• دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92072213944
  • خبرنگار : 71467

یک اقتصاددان عنوان کرد

ارجحیت حذف دهک‌های بالا بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی

ارجحیت حذف دهک‌های بالا بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی

یک کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه در شرایط تورمی موجود نمی‌توان کسری منابع یارانه نقدی را از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین کرد، حذف دهک‌های بالا از دریافت نقدی را بهترین گزینه دانست.

یک کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه در شرایط تورمی موجود نمی‌توان کسری منابع یارانه نقدی را از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین کرد، حذف دهک‌های بالا از دریافت نقدی را بهترین گزینه دانست.

علیرضا پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به کسری موجود در پرداخت یارانه‌های نقدی اظهار کرد: با توجه به مشکلات دولت در تامین مالی یارانه نقدی برای تمامی دهک‌ها، عدالت ایجاب می‌کند تا دهک‌های ثروتمند از دریافت نقدی حذف شوند چرا که شاید مبلغ پرداختی تا حدودی در معیشت اقشار پایین‌تر تاثیرگذار باشد اما به هیچ عنوان در زندگی طبقات بالایی احساس نمی‌شود.

وی با بیان این‌که دولت برای تامین منابع مالی یارانه‌های نقدی یا باید قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد و یا سه دهک بالایی را حذف کند، افزود: این در حالی است که با توجه به وضعیت تورمی موجود افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دلیل تشدید فشار تورمی امکان‌پذیر نیست، بنابراین بهترین روش حذف سه دهک بالایی خواهد بود.

پورفرج گفت: در حالی که دولت قبل کسری پرداختی خود را از طریق چاپ پول پرداخت می‌کرد دولت کنونی نیز این کسری را از منابع نفت تامین می‌کند که هر دو مورد قابل قبول نیست اما سیاست دولت قبلی خطرناک‌تر بود به گونه‌ای که موجب تشدید تورم، کاهش رفاه و نابسامانی اقتصادی شد.

وی افزود: در شرایط فعلی دولت چاره‌ای جز برداشت کمبود منابع مالی برای پرداخت یارانه از طریق منابع نفتی ندارد اما اگر قرار باشد که این روند ادامه پیدا کند با وجود کسری که خود وزارتخانه‌ها دارند مشکلات بیشتری را به وجود خواهد آورد.

این اقتصاد‌دان همچنین در مورد این‌که آیا شرایط کافی برای شناسایی دهک‌های نیازمند و ثروتمند وجود دارد، افزود: از آنجایی که میزان اموال و دارایی‌ها در اداره ثبت وجود داشته و با توجه به گردش مالی در سیستم بانکی هم‌چنین نوع ماشین‌ها در سیستم سوخت امکان شناسایی سه دهک تا 80 درصد وجود دارد. این در حالی است که ممکن است افراد درآمد پایینی داشته باشند اما مجموعه دارایی‌ها و سرمایه‌های آنها بسیار بالاتر باشد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که با شفاف‌شدن اطلاعات دیگر با حذف سه دهک منابعی مازاد باقی نمی‌ماند، گفت: پیش از این اگر قرار بود که سه دهک حذف شوند می‌توان گفت که بهتر است درآمد مازاد به جای پرداخت به دهک‌های پایینی و تقسیم بین آنها به سمت سرمایه‌گذاری در تولید و ایجاد اشتغال برود اما اکنون که مشخص شده در پرداخت‌ها کسری وجود دارد پس نه تنها دورنمایی برای منابعی که پرداخت نمی‌شود وجود ندارد بلکه بهتر است چند دهک را برای جلوگیری از کسری بیشتر حذف کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha