رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: با احتساب جابهجایی حدود دو میلیون کانتینر در بنادر امارات و در نظر گرفتن اینکه هر کانتیر ظرفیت 15 تن بار را دارد، در مجموع 30 میلیون تن کالا در بندر امارات تخلیه میشود که با احتساب 100 دلار هزینه اضافی برای هر تن کالا در شرایط تحریم کشتیرانی، حدود سه میلیارد دلار هزینه اضافی برای ایران در بر دارد.
مسعود دانشمند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه کشتیرانی ایران و 17 شرکت وابسته به آن دوباره تحریم شدند، اظهار کرد: قرار بود اگر تا دو ماه به حکم لغو تحریمها علیه کشتیرانی ایران و 17 شرکت وابسته به آن اعتراضی نشود تحریمها برداشته شود اما به این رای اعتراض شده و دادگاه این بار با دلیل دیگری کشتیرانی ایران را تحریم کرد.
وی درباره دلیل تحریم مجدد کشتیرانی ایران گفت: این دادگاه اعلام کرده که کشتیرانی ایران و شرکتهای وابسته به آن کالاهایی را حمل ونقل میکردند که توسط قطعنامه شورای امنیت ممنوعیت حمل و نقل آن ها اعلام شده بود.
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه روال حمل و نقل کالا از طریق کشتیرانی ایران به قبل از دو ماه گذشته باز می گردد، خاطرنشان کرد: چنین روالی مجددا هزینههای اضافی را برای ایران در پی دارد.
وی درباره تحمیل هزینههای اضافی برای حمل و نقل کالاهای ایران توسط کشتیرانی با توجه به تحریم ها تصریح کرد: کانتینرهایی که به بندر جبلعلی رفته و به ایران میآید متوسط تنی 100 دلار بر هزینههای آنها اضافه میشود.
وی با بیان اینکه این کانتینرها یا باید با کشتیهای کوچک به ایران بیاید یا از یک کانتینر به کانتینر دیگر در بندر امارات جابه جا شود خاطرنشان کرد: هزینه تخلیه کانتینر در ایران، تخلیه بارگیری در ایران (حدود 130 تا 140 دلار) و هزینه رفت و برگشت کانیتنر به دوبی (700 دلار) قیمت تمام شده یک کالا در شرایط عدم تحریم را تعیین میکند اما در شرایط فعلی باید این رقم را در حدود 2000 دلار برای هر کانتنیر به حساب آورد.
دانشمند در پایان با بیان اینکه برداشتن تحریم ها از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای وابسته به آن به گفتوگوهای سیاسی با کشورهای تحریم کننده بستگی دارد، بیان کرد: باید دید روند گفتوگوها و مذاکرات به چه سمتی حرکت میکند زیرا تحمیل سه میلیارد دلار هزینه اضافی برای ایران رقم بسیار زیادی است.
به گزارش ایسنا، دادگاه اتحادیه اروپا 25 شهریور امسال رای به خروج سازمان کشتیرانی از تحریمها داد.
اما در حالی رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران از اعتراض به حکم لغو تحریمها علیه کشتیرانی ایران و 17 شرکت وابسته خبر داده که مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اظهارات خود خلاف این موضوع را مطرح و اظهار کرده که طرح دعوی جهت جبران خسارت وارده ناشی از وضع تحریمهای یکجانبه غیرقانونی وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات