• یکشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 92072113129

مدیر گروه آموزش آناتومی شهید بهشتی تاکید کرد

ضرورت بازنگری در طرح "ریفرم" پزشک عمومی/ لزوم فرهنگ‌سازی اهدای جسد برای آموزش دانشجویان

ضرورت بازنگری در طرح "ریفرم" پزشک عمومی/ لزوم فرهنگ‌سازی اهدای جسد برای آموزش دانشجویان

مدیر گروه آموزشی آناتومی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه طرح ریفرم تغییرات زیادی را در نحوه آموزش علوم پزشکی ایجاد کرده است، تصریح کرد: اجرای کامل این طرح نیازمند افزایش امکانات و کاهش تعداد دانشجو است.

مدیر گروه آموزشی آناتومی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه طرح ریفرم تغییرات زیادی را در نحوه آموزش علوم پزشکی ایجاد کرده است، تصریح کرد: اجرای کامل این طرح نیازمند افزایش امکانات و کاهش تعداد دانشجو است.

دکتر نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در حال حاضر پس از اجرای طرح ریفرم مطالبی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس می‌شود تا حد زیادی مطابق با نیازهای دانشجویان در کلینیک‌ها است، تصریح کرد: تغییر ایجاد شده در محتوای درسی آموزش علوم پزشکی باعث شده این درس‌ها از حالت خشک خارج شده و مطابق با محتوای آموزشی کشورهای اروپایی و امریکایی باشد، با این حال استفاده از روش‌های به روز نیازمند افزایش امکانات است، زیرا در حال حاضر از نظر فضا و امکانات دانشگاه در مضیقه است.

وی ادامه داد: روش‌های جدید آموزشی در حال حاضر مبتنی به پرسش و پاسخ از سوی دانشجویان است که این امر مستلزم کاهش تعداد دانشجو و افزایش امکانات موجود در دانشگاه است.

مدیر گروه آموزشی آناتومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه طرح ریفرم توانسته در افزایش انگیزه دانشجویان رشته پزشکی عمومی نیز تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: این طرح به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانشجویان بتوانند از ابتدای تحصیل دروس را به طور بالینی آموزش ببینند که تجربه باعث افزایش علاقه و انگیزه در دانشجویان شده است.

نوروزیان با بیان اینکه هر طرح بزرگی می‌تواند دارای برخی نکات منفی نیز باشد، تصریح کرد: طرح ریفرم در زمان اجرا نیازمند امکاناتی بود که در آن زمان در دانشگاه‌ها وجود نداشت، همچنین استادان نیز آشنایی کامل با این طرح نداشتند که این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است.

وی افزود: طرح ریفرم در حال حاضر نیازمند اصلاحاتی است از جمله آنکه میزان زمان تمرین به روی جسد کاهش یابد و علاوه بر آن برخی درس‌ها نیز از محتوای لازم برخوردار نیستند، بنابراین با توجه به اینکه این طرح در حدود 75 درصد موفق عمل کرده است، نیازمند بازنگری است تا به طور کامل مناسب شود.

نوروزیان با اشاره به اینکه آموزش آناتومی در کشور پس از انقلاب اسلامی با مشکل کمبود جسد روبرو بوده است، خاطر نشان کرد: فتوای امام (ره) مبنی بر صدور جواز استفاده از جسد مسلمان و در صورت نبود جسد غیرمسلمان، این مشکل را تا حدودی رفع کرد، اما در حال حاضر با توجه به اینکه تنها از اجساد افراد مجهول الهویه جهت آموزش آناتومی استفاده می‌کنیم تعداد این اجساد با توجه به تعداد دانشگاه‌ها کم است.

مدیر گروه آموزش آناتومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حل این مشکل در گرو فرهنگ سازی مناسب برای تشویق افراد به اهدای جسد است، اظهار کرد: بر اساس آمارهای داده شده 90 درصد افردی که پیش از مرگ اهدای عضو می‌کنند در اثر واقعه‌ای غیر از مرگ مغزی فوت می‌کنند و تنها 10 درصد این افراد قادر به اهدای عضو پس از مرگ هستند، بنابراین همانطور که فرهنگ اهدای عضو در کشور جا افتاده است لازم است فرهنگ اهدای جسد نیز در جامعه ترویج داده شود.

وی افزود: برنامه هایی برای بررسی اهدای جسد در جشن اهدای عضو نیز در جهت فرهنگ سازی این امر در سال جاری در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha