معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه 70 درصد تصادفات بزرگراهها در 20 کیلومتری شهرها اتفاق میافتد، تصریح کرد: ساماندهی نشدن حاشیه بزرگراهها یکی از عوامل مهم تصادفات است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مسعود رهنما - مدیرعامل اسبق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر ضرورت بالا بردن استاندارد جادهها از طریق دو بانده کردن و توسعه آزادراهها تاکید کرد و گفت: در جادهها عمده تصادفات به دلیل سبقت و سرعت غیر مجاز است که باید به این موضوع توجه شود.
ساخت آزادراه بر بزرگراه اولویت دارد
وی با بیان اینکه ساخت آزادراه در مقایسه با بزرگراه در اولویت قرار دارد، افزود: آزادراهها تقاطع غیر همسطح ندارند و دسترسی به آنها مشکل است و حاشیه آزادراهها طبق قوانین با حصار کشی ایزوله میشود که مردم یا حیوانات نتوانند به حریم آنها تجاوز کنند بنابراین به لحاظ امنیتی بسیار بهتر هستند.
مجری سابق ساخت و توسعه آزادراههای کشور در ادامه به جاده قدیمی که از خرم آباد شروع شده و به پل زال متصل میشود، گفت: میزان تصادفات جادهای قبل از احداث آزادراه زیاد بود اما بعد از احداث آزادراه در این مسیر، حوادث جادهای کاهش یافت و در محدوده آزادراه میزان سوانح به حدود صفر درصد کاهش یافت.
وی با بیان اینکه احداث زیرساختهای مناسب در کاهش حوادث جادههای بسیار موثر است، تاکید کرد: فرهنگ سازی مناسب در زمینه رعایت قوانین و مقررات در عبور و مرور نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
ضرورت استفاده از سیستم هوشمند ترافیک در جادهها
معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی گفت: پلیس راه بیشتر توجه خود را به حضور فیزیکی در جادهها معطوف کرده و در بسیاری مواقع به ویژه در زمانهای پیک تردد، خود به عنوان مانع برای جداسازی لاینها عمل میکند تا رانندگان از لاینهای خود تجاوز نکنند که به اعتقاد من این کار درستی نیست و وظیفه پلیس ثبت تخلفات است.
وی به استفاده از سیستمهای هوشمند ترافیک در جادهها تاکید و اظهار کرد: جادههای کشور بر اساس استانداردهای مناسب طراحی شده و نمیتوان از جادههای غیر استاندارد به عنوان عاملی برای سوانح جادهای نام برد و جادهها مطابق با استاندارد طراحی شدهاند.
انتهای پیام
نظرات