، بنی‌صدر بود که با این اقدام به یکباره باعث افزایش قیمت‌ها شد.

وی با تاکید بر تقسیم‌بندی تهسیلات مسکن به دو بخش ساخت و خرید، افزود: با افزایش وام در بخش خرید مسکن، تقاضا افزایش یافته و با توجه به ثابت بودن عرضه مسکن و طولانی بودن فرآیند ساخت آن، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و بدین ترتیب سازندگان نیز تشویق می‌شوند تا به ساخت واحدهای جدید مسکونی اقدام کنند.

پوریزدان‌پرست با اشاره به جنبه‌های مستقیم و غیرمستقیم افزایش تولیدات در بازار مسکن، ادامه داد: اگر چه افزایش قیمت‌ها را می‌توان جنبه‌ای منفی دانست اما با افزایش تقاضای مسکن، عده‌ای به دلیل شکل‌گیری انتظارات در خصوص افزایش قیمت‌ها در آینده، به ساخت مسکن جدید می‌پردازند که این خود باعث اشتغال افرادی به‌شکل مستقیم می‌شود.

این استاد اقتصاد بر جنبه‌های غیرمستقیم اشتغال در بازار مسکن نیز تاکید و اضافه کرد: بیش از 200 صنعت وابسته به بازار مسکن وجود دارد و قطعا افزایش در تولیدات مسکن باعث افزایش صنایع وابسته شده و رونقی در اقتصاد حادث می‌شود.

پوریزدان‌پرست با دسته‌بندی افراد فعال در بخش ساخت و ساز مسکن به تولیدکنندگان خرد و انبوه، افزود: نیاز به مسکن صرفا در کلان شهرهایی مثل تهران و شیراز نیست، بلکه در شهرهای کوچک و روستا نیز مردم به مسکن احتیاج دارند، به‌خصوص در روستاها که مالکیت زمین از آن فرد است، با افزایش تسهیلات، ساخت مسکن به راحتی انجام می‌شود.

وی افزایش تسهیلات را اقدامی رایج در همه دولت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در بخش انبوه‌سازان، زمانی که فرد شاهد رکود و افت قیمت است، ساخت واحدهای جدید را متوقف می‌کند، حال آن که با افزایش تسهیلات مسکن می‌توان ساخت واحدهای جدید را سودآور کرد.

به اعتقاد پوریزدان‌پرست گفت: نگاه دولت در افزایش وام مسکن، ایجاد رونق و بازار فروش برای انبوه‌سازانی بوده که پیشتر اقدام به ساخت مسکن کرده‌اند اما به دلیل افت قیمت، مسکن ساخته شده را عرضه نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه قراردادن مشوق‌هایی مثل افزایش تسهیلات، باعث درآمدزایی و ایجاد اشتغال می‌شود، خاطرنشان کرد: مطلوب بودن افزایش تسهیلات به دقت در بررسی، اجرا و نظارت دولت بستگی دارد که این پرداخت‌ها در بخش تولیدی مصرف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha