• چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92092014320
  • خبرنگار : 71498

/همگام با هفته دانشجو در میزگرد شورای صنفی ایسنا/

مروری بر فراز و نشیب‌های شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها

مروری بر فراز و نشیب‌های شوراهای صنفی در دانشگاه‌ها

خبرگزاری دانشجویان ایران همزمان با «هفته دانشجو» در میزگردی با حضور جمعی از فعالان دانشجویی و اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های تهران به بررسی فراز و نشیب‌های فعالیت شوراهای صنفی دانشجویان در دانشگاه‌ها پرداخت.

خبرگزاری دانشجویان ایران همزمان با «هفته دانشجو» در میزگردی با حضور جمعی از فعالان دانشجویی و اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های تهران به بررسی فراز و نشیب‌های فعالیت شوراهای صنفی دانشجویان در دانشگاه‌ها پرداخت.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این میزگرد که با حضور دانشجویانی از دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر، علامه طباطبایی و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، مینا دارابی دانشجوی فعال دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه شورای صنفی شبیه نهاد مدنی و واسطه است، گفت: ضرورت وجود یک نهاد مدنی نه تنها در دانشگاه، بلکه در سطح جامعه احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های رفاهی برای شورای صنفی پایین‌ترین سطحی است که یک پایگاه مدنی می‌تواند پیگیری کند، خاطر نشان کرد:‌ دغدغه شورای صنفی لزوما رفاهی نیست، بلکه بخش عظیمی از آنها اجتماعی است و شورای صنفی باید بتواند در زمینه‌های گوناگون اجتماعی فعالیت داشته باشد.

این دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه حقوق دانشجو باید خیلی گسترده‌تر از آن چیزی که در حال حاضر پیگیری می‌شود، دنبال شود، تصریح کرد: در این سال‌ها شاهد مشکلات زیادی در جامعه دانشگاهی بوده‌ایم و اهمیت وجود شورای صنفی نه تنها در قالب حقوق رفاهی بلکه به معنای واقعی آن یعنی حقوق دانشگاه احساس می‌شود.

دارابی ضمن خرسندی از احیای مجدد شورای صنفی در دانشگاه علامه، گفت: البته از میان 17 هزار دانشجو در این دانشگاه 1600 نفر رای دادند که از این میان 9 نفر از یک ائتلاف رای آوردند. اینکه به ما اجازه داده‌اند 9 نفر نماینده 17 هزار نفر دانشجو شوند کار معقولی نیست، چرا که در این ائتلاف برخی از دانشکده‌ها حضور ندارند و نمی‌توان مطالبات دانشجویان را با این شیوه، به صورت مطلوب پیگیری کرد.

این دانشجوی فعال صنفی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه خیلی از مسائل و نیازها و حقوق دانشگاه‌ها با یکدیگر مشترک است، گفت: حتی دانشگاه علوم پزشکی که زیر مجموعه وزارتخانه دیگری است، می‌تواند با ایجاد اتحاد با دانشگاه‌های دیگر، ارتباط واحدی بین دانشگاه‌ها ایجاد کرد، به گونه‌ای که دانشگاه‌ها بتوانند از طریق دانشجویان حقوق خود را پیگیری کنند.

باید ساختار اساسی برای تبیین حقوق تشکل‌ها ایجاد شود

در ادامه محمدی دانشجوی فعال دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این میزگرد با بیان اینکه شورای صنفی در دانشگاه خواجه نصیر از سال 88 تاکنون تعطیل شده است، گفت: چهار سال است که در این دانشگاه شورای صنفی تشکیل نشده است، اما امیدواریم با تغییر مدیریتی که ایجاد شده، شاهد تاسیس شورای صنفی در این دانشگاه نیز باشیم، چرا که لزوم ایجاد شورای صنفی که بتواند مطالبات دانشجویان را بیان کند و به نوعی واسطه میان دانشجویان و مسولین دانشگاه باشد در این دانشگاه احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه باید یک ساختار اساسی که در آن شرح وظایف و حقوق تشکل‌ها را عنوان کند، برای دانشگاه‌ها تشکیل دهیم، به گونه‌ای که هر کدام از شوراها و انجمن‌ها مسئولیت خود را ایفا کنند، اظهار کرد: اجرای این ساختار نیاز به یک همکاری در فضای متقابل دارد، چرا که تنها از این طریق می‌توان مانع بسته شدن تشکل‌ها در دانشگاه شد.

این دانشجوی فعال دانشگاه خواجه نصیر تصریح کرد: عملا جایی مانند شورای صنفی نمی‌تواند فعالیت سیاسی انجام دهد و اگر بیاییم وظایف مشخصی را برای هر یک از کانون‌ها مشخص کنیم، قطعا هم کارها به شیوه احسن انجام می‌شود و هم از بسته شدن تشکل‌ها در دانشگاه‌ها جلوگیری می‌شود، به همین دلیل انتظار می‌رود تشکل‌های صنفی به وظیفه اصلی خود که همان رفع نیازهای صنفی و آموزشی دانشجویان است بپردازند و دانشگاه نیز به این تشکل‌ها آن طور که شایسته است، توجه کند.

محمدی با بیان اینکه فعالیت‌های سیاسی باید معطوف به انجمن اسلامی و کارهای رفاهی در قالب شورای صنفی پیگیری شود، تاکید کرد: باید ساختار تشکل‌ها از همان ابتدا درست شناخته شود، چرا که اگر این ساختار نباشد شورای صنفی نمی‌تواند وظایف خودش را به خوبی انجام دهد و با کارشکنی‌های فراوانی روبرو می‌شود از این رو مطلوب است که دانشگاه به هر شورا و انجمنی در دانشگاه با ایجاد قوانینی اجازه فعالیت دهد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیز باید اهمیت لزوم وجود شورای صنفی در دانشگاه را بیشتر از گذشته احساس کند، تصریح کرد: چرا که ایجاد شورای صنفی در دانشگاه موجب بهبود بسیاری از مسایل در دانشگاه می‌شود.

این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر با بیان اینکه دانشگاه باید از فضای امنیتی فاصله پیدا کند، اظهار کرد: تا زمانی که دانشگاه در چنین فضایی باشد، نمی‌توان کار فرهنگی و حتی علمی نیز انجام داد، همچنین اساتید و دانشجویانی که به ناحق از دانشگاه اخراج شده‌اند، باید به دانشگاه‌ برگردند، چرا که تنها در این صورت است که جامعه دانشگاهی می‌تواند شاهد تغییرات اساسی در دل خود باشد.

محمدی با بیان اینکه زمانی که دانشگاه از این فضای امنیتی خارج شود، می‌توان نهادهای دانشجویی را فعال کرد، گفت: پس از فعال شدن نهادهای دانشجویی می‌توان کارهای ویژه‌ای را انجام داد و از طریق تضارب آرا می‌توان به آرمان‌هایی در دانشگاه دسترسی پیدا کرد.

در میان اعضای شورای صنفی نباید جبهه گیری سیاسی وجود داشته باشد

همچنین در این نشست جلالیان، دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: یکسال پس از تصویب آیین‌نامه‌ شورای صنفی دانشجویان وزارت علوم، آیین‌نامه فعالیت شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی به صورت آزمایشی تصویب شد که در همان سال شورای صنفی با هدف مشارکت دانشجویان در امور صنفی و ارایه پیشنهادات و نظرات آنها در برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با امور صنفی تشکیل شد.

وی افزود: در سایه این اهداف، شورای صنفی دانشجویان شروع به کار کرد و در فعالیت‌های خود به دنبال ارائه پیشنهادات و دیدگاه‌های دانشجویان به مراجع ذیصلاح و ایجاد و تقویت روحیه مسئولیت پذیری و مشارکت در دانشجویان بود.

این دانشجو با بیان اینکه ساختار این شورا متشکل از شوراهای صنفی دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها، شورای صنفی دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به محوریت شورای صنفی مرکزی شکل گرفته از دبیران شوراهای مذکور بود، اظهار کرد: در اولین دوره تشکیل شورای صنفی، دانشکده پزشکی با همکاری شورای نمایندگان دانشجویان این دانشکده، در پی‌ریزی و تشکیل این شورا پیشرو بودند، در همین دوره بود که انتخابات در دانشکده پزشکی و خوابگاه‌ها برگزار و با استقبال خوبی از سوی دانشجویان مواجه شد.

جلالیان خاطرنشان کرد: اعضای شورای صنفی دانشکده پزشکی در نخستین دوره، اکثرا از نمایندگان ورودی‌های مختلف بودند و بر مبنای رابطه خوب شورا با دانشجویان دیگر روند نهادینه شدن این شورا در دانشکده‌ها تسهیل شد.

وی با بیان اینکه تجربه جدیدی در شکل گیری این شورا به عنوان اولین شورای مستقل دانشجویی جدا از جبهه گیری‌های سیاسی و در راستای اهدفا صنفی کسب شده بود، اظهار کرد: این موضوع سبب شد، همکاری‌ مناسبی از جانب مسئولین با این شورا انجام شود و این شورا را به عنوان تنها نهاد صنفی دانشجویی مورد مشورت قرار دهند.

جلالیان گفت: در آن زمان پیگیری بسیاری از امور صنفی دانشجویان از جانب مسئولین به این شورا واگذار شد که از آن جمله می‌توان تعیین ناظرین دانشجویی بر سرویس‌های ایاب ذهاب و نظارت بر عملکرد آن، تعیین ناظرین دانشجویی تغذیه و نظارت بر کیفیت و کمیت غذا و بهداشت موادغذایی، تعیین رابطین بدنی و همکاری با مدیریت تربیت بدنی اشاره کرد.

این دانشجوی علوم پزشکی حاصل تلاش این شورا در دوره‌های مختلف تجهیز اتاق‌های خوابگاه‌های دانشجویی به اینترنت، یخچال، تلفن و نوسازی خوابگاه‌ها و اماکن دانشجویی و بهبود کیفیت غذای دانشجویان و ایجاد تنوع در آن و اضافه شدن صبحانه دانشجویی دانست و افزود: فعالیت شورای صنفی در دانشکده‌ها به ویژه در دانشکده پزشکی متفاوت از شورای صنفی خوابگاه‌ها بود که بر اساس خواست دانشجویان دانشکده‌ها در دو بعد خرد و کلان تعریف شود.

جلالیان با بیان اینکه در میان اعضای شورای صنفی نباید جبهه گیری سیاسی وجود داشته باشد، اظهار کرد: شورای صنفی باید از انجمن اسلامی کمک بگیرد، اما در اصل باید به فکر رفع مشکلات رفاهی و صنفی دانشجویان باشد.

جلالیان تصریح کرد: اخیرا مطالبات بسیاری از سوی دانشجویان برای تشکیل شورای صنفی در دانشگاه مطرح شده است، اما متاسفانه تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

باید میان مسئولان دانشگاه و دانشجویان اعتمادسازی انجام شود

در ادامه فلاح، دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه تهران دلیل حذف شورای صنفی از این دانشگاه را یک رفاه نسبی ایجاد شده در مدت فعالیت شورای صنفی و موازی کاری‌های دیگر تشکل‌های دانشجویی دانست و اظهار کرد: به طور قطع هیچ کس منکر تفاوت چشمگیر وضع معیشتی و رفاهی دانشجویان به دنبال پیگیری های این شورا نخواهد بود که از بهبود خوابگاه‌ها و تغذیه و سرویس‌ها و اینترنت گرفته تا وضعیت پاویون‌های بیمارستان‌ها و حقوق اینترن‌ها، می‌توان به بهبود نسبی اوضاع پی‌برد.

وی افزود: مادامی که شورای صنفی و فعالیت‌هایش به دانشجویان جدید الورود معرفی نشود و حیطه‌ وظایف آن برای دانشجویان جدید شرح داده نشود، شناختن ماهیت آن نیز دور از ذهن نخواهد بود .

فلاح با اشاره به رای حداقلی نیز برای تشکیل این شورا تصریح کرد: در این زمینه نمی‌توان تنها شورای صنفی و دانشجویان را مقصر دانست، چرا که در دورانی از فعالیت این شورا بی‌مبالاتی‌هایی نیز از جانب برخی مسئولین درمعرفی و تبلیغ این شورا به دانشجویان انجام شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شورای صنفی آنگونه که باید در اذهان جای نگرفته است، اظهار کرد: زمانی که از اهمیت وجود شورای صنفی با مسئولین صحبت می‌کنیم، متاسفانه لزومی برای ایجاد شورای صنفی نمی‌بینند و دلیلی که برای عدم حضور شورای صنفی در این دانشگاه مطرح می‌شود، نبود آیین‌نامه دائمی از سوی وزارت بهداشت است.

این دانشجو فعال صنفی با بیان اینکه باید میان مسئولان دانشگاه و دانشجویان اعتمادسازی انجام شود، تاکید کرد: زمانی که اعتماد میان مسئولان و دانشجویان ایجاد شود، آنگاه اعضای شورای صنفی می‌توانند با فراغ خاطر فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه وظایف شورای صنفی نباید معطوف به مسائل سیاسی باشد، گفت: به نظرم شورای صنفی باید چارچوب‌های لازم برای فعالیتش را داشته باشد و وارد مسائل سیاسی نشوند، چرا که عمده فعالیت شورای صنفی رسیدگی به فعالیت‌های رفاهی و آموزشی است، اما می‌توان در کنار این فعالیت در چارچوب لازم به فعالیت‌های سیاسی نیز پرداخت.

وی افزود: شورای صنفی پویا، خواست دانشجویان و مسئولان است و تنها کافیست که دانشجویان به اهمیت شورای صنفی منصف و به دور از هرگونه جناح بندی فکری پی‌برده و با ایجاد چنین شرایطی باید اطمینان داشت که مسئولان نیز لحظه‌ای در همت گماردن به تشکیل چنین شورایی درنگ نخواهند کرد، چرا که چنین شورایی مورد نیاز و خواست هر مسئول دلسوز و آگاه می‌باشد که در فکر بهبود و اعتلای دانشگاه است، به امید روزی که همه ما آگاهانه و دقیق شرایط را رصد کنیم، سازنده انتقاد کنیم و در به دست آوردن حقوق خود لحظه‌ای درنگ نورزیم.

فلاح با بیان اینکه زمانی دانشجو وارد دانشگاه می‌شود انتظاراتی را از دانشگاه و اطرافیانش را دارد، گفت: آن چیزی که از نظر من مهمترین مسئله برای دانشجو تلقی می‌شود، حفظ حرمت دانشجو است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه باید شرایطی فراهم شود که دانشجو بتواند آزادانه نظرات خود را مطرح کند، اظهار کرد: دانشگاه باید از فضای امنیتی فاصله بگیرد و دانشجویان در محیط دانشگاه احساس امنیت داشته باشند.

این دانشجو با اشاره به اهمیت وجود تشکل‌ها در دانشگاه، اظهار کرد: باید در دانشگاه شرایطی فراهم شود که دانشجویان بتوانند در تشکل‌هایی که به فعالیت آنها علاقه دارند، مشارکت کنند و دانشگاه مانعی برای کار فرهنگی دانشجویان نداشته باشد.

اختیارات قبلی شوراهای صنفی در انجام امور اجرایی و نظارتی به امور دانشگاه بازگردد

امیر مسعود ناصری، دبیر کل شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر درمیزگرد ایسنا با عنوان «فراز و نشیب‌های شورای صنفی» با اشاره به برگرداندن اختیارات قبلی شوراهای صنفی در زمینه انجام امور اجرایی و نظارتی به امور دانشگاه به عنوان اصلی‌ترین خواسته و مطالبه اعضای این شورا، گفت: امیدواریم آن نظارتی که در گذشته از سوی شورای صنفی در دانشگاه‌ها به منظور رفع مشکلات دانشگاه وجود داشت به شورای صنفی بازگردد و اعضای شورا بتوانند خواسته‌ها و مطالبات خود را آزادانه و در چارچوب قانون مطرح کنند.

در این میزگرد که با حضور جمعی از دانشجویان فعال و عضو شورای صنفی دانشگاه‌های پزشکی و غیر پزشکی در ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه حوزه فعالیت شورای صنفی کل دانشگاه اساسی‌تر از فعالیت شورای صنفی دانشکده‌هاست، گفت: فعالیت شورای صنفی دانشکده‌ها در برخی امور محدود است، اما شورای صنفی کل دانشگاه می‌تواند در امور خوابگاه، سلف و حتی تمام مشکلات رفاهی دانشگاه ابراز نظر و عقیده کند.

ناصری با اشاره به سال 90 و فوت آمنه زنگنه یکی از دانشجویان دانشگاه در خوابگاه به دلیل گازگرفتگی، گفت: در آن زمان دبیر شورای صنفی وقت با ورود و دخالت سازنده خود در این ماجرا پیگیر مطالبه به حق دانشجویان شد، اما دانشگاه بر آن شد که مطالبه برحق را با تعلیق شش ماه‌ای برای شورای صنفی پاسخگو باشد که در نهایت با تلاش و همت دانشجویان شورای کل رقع تعلیق شد و همچنان شورای صنفی در دانشگاه امیرکبیر فعال است.

وی با اشاره به فعالیت شورای صنفی در سال‌های گذشته، گفت: یکی از فعالیت‌های شورای صنفی راه‌اندازی آسانسور در خوابگاه "مرادی" بوده است، البته دانشگاه قصد ایجاد آسانسور در این خوابگاه را داشت، اما پیگیری لازم برای جدی شدن این مسئله و راه‌اندازی آن را می‌توان از اقدامات شورای صنفی دانشگاه عنوان کرد.

ناصری افزود: در گذشته شورای صنفی زیر نظر معاونت دانشجویی فعالیت داشت، اما در حال حاضر زیرنظر معاونت فرهنگی فعالیت می‌کند که این مساله به معنای از میان رفتن بسیاری از اختیارات و امکانات شورای صنفی است، چرا که از این پس شورای صنفی نمی‌تواند خود را درگیر مسائلی مانند سلف و خوابگاه کند و فعالیت شورای صنفی دانشکده‌ها محدود به نشریه می‌شود.

دبیر کل شورای صنفی کل دانشگاه امیرکبیر با اشاره به وضعیت نشریات دانشگاه امیرکبیر، گفت: متاسفانه نحوه صدور مجوز و شروایط لازم برای دریافت مجوز از طرف دانشگاه چندان مشخص نیست و تنها مساله‌ای که برای دانشجویان آشکار است حضور مدیرمسئول نشریه در تمام کلاس‌های نشریه است.

ناصری شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های اعضای شورای صنفی این دانشگاه، گفت: اصلی‌ترین مشکل شورای صنفی این دانشگاه مساله مالی است.

وی افزود: از سوی دیگر قرار بود دانشگاه برای شورای صنفی هر دانشکده یک میلیون تومان اختصاص دهد، اما متاسفانه به برخی از دانشکده‌ها این مبلغ تعلق نگرفت و این مساله باعث منفعل شدن برخی از شوراهای صنفی دانشکده‌ها شد که طی صحبتی که با رییس دانشگاه انجام شد، مقرر شد به هر دانشکده بر اساس عملکردشان بوجه اعطا شود.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه شورای صنفی کل دانشگاه نظارت بر فعالیت دانشگاه است، گفت: شورای صنفی به این دلیل در دانشگاه ایجاد شده است که بتواند مطالبات مستقیم دانشجویان را در حوزه صنفی و رفاهی پیگیری کند.

وی با اشاره به عدم وجود شورای صنفی در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه، گفت: یکی از برنامه‌ها و هدف‌ شورای صنفی کل دانشگاه‌ها ایجاد شورایی به منظور رفع مسائل و مشکلات دانشجویان خوابگاهی در خوابگاه است که متاسفانه دانشگاه شدیدا مخالف ایجاد این شورا در خوابگاه است، اما امیدواریم در دوره آتی بتوانیم این شورا را در خوابگاه راه‌اندازی کنیم.

دبیر کل شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر با طرح این ادعا که رییس اداره امور خوابگاه‌ها و حتی مسئولین خوابگاه از افرادی از پیش تعیین شده و غیر قبول دانشجویان تعیین شده‌اند، گفت: مشکلات زیادی در خوابگاه بین این مسئولین و اعضای ساکن در خوابگاه است که امیدواریم این مشکلات در خوابگاه برطرف شود.

ناصری با بیان اینکه شورای دانشگاه می‌تواند مزایای بسیاری را برای دانشجویان و حتی کادر دانشگاه داشته باشد، تصریح کرد: زمانی که شورا بتواند فعالیت کند مشکلاتی که شاید از نگاه بسیاری از مسئولین دیده نشود، آشکار شود و این مسئله موجب ارتقای دانشگاه و همچنین آموزش عالی می‌شود.

ناصری با بیان اینکه آرمان‌ها از یک دانشگاه مطلوب در افراد مختلف متفاوت است گفت: امیدوارم نگاهی که از بیرون به دانشگاه امیرکبیر وجود دارد با شرایطی که در داخل دانشگاه است، مطابقت یابد، چرا که باور همه از دانشگاه امیرکبیر دانشگاهی مطلوب و قابل قبول است، اما باید دانست که این دانشگاه مشکلات فراوانی را دارد که امیدواریم در آینده نزدیک تمام این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه باید دید دانشگاه‌ها تغییر کند، گفت: دانشجو باید در فضایی قرار گیرد که سیر تکاملی دانش آموز به دانشجو را احساس کند و از نظر علمی نیز سطح سواد او به معنای واقعی تغییر کند به گونه‌ای شعور اجتماعی او بالا رود به طوری که بتواند یک نماینده خوب برای جامعه باشد.

ماهیت شورای صنفی تنها انجام کارهای رفاهی نیست

نادریان، یکی از اعضای سابق شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر نیز در میزگرد دانشجویی ایسنا با بیان اینکه شورای صنفی این دانشگاه در شروع کار خود به مسائل صنفی و رفاهی دانشگاه پرداخت، گفت: اما حداقل شوراهایی که الان تشکیل می‌شود باید به فکر تمام دغدغه‌های دانشجویان باشد و مسایل آن‌ها را در تمام زمینه‌ها پیگیری کند.

وی علت ایجاد شورای صنفی در دانشگاه امیرکبیر را وجود مسایل و دغدغه‌های روزمره که دانشجویان با آن‌ها درگیر هستند، دانست و خاطر نشان کرد: گاهی اوقات شورای صنفی‌ جنبه سیاسی پیدا می‌کرد و به سمت مسایل سیاسی کشیده می‌شود و آن هم به علت تاثیرپذیری دانشجو از فضای اجتماع است.

این دانشجوی فعال با بیان اینکه فعالیت شورای صنفی در هر دانشگاه باید رسمیت یابد، اظهار کرد: باید در دانشگاه شرایطی فراهم شود که اعضای شورای صنفی بتوانند نظرات و انتقادات خود را به مسوولین برسانند و از طریق شکل گیری یک رابطه دو طرفه میان مسوولین دانشگاه با دانشجویان نیازها و مشکلات آن‌ها برطرف شود.

وی تصریح کرد: گاهی به علت تندروی‌های حاکم در دانشگاه ما فضایی ایجاد شده که اگر یک دانشجو برای سلف اعتراض می‌کند صرفا یک اعتراض تلقی می‌شود و پیگیری مطالبات دانشجویان آن طور که باید صورت نمی‌گیرد که به اعتقاد بنده اگر شورای صنفی دانشگاه‌ها به اصلیت واقعی خودش بازگردند، قطعا بسیاری از چالش‌ها و مشکلات جامعه دانشگاهی برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهیت شورای صنفی تنها انجام کارهای رفاهی نیست، گفت: شورای صنفی باید به گونه‌ای فعالیت کند که بتواند در تمام مسائل، مشکلات دانشجویی را پیگیری و به فکر رفع این مشکلات باشد به طوری که بدون تندروی مسائل و مشکلات دانشجویان را بررسی و بازبینی کند.

نادریان با بیان اینکه دانشجو باید به رسمیت شناخته شود، گفت: دانشگاه باید فضایی را برای دانشجو ایجاد کند که وی بتواند به مسیر واقعی و آن چیزی که به آن علاقه‌مند است را ورود پیدا کند.

وزارت علوم، شورای صنفی را به عنوان یک عنصر مهم برای حل مشکلات دانشجویان بدانند

محمد عصاریان دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در ادامه میزگرد ایسنا با بیان اینکه در کل کشور و در تمامی حوزه‌های کاری مهم ترین نهاد پیگیری مشکلات آن حوزه، نهادهای صنفی هستند، اظهار کرد: در دانشگاه‌ها نیز به منظور رفع مشکلات دانشجویان و دانشگاه، نهادی متشکل از خود دانشجویان و به انتخاب خود آن‌ها به نام شورای صنفی مسئول پیگیری مشکلات دانشجویان و حق طلبی در سطح دانشگاه است.

وی با بیان اینکه شورای صنفی دانشجویان قدرت خود را نه از دانشگاه بلکه از دانشجویان می‌گیرد، گفت: هر عضو شورای صنفی دانشجویان به مثابه یک مقام مسئول دانشگاه است، به گونه‌ای که شورای صنفی دانشگاه حق دارد، در تمامی مسائل صنفی و رفاهی دانشگاه و حوزه‌های مربوط به آن وظیفه نظارتی و مشورتی خود را انجام دهد و یا از تصویب و یا عدم تصویب و اجرای برنامه‌ای خاص در این زمینه‌ها جلوگیری کند.

این دانشجوی فعال صنفی افزود: هرچند گاهی بنا به بعضی از بی‌لطفی‌ها و اعمال قدرت‌های بی‌جا و بعضاً بی‌نتیجه توسط عوامل بیرونی و درونی دانشگاه، حوزه این اختیارات با مشکل روبرو می‌شود، اما شعار شورا نیز شنیدنی است که "شورا هرگز زانو نخواهد زد، حتی اگر بلندای آسمان کوتاهتر از قامتش باشد" .

عصاریان با بیان اینکه اولین شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف کار خود را در خوابگاه طرشت 3 شروع کرد، گفت: پس از آن فعالیت خوابگاه به صورت ساختارمندی در کل سطح دانشگاه افزایش یافت.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه شورای صنفی با پشتوانه دانشجویی خود قدرت خود را به سرعت افزایش داد، تصریح کرد: عملآ مهمترین عامل موفقیت شورا نیز همان پشتوانه دانشجویی این نهاد دانشجویی است.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر فشارهای زیادی به شوراهای صنفی وارد و همچنین محدودیت‌های گوناگونی برای فعالیت آن‌ها گذاشته شد و قوانین و آیین‌نامه‌های سختگیرانه‌تر از گذاشته اعمال شد تا حدی که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور این شوراها تعطیل شدند در دانشگاه شریف نیز سه بار به دلایل متفاوت انتخابات شورا برگزار نشد.

عصاریان با بیان اینکه قوانین جدید گذاشته شده کار را برای شورای صنفی بسیار سخت و دشوار کرده است خاطر نشان کرد: اما خوشبختانه شورای صنفی با وجود این محدودیت‌ها، با تلاش دانشجویان و با همکاری مسوولان دانشگاه به فعالیت‌های خود در راستای پیگیری حقوق دانشجویان پرداخت.

وی با بیان اینکه فعالیت شورا از درون و بیرون دانشگاه پیگیری می‌شود، گفت: از نمونه‌های فعالیت شورا در داخل دانشگاه می‌توان به پیگیری کیفیت و کمیت غذای دانشجویان اشاره کرد، به گونه‌ای که در این راستا اقدام به نظرسنجی از بیش از 2000 نفر از دانشجویان برای حل این موضوع کرد.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: شورای صنفی دانشگاه شریف در این حدود یک سال پس از انتخابات دوباره شورا با تلاش اعضای منتخب دانشجویان و حمایت دانشجویان به ارتقاء سطح فعالیت‌های شورا پرداخته، تا حدی که هم‌اکنون یکی از قوی‌ترین شورای صنفی در سطح کل دانشگاه‌های کشور است.

عصاریان با بیان اینکه شورای صنفی دانشگاه شریف در حال حاضر در هفت حوزه به فعالیت می‌پردازد، اظهار کرد: حوزه رفاهی و تربیت‌بدنی یکی از حوزه‌های تحت نظارت و پیگیری شورای صنفی دانشگاه شریف است، به طوری که نظارت بر امور رفاهی دانشجویان از قبیل وام دانشجویی، وام ازدواج، کار دانشجویی‌ها و... و همچنین نظارت بر عملکرد مرکز تربیت بدنی و رسیدگی به وضعیت تیم‌های ورزشی دانشگاه‌بخشی از وظایف این حوزه می‌باشد.

وی با اشاره به فعالیت شورا در زمینه آموزشی، خاطر نشان کرد: پیگیری امور مربوط به مسائل آموزشی دانشجویان و بررسی آماری عملکرد آموزشی دانشکده‌ها، دروس ارائه شده، زمان کلاس‌ها و همجنین ارائه پیشنهادات مورد نیاز در جهت بهبود بازدهی آموزشی دانشگاه و... در حیطه وظایف شورای صنفی این دانشگاه است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: از تمام مسوولان چه در داخل دانشگاه و چه در بیرون از دانشگاه درخواست دارم که به شورای صنفی و دیگر نهادهای مدنی به چشم یک نهاد همیشه معترض نبینند و سعی در کوچک کردن حوزه اختیارات نکنند و سختگیری‌های بی مورد نسبت به آنها انجام ندهند، بلکه این نهادها را به عنوان یک عنصر مهم برای حل مشکلات دانشجویان بدانند و در جهت تقویت آنها گام بردارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha