• سه‌شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062616578
  • خبرنگار : 71415

مدیر سابق سیا: سقوط اسد موجب افزایش قدرت القاعده می‌شود

مدیر سابق سیا: سقوط اسد موجب افزایش قدرت القاعده می‌شود

یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: سرنگونی دولت بشار اسد توسط شورشیان سوری منجر به افزایش قدرت القاعده در این کشور جنگ زده شده و آن را به پناهگاه امنی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد.

یکی از مقام‌های سابق اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: سرنگونی دولت بشار اسد توسط شورشیان سوری منجر به افزایش قدرت القاعده در این کشور جنگ زده شده و آن را به پناهگاه امنی برای تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ مارک مورل، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ با برنامه "60 دقیقه" شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: من نگران هستم فروپاشی دولت سوریه و درگیری‌های فرقه‌ای منجر به ایجاد فرصتی برای القاعده در سوریه شود تا آن‌ها پناهگاهی امن در این کشور که بدون شباهت به پناهگاه امن آن‌ها در افغانستان نیست، به دست آورند.

این اظهارنظرها مشابه نگرانی‌هایی بود که از سوی روسیه در خصوص حمایت آمریکا از جمله حمایت‌های نظامی از مخالفان سوری که به گفته مسکو غالبا متشکل از افراطگران است، ابراز شدند.

در عین حال واشنگتن اذعان کرده است که در میان شورشیان سوری نفوذ القاعده زیاد است، اما با این حال کاخ سفید مدعی است که حمایت‌ها به گونه‌ای طراحی شده که افراطگرایان را تضعیف می‌کند و باعث افزایش قدرت عناصر میانه‌رو در میان مخالفان می‌شود.

مصاحبه تلویزیونی مایک مورل روز یکشنبه، یک روز پس از آنکه آمریکا و روسیه اعلام کردند در خصوص طرحی برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی توافق کرده‌اند، پخش شد.

مایک مورل تاکید کرد: دولت باراک اوباما با یک اقدام پرمخاطره در ایجاد توازن روبرو است و باید تلاش کند تا شورشیان سوری را به اندازه کافی برای تحت فشار قرار دادن بشار اسد به منظور آمدن به میز مذاکره تقویت کند و در عین حال این مخالفان را به حدی نرساند که احساس کنند دیگر نیازی به مذاکره برای راه حل سیاسی ندارند.

مورل گفت: بهترین نتیجه برای سوریه یک راه حل همراه با مذاکره میان مخالفان و حکومت این کشور است که اجازه انتقال قدرت سیاسی را که نهادهای دولت را دست نخورده باقی نگه می‌دارد، بدهد.

وی افزود: حفظ ارتش سوریه و نهادهای امنیتی این کشور در فرآیند انتقال قدرت برای مبارزه با القاعده در این کشور ضروری خواهد بود. هر روز که می‌گذرد این نهادها بیشتر تضعیف می‌شوند.

مایک مورل بیش از سه دهه در سازمان سیا خدمت کرده و دو بار نیز مدیر موقت این سازمان شده است.

مایک مورل در ادامه گفت که از نظر وی جنگ داخلی سوریه پیچیده‌تر از آنچه که به نظر می‌رسد است و در پشت صحنه چهار جنگ جریان دارد که عبارتند از جنگ مردم علیه یک دیکتاتور، جنگ القاعده علیه یک دولت سکولار، جنگ سنی‌ها علیه شیعه‌ها و جنگ نیابتی میان عربستان و ایران برای تسلط بر منطقه.

مایک مورل تاکید کرد که بنابراین باید حمایت از مخالفان سوری به شیوه بسیار محتاطانه انجام شود و این امر نیاز به زمان دارد.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا این به نفع سوریه است حمله نظامی ‌آمریکا را تلافی کند، گفت: من فکر نمی‌کنم که تلافی کردن به نفع آنها باشد و به نفع آنها نیست که جنگی گسترده را با اسرائیل و آمریکا ‌آغاز کنند.

وی در خصوص تلافی این اقدام از طریق یک عامل دیگر گفت: آنچه که واضح است این است که دو بازیگر اصلی ایران و حزب‌الله هستند. آنها از نقطه نظر متعارف منفعتی در تلافی حمله ندارد زیرا نمی‌خواهند وارد یک جنگ شوند.

وی همچنین درباره پاسخ به حمله ‌آمریکا به سوریه از طریق حمله سایبری گفت: اگر قرار باشد به آمریکا پاسخ با حمله سایبری داده شود من انتظار دارم که این پاسخ از جانب ایران باشد نه سوریه.

وی درباره قابلیت ایران درباره انجام حمله سایبری گفت: قابلیت‌های ایران در ارتباط با حوزه سایبری هر روز درحال پیشرفت است. در این راستا برای آنکه شما بتوانیم آسیب جدی وارد کنید نیاز به دو چیز دارید در درجه اول شما باید ابزارهای مناسب را داشته باشید و در درجه دوم باید دسترسی مناسب داشته باشید. من فکر می‌کنم که بخش سخت این ماجرا دسترسی باشد.

وی درباره گسترش تهدیدهای القاعده در جهان گفت: تردیدی وجود ندارد که ایدئولوژی آنها به شمال آفریقا و دیگر بخش‌های خاورمیانه گسترش یافته است و این مناطق می‌تواند تبدیل به پناهگاه‌های امنی شوند که تهدید جدی علیه ما باشند. در حال حاضر آنها این کار را نکردند و تنها یک تهدید منطقه‌ای هستند اما شما می‌دانید که مکان‌هایی که من نگران هستم پناهگاه امنی برای آنها شود تا تهدیدهایی نظیر تهدید حمله 11 سپتامبر انجام دهند در درجه اول سوریه و در درجه دوم افغانستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha