• چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92071006856
  • منبع : مطبوعات

سازمان استاندارد اذعان کرد

شرایط نگهداری لاستیک خودرو در برخی انبارها مناسب نیست

شرایط نگهداری لاستیک خودرو در برخی انبارها مناسب نیست

سازمان ملی استاندارد با ارسال توضیحاتی به خبرمنتشر شده در ایسنا با عنوان "اهمال کاری سازمان استاندارد درباره کیفیت لاستیک‌های وارداتی، رویه غلط تایید استاندارد خودرو" واکنش نشان داد.

سازمان ملی استاندارد با ارسال توضیحاتی به خبرمنتشر شده در ایسنا با عنوان "اهمال کاری سازمان استاندارد درباره کیفیت لاستیک‌های وارداتی، رویه غلط تایید استاندارد خودرو" واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه دلیل سانحه تصادف دو اتوبوس اسکانیا که چندی پیش منجر به مرگ 44 تن شد، هنوز مشخص نشده است اذعان کرد که شواهدی وجود دارد که شرایط نگهداری کالاهایی مانند لاستیک و باتری خودرو در برخی از انبارها مناسب نیست.

متن توضیحات شش بندی سازمان استاندارد به شرح زیر است:

1- ظاهرا اطلاعات مدرس گرامی درباره استاندارد و نحوه صدور تاییدیه‌ها ناقص و صرفا در حد تئوری بوده است. لازم به ذکر است خودروهایی که تایید نوع (TA) از سازمان ملی استاندارد ایران اخذ می‌کنند باید براساس استانداردهای مذکور در داخل و یا خارج از کشور مراحل تست را انجام و گواهی‌ها و مستندات مربوطه را ارائه کنند و هیچ خودرویی بدون اخذ TA حق تولید انبوه را نداشته و جهت شماره‌گذاری معرفی نمی‌شود و در رابطه با خودروهایی مونتاژ داخل با انجام آزمایشات مورد نیاز توسط شرکت‌های مادر طبق استانداردهای اروپایی و ارائه مستندات مربوطه و پس از رویت خودرو توسط کارشناسان و تطبیق با استانداردها گواهی صادر می‌شود.

در ضمن قبل از صدور گواهی، کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران و شرکت‌های بازرسی ضمن بازدید از محل تولید و فرایند تولید در صورت هرگونه تغییر نسبت به خودروی تایید شده در شرکت تولیدکننده مادر، تولیدکننده داخلی را ملزم به اخذ گواهینامه و انجام آزمون در خصوص استانداردهای تغییر یافته در رابطه با خودروی تولید داخل می‌کنند ضمن اینکه فراتر از مبحث استانداردهای تایید نوع، الزامات فرایند تولید مطابق با روش اجرایی تدوین شده باید در شرکت تولیدکننده تعریف و مستقر شود و استقرار آن به طور مستقیم توسط کارشناسان سازمان ملی استاندراد ایران و شرکت‌های بازرسی کنترل می‌شود. لازم به ذکر است در خصوص خودروهای تولید داخل که با برند تولیدکننده اصلی عرضه می‌شوند کنترل‌های تعریف شده در فرآیند تولید برگرفته از الزامات تعریف شده توسط شرکت مادر بوده که توسط شرکت‌های مذکور ارزیابی و درجه‌بندی می‌شود. این سازمان از افزایش الزامات برای تولیدکننده قبل از صدور گواهی تایید نوع استقبال می‌کند اما لازمه آن وجود مراکز آزمون مجهز در داخل کشور است که خلاء آن از بدو اجباری شدن استانداردهای مزبور به شدت احساس می‌شود.

2- در بخش دیگری ایشان مطرح کرده‌اند که پس از صدور TA طبق استاندارد 6924 روی محصولات تولیدی باید در بازه‌های زمانی پیش‌بینی شده استمرار کیفیت کنترل و بررسی شود. لازم به توضیح الزامات تعریف شده در روش اجرایی مرتبط با کنترل‌های تطابق تولید به مراتب سختگیرانه‌تر از بسیاری از کشورهای صاحب صنعت خودروسازی است؛ به نحوی که علاوه بر آزمون‌های ادواری تطابق تولید بسیاری از فرآیندهای کنترلی قبل، حین و پس از تولید توسط سازمان بررسی و در صورت بروز هرگونه نقص بسته به نوع آن از لحاظ ایمنی و عملکردی امتیاز منفی به تولیدکننده تخصیص و مجوزه شماره‌گذاری آن خودرو تعلیق می‌شود که موارد متعدد این اقدام انجام شده است.

3- وی در تشریح ابعاد سانحه اخیر دو اتوبوس مطرح کرده‌اند که برای واردات در روند وجود دارد. یکی نمونه‌برداری و آزمون پس از ورود کالا و روش دیگر قبول تاییدیه شرکت های معتبر بازرسی کالا، قطعا همین طور هست و در تجارت جهانی این دو روش معمول است و کشورها یک روش تعاملی با هم دارند. ضمنا علاوه بر دریافت گواهی معتبر بازرسی کالا به صورت تصادفی برای آزمون نمونه‌برداری هم می‌شود.

4- این مدرس دانشگاه در مورد کالاهای فسادپذیر، باتری و لاستیک را مثال زده و مطرح کرده‌اند که این نوع محصولات در هر کشوری تولید شوند حتما تاریخ تولید و انقضا دارند و اگر ایشان مصداقی را دارند که کالا به صورت تاریخ گذشته از طریق مبادی رسمی وارد کشور شده و توجهی نشده اعلام کنند تا بررسی و با خاطی برخورد قانونی به عمل آید. شواهدی وجود دارد که شرایط نگهداری این نوع کالاها در بعضی از انبارها مناسب نیست.

5- این استاد مطرح کرده‌اند که لاستیک حادثه دیده، تولید سال 2005 است و بنابراین فاسد شده است و سازمان استاندارد را به اهمال کاری متهم کرده، در حالی که از لاستیک مورد بحث فقط یک قطعه رویه لاستیک از طرف پلیس راهور برای بررسی و آزمون ارسال شده بود که طبق بررسی کارشناسان خارج و داخل سازمان هیچ‌گونه آثاری مبنی بر تاریخ تولید و انقضا به جهت سوختن بدنه لاستیک مشاهده نشده و علت دو پوسته شدن علاوه بر تاریخ مصرف دلایل دیگری از جمله نحوه نگهداری لاستیک، کم باد بودن، برخورد با جسم سخت و تیز و ... هم می‌تواند داشته باشد که در خصوص لاستیک خودروی تصادفی علت اصلی هنوز مشخص نشده است.

6- با تاکید رییس‌جمهوری و دستگاه قضایی با مسوولیت وزیر راه و شهرسازی و چندین گروه کاری علل حادثه را با دقت بررسی می‌کنند و پس از حصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۵:۰۹

رويت کارشناس جاي تست؟ خنده‌دار نيست؟ کلي آزمايشگاه لازمه تا استاندارد بررسي بشه. با يه رويت تمومه؟ مشکل خودرو پس معلوم شد

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۵:۵۲

اين چه حرفي است؟ کافي است از 2 نفر فروشنده بازار سوال فرماييد. لاستيک تاريخ گذشته به راحتي عرضه مي‌گردد

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۰ ۱۵:۵۷

وقتي امکان تست نداري چه جوري دم از استاندارد ميزني؟