پروژه تولید موتور و سواری دیزلی در مراحل پایانی خود به سر میبرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروژه تولید موتور سبک دیزلی در کشور از حدود پنج سال پیش آغاز شد تا با استفاده از این موتور، سواریهای گازوئیلسوز تولید شوند.
هماکنون یکی از اولویتهای خودروسازان جهان تولید خودروهای سواری دیزلی است بهگونهای که در حال حاضر بیش از 50 درصد از خودروهای سبک تولیدی در اروپا دیزلی است.
خودروهای سواری دیزلی مزیتهای زیادی نسبت به سواریهای بنزینسوز دارند به عنوان مثال مصرف سوخت خودروهای دیزلی کمتر از خودروهای بنزینسوز بوده و به همین دلیل آلایندگی آنها نیز کمتر است.
همچنین بازدهی سواریهای دیزلی حدودا 50 درصد بیشتر از سواریهای بنزینسوز است ضمن آنکه هزینههای نگهداری آنها نیز کمتر از سواریهای بنزینسوز است.
در سواریهای دیزلی، سیستم احتراق برای روشن شدن خودرو از طریق فشار کمپرس هوا صورت گرفته و به دلیل نبود سیستم برق مانند شمع، هزینه نگهداری این خودرو کمتر از سواری بنزینسوز است.
البته خودروهای سواری دیزلی در گذشته سر و صدای زیادی در مقایسه با سواریهای بنزینی داشتند که این مشکل در نسل جدید خودروهای سواری دیزلی برطرف شده است.
با توجه به این مزایا خودروسازان داخلی نیز به سمت تولید خودروهای سواری دیزلی حرکت کردهاند بهگونهای که طبق اعلام ایران خودرو، نخستین سواری دیزلی کشور سال آینده تولید خواهد شد.
پیش از این قائممقام مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرده بود که در صورت تامین امکانات مورد نیاز تا پایان سال جاری موتور ملی دیزل وارد مدار تولید خواهد شد.
به گفته میرجواد سلیمانی موتور ملی دیزل از سال 93 به تولید انبوه میرسد. البته استانداردسازی سوخت گازوئیل توزیعی از پیشزمینههای اصلی تولید خودروهای سواری دیزلی در کشور است.
انتهای پیام
نظرات