طی دهه اخیر 241 هزار و 568 نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند که بر این اساس به طور میانگین روزانه 66 نفر کشته شدند و روزانه 32 میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات متحمل شدهایم.
بهمن عشقی – مدیر کل اسبق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای - در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: براساس گزارش پژوهشکده حمل و نقل روزانه حدود 2000 تصادف در کشور داریم که 680 نفر دچار جراحت و 700 خانواده به دلیل این سوانح فقیر میشوند.
وی با تاکید بر اینکه بر اثر تصادفات روزانه 32 میلیارد تومان ضرر اقتصادی متحمل میشویم، به تحقیق پژوهشکده حمل و نقل در سال 88 اشاره کرد و گفت: در سال 88 حدود 18هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل سوانح جادهای متحمل شدیم که هشت درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داد.
ظرف 20 سال آینده اقتصاد ایران با خسارتهای ناشی از تصادفات از بین میرود!
عشقی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 در زمینه ایمنی و سوانح جادهای اظهار کرد: بر اساس این آمار از بین 178 کشور رتبه 168 به کشور ما اختصاص یافت که این آمار در سال 2011 از بین 180 کشور به 177 رسید و این به معنی آن است که دنیا در زمینه امنیت جادهها و کاهش تصادفات جادهای پیشرفت داشته اما کشور ما اینطور نبوده است.
مدیر کل اسبق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تاکید بر اینکه هنوز تکلیف دستگاهها بعد از بروز سانحه در کشورمان مشخص نیست، گفت: با این روال پیشبینی میشود ظرف 20 سال آینده اقتصاد ایران با خسارتهای ناشی از تصادفات از بین برود.
نقش عوامل انسانی در بروز سوانح بیش از 80 درصد است
وی نقش عوامل انسانی در بروز سوانح را بیش از 80 درصد دانست و افزود: دلیل عمده بروز سوانح جادهای رعایت نکردن قوانین و مقررات توسط رانندگان است و به اعتقاد من عوامل انسانی در بروز تصادفات نقش بسیار پررنگتری دارد.
عشقی در پاسخ به اینکه آیا جادههای کشور دارای استانداردهای کافی هستند؟ گفت: جادهها استانداردهای زمان خودشان را دارند که اگرچه بحث به روزآوری آنها قابل تأمل است ولی نمیتواند عامل اصلی بروز سوانح باشد. از سوی دیگر با وجود امکانات موجود اقتصادی کشور نمیتوان جادههای کشور را یک شبه احیا کرد.
این کارشناس با تاکید بر اینکه خودروهای تولیدی یا وارداتی استانداردهای لازم را دارند، اظهار کرد: شاید این استانداردها سختگیرانه نباشد اما نمیتواند به عنوان دلیلی برای تصادفات باشد.
عشقی آموزش به رانندگان و فرهنگسازی در این زمینه را عاملی بسیار مهم و حیاتی برشمرد و گفت: باید به مردم و رانندگان آموزش داد که برای محافظت از جان خودشان قوانین و مقررات را رعایت کنند.
انتهای پیام
نظرات