• دوشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92091812572
  • خبرنگار : 71516

ادامه تظاهرات دانشجویان طرفدار اخوان‌المسلمین/ تظاهرات پلیس مصر در مقابل وزارت کشور

ادامه تظاهرات دانشجویان طرفدار اخوان‌المسلمین/ تظاهرات پلیس مصر در مقابل وزارت کشور

دانشجویان حامی اخوان المسلمین بار دیگر با برگزاری تظاهرات در دانشگاه‌های مختلف مصر ضمن محکوم کردن "کودتای نظامی" و اقدامات نیروهای امنیتی در یورش به دانشگاه‌ها، خواهان عدم مشارکت مردم مصر در همه‌پرسی قانون اساسی جدید شدند.

دانشجویان حامی اخوان المسلمین بار دیگر با برگزاری تظاهرات در دانشگاه‌های مختلف مصر ضمن محکوم کردن "کودتای نظامی" و اقدامات نیروهای امنیتی در یورش به دانشگاه‌ها، خواهان عدم مشارکت مردم مصر در همه‌پرسی قانون اساسی جدید شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جمعی از دنشجویان مصری‌ طرفدار اخوان المسلمین بار دیگر با برگزاری تظاهرات در استان "سوئز" خواهان قصاص قربانیان کشتارهای "کودتای نظامی" در این کشور شدند.

تظاهرکنندگان در مناطق اصلی شهر سوئز تجمع کرده و با حمل نمادهای میدان "رابعه العدویه" و دست نوشته‌هایی، قانون جدید تظاهرات و بازداشت مصری‌ها را محکوم کرده و خواهان بازگشت دولت به مسیر دموکراسی شدند.

همچنین ده‌ها تن از نیروهای امنیتی مصر با حمله به محوطه دانشگاه "الازهر" تظاهرات برخی دانشجویان مخالف "کودتا" را با گاز اشک‌آور و گلوله سرکوب کردند که این اقدام به زخمی شدن چند تن از دانشجویان انجامید.

سخنگوی رسانه‌ای دانشجویان دانشگاه الازهر نیز این اقدام پلیس مصر را "جنایتی جدید" دانست و تاکید کرد: دانشجویان همچنان در واکنش به اقدامات و یورش‌های مکرر نیروهای امنیتی به دانشگاه به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند.

علاوه بر این دانشگاه‌های قاهره، الازهر، بنی سویف، المنوفیه، المنصوره، الاسیوط و دمنهور عصر یکشنبه صحنه تظاهرات صدها تن از دانشجویان طرفدار اخوان المسلمین در محکومیت برخوردها و اقدامات نیروهای امنیتی بود.

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه "نظام کودتا" و مسئولان وزارت کشور سر داده و آزادی بازداشت‌شدگان را خواستار شدند.

همچنین شبکه "رصد" اعلام کرد که دانشجویان دانشگاه قاهره به سمت میدان "النهضه" حرکت کرده و خواهان قصاص دانشجوی دانشکده مهندسی شدند که پیشتر به دست نیروهای امنیتی کشته شده بود.

این تظاهرات به دعوت جنبش "دانشجویان ضد کودتا" و با شعار "هفته پایداری" برگزار شد.

در دانشگاه "المنوفیه" نیز دانشجویان دانشکده پزشکی در مخالفت با "کودتای نظامی" و قانون اساسی مصر دست به تظاهرات زدند و از مردم مصر خواستند در همه‌پرسی قانون اساسی شرکت نکنند تا به "کودتا" مشروعیت نبخشند.

همچنین دانشجویان دانشکده مهندسی در دانشگاه مذکور در اعتراض به فراخواندن 38 دانشجوی مصری به دادگاه تظاهرات کردند.

در دانشگاه المنصوره نیز درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و دانشجویانی رخ داد که سعی در ممانعت از ورود نیروهای امنیتی به دانشگاه را داشتند.

در دانشگاه قنا، جنبش "دانشجویان ضدکودتا" در محکومیت "کودتای نظامی" و کشتار دانشجویان و یورش به دانشگاه دست به تظاهرات زدند.

از سوی دیگر ده‌ها تن از نیروهای امنیتی با برگزاری تظاهرات خواهان افزایش حقوق ماهانه خود شدند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: این تظاهرات نقض قانون جدید تجمعات در مصراست که براساس آن تجمع بیش از 10 نفر ممنوع است.

صدها تن از نیروهای پلیس در باشگاه پلیس واقع در قاهره تجمع کردند و زمانی که هیچ اقدامی برای تحقق خواسته‌هایشان صورت نگرفت به سمت مقر وزارت کشور حرکت کردند که این اقدام آنان نقض قانون جدید تظاهرات در مصر است.

منابع امنیتی اعلام کردند که تظاهرکنندگان موانع آهنی را از سر راه برداشتند تا راه را برای شرکت بقیه نیروهای امنیتی در تظاهرات باز کنند.

در همین راستا، دادگاه قاهره روز یکشنبه اعلام کرد که حکم احمد ماهر، احمد دومه و محمد عادل، سه تن از مصری‌های حامی اخوان المسلمین در تاریخ 22 دسامبر صادر خواهد کرد.

این افراد به اتهام مشارکت در تظاهرات "غیرقانونی" از سوی پلیس و اقدامات خشونت‌آمیز و حمله به نیروهای پلیس پس از صدور قانون جدید تظاهرات، بازداشت شده بودند.

محاکمه احمد ماهر، احمد دومه و محمد عادل اولین محاکمه فعالان سکولاری از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر است. قرار است محمد عادل به صورت غیابی محاکمه شود.

همچنین دادگاه تا زمان جلسه بعدی دستور حبس احمد ماهر و احمد دومه را صادر کرد.

احمد دومه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه نیز گفت: ما به مبارزه خود در داخل و خارج از زندان ادامه خواهیم داد. مقامات قضایی که پرونده و اوضاع ما در زندان را بررسی می‌کنند شکست خواهند خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha