• جمعه / ۱۷ آبان ۱۳۹۲ / ۲۱:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92081711019
  • خبرنگار : 71049

اختلاف بین کشورهای 1+5 بر سر متن بیانیه مشترک

اختلاف بین کشورهای 1+5 بر سر متن بیانیه مشترک

به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف‌نظرها میان ایران و1+5، کشورهای عضو گروه 1+5 میان خود نیز اختلاف‌نظرهای جدی دارند که مانع آغاز روند تدوین توافق میان دو طرف شده است.

به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف‌نظرها میان ایران و1+5، کشورهای عضو گروه 1+5 میان خود نیز اختلاف‌نظرهای جدی دارند که مانع آغاز روند تدوین توافق میان دو طرف شده است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به ژنو، در حالی که ایران و 1+5 بعد از دو دور مذاکره و بحث‌های کارشناسی بر سر یک متن مشترک به تفاهم نسبی رسیده‌اند و دو طرف سعی دارند اختلاف نظرهای باقی مانده را با جدیت حل کنند، اما برخی کشورهای عضو گروه 1+5 هم‌چنان ساز ناکوک با دیگر کشورهای حاضر در این گروه می‌زنند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 روز پنج‌شنبه 16 آبان در مقر سازمان ملل آغاز شد و فضای مثبت و سازنده میان دو طرف که از مذاکرات نیویورک آغاز شده بود هم‌چنان استمرار یافت.

ایرانی‌ها معتقد بودند که 1+5 هم‌چنان چارچوب پیشنهادی طرح ایران که در "ژنو 1" ارایه شد را مورد تاکید دارند و در ادامه مذاکرات کارشناسی قرار است بحث بیش‌تری در این باره صورت گیرد.

اما مذاکرات "ژنو 2" به یک‌باره در روز نخست شکل و ظاهر متفاوتی به خود گرفت و از ساختاری که بیش از هفت سال بر اساس آن مذاکره انجام می‌شد خارج و طرف‌ها به طور عملیاتی به گفت‌وگوهای دوجانبه پرداختند.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی دراین‌باره به ایسنا گفت: به پینشهاد طرف 1+5 قرار شد تا مذاکرات بین 1+5 جداگانه انجام شود و ایران پذیرفت که این روند شکل گیرد.

وی گفت که برای ایران بهتر است به طور جداگانه با کشورها مذاکره کند و به نظر این روش نتیجه بخش‌تر است.

به نظر می‌آید علاوه بر اختلاف نظرهای موجود میان ایران و 1+5 به طور کلی و نیز با آمریکا بر سر تحریم‌ها و مسایل هسته‌یی، برخی کشورهای اروپایی نیز همراه با اسراییل ساز ناکوک با 1+5 سر می‌دهند که مانع از پیشبرد مذاکرات شده است.

در این میان رهبران کشورهای عضو 1+5 و وزیران خارجه بیکار ننشسته و سعی دارند برخی کشورهای هم‌پیمان خود را در مذاکرات همراه سازند.

یکی از دلایل سفر وزیر خارجه آمریکا به ژنو و شرکت در مذاکرات به دعوت کاترین اشتون را شاید بتوان در همین راستا دانست چرا که آمریکا از مهم‌ترین کشورهای گروه 1+5 در رویکردی نسبتا متفاوت، روند جدیدی از تعامل را بر سر بحث هسته‌یی ایران پیش گرفته است و به نظر می‌آید قادر است تا دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 را با خود همراه کند.

به نظر می‌رسد برخی کشورهای عضو گروه 1+5 با همراهی رژیم صهیونیستی سعی دارند هر گونه تعامل میان ایران و 1+5 را با اختلال مواجه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۷ ۲۲:۴۹

چين و روسيه که بخاطر منافعشون فعلا با ما هستند (تا کي تو زرد از آب در بيان و خيانت کنند)، عمو سام هم که شده دايه مهربانتر از مادر و همه را ول کرده چسبيده به فضاي مثبت، انگليسم که از خودتونه و ميخواد سفارتشو راه بندازه و اونطوري امتيازهاي استعماري که تو چند صد سال قبلي نگرفته بود حالا بگيره، ميمونه فرانسه و آلمان که روابطشون با اسراييل براي حفظ آبروئه نه چيز ديگه، شايد هم دنبال گرفتن امتياز از ايرانند تا از بقيه و خصوصا چين و روسيه و انگليس عقب نمونند

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۱۷ ۲۳:۳۰

مرگ بر اسراييل