• سه‌شنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92101709748
  • خبرنگار : 71474

حمایت دانشجویان دانشگاه شیراز از کمپین نه به یارانه‌ها

کمپین نه به یارانه‌ها که چند روزی از آغاز فعالیت‌هایش می‌گذرد، این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به نظر می‌رسد، در کنار برخی افراد و گروه‌های سرشناس، این روزها در فضای دانشگاهی نیز طرفدارانی یافته است.

کمپین نه به یارانه‌ها که چند روزی از آغاز فعالیت‌هایش می‌گذرد، این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به نظر می‌رسد، در کنار برخی افراد و گروه‌های سرشناس، این روزها در فضای دانشگاهی نیز طرفدارانی یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اصلی‌ترین هدف این کمپین نوپا، همه گیر شدن یک نگاه بین مردم است. نگاهی که باعث می‌شود اقشار ثروتمند جامعه ایران با هدف کمک به دولت و با تغییر در نگاهشان به امر هدفمندی، با اقدامی داوطلبانه نام خود را از لیست دریافت کنندگان یارنه نقدی خارج کنند.

این کمپین که در روزهای اخیر توانسته نظر برخی از صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان اقتصادی را به خود جلب کند، در عرصه دانشگاهی نیز حامیانی دارد. در آخرین اقدام انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز با انتشار بیانیه‌ای که متن آن در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران قرار گرفته است، رسما با برشمردن دلایل خود، به صف حامیان این کمپین پیوسته است.

متن این بیانیه را می‌خوانید:

"همواره، معیشت عاملی تعیین کننده در انتخاب مردم و اتخاذ تصمیمات مسئولان بوده است امری که در نتیجه‌ سیاست‌های غلط دولت نهم و دهم با بحران‌های بسیار جدی روبه‌رو شد. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، از مهمترین مسائلی که ذهن مردم را به خود مشغول کرد، طرح هدفمندی یارانه ها بود. مشکلات اقتصادی دیگر از قبیل اتمام ذخیره گندم، کمبود ارز و ... در گذر زمان قابل اصلاح و رفع به وسیله ی دولت‌ هستند اما طرح هدفمندی یارانه ها به دلیل اینکه تاوان آن تا حدود زیادی بر دوش مردم ضعیف بوده است حساسیت بیشتری را طلب می‌کند.

با گذشت بیش از سه سال از آغاز این طرح، بازگشت به نقطه اولیه امکان پذیر نیست؛ چرا که این بازگشت مستلزم امر محال بازگشت قیمت ها به حالت اولیه است.

از جهتی ادامه این روند نیز با مشکلاتی روبروست؛ مشکلاتی از قبیل افزایش نقدینگی که از عامل های اساسی بوجود آمدن تورم است،کاهش قدرت خرید مردم، کمبود منابع برای پرداخت یارانه بخش تولید محقق نشدن اهداف طرح هدفمندی یارانه ها به طوری که مطابق آمارهای رسمی در طی 15 ماه اول اجرای این قانون، کل درآمد ناشی از افزایش درآمد سوخت، عامل های انرژی، آب و برق و نان،24.5 هزار میلیارد تومان بوده اما پرداخت به خانوار ها بیش از 50 هزار میلیارد تومان بوده است و کاهش درآمد دولت به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی که اقتصاد کشور را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

طرحی که در زمان تصویب اهدافی مانند واقعی شدن قیمت ها، رونق اقتصادی با افزایش تقاضا، افزایش تولید ناخالص داخلی و کنترل تورم، تقویت پول ملی‌، کاهش معضلات اجتماعی‌، افزایش پس انداز ملی و حفاظت از محیط زیست را شامل می‌شد امروز به بسیاری از اهداف خود نرسیده است و واقعیت، گویای حقیقتی متفاوت از موارد فوق است.

لذا، به باور ما، از معدود راهکارهای پیش رو اصلاح شیوه اجرای این طرح است که این امر نیز خود با مشکلاتی همراه است. از جمله این مشکلات این که آیا امکان بررسی میزان دارایی مردم امکان پذیر است؟ اگر امکان پذیر است امکان خطای آن به چه میزان است؟ به فرض اگر قرار باشد 10 درصد خطا داشته باشد برای حذف 10 میلیون نفر یارانه بگیر دولت با بیش از یک میلیون نفر شاکی روبرو است و نیز مسائل و سئوالات دیگری از این قبیل که ذکر آنها در این متن نمی گنجد.

در این شرایط نامساعد، شاهد تشکیل کمپینی از سوی جوانان در حهت رفع گره این طرح هستیم. لازمه موفقیت راهکار پیشنهادی وجود اعتماد بین دولت و ملت است و تاکید بر جنبه اختیاری دریافت یارانه تا جنبه اجباری آن. در عین حال، اقشار کم درآمد یا حتی متوسط جامعه دیگر نگرانی ای از بابت حذف یارانه دریافتی خود نخواهند داشت. هم گامی در عملیاتی کردن ایده این کمپین، خود گشودن دریچه‌ای نو است در تقویت جامعه مدنی.

لذا انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز، با توجه به موارد پیش گفته، حمایت خود را از ایده تشکیل کمپین نه به یارانه اعلام نموده و امید آن دارد که با کمک به اصلاح این طرح، از هرچه غول آساتر شدن تورمی جلوگیری کند که ام الخبائث و ریشه ی مشکلات عدیده ی حال حاضر جامعه است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha