• سه‌شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062616396
  • خبرنگار : 71415

"در گزارش سازمان ملل اطلاعات انکارناپذیر درباره مقصر حمله شیمیایی سوریه وجود ندارد"

"در گزارش سازمان ملل اطلاعات انکارناپذیر درباره مقصر حمله شیمیایی سوریه وجود ندارد"

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، گزارش منتشر شده جدید در خصوص حمله شیمیایی 21 اوت در اطراف دمشق از سوی بازرسان سازمان ملل هیچ گونه نتیجه و یا اطلاعات انکارناپذیری در خصوص اینکه چه کسی دستور این حمله را داده، ارائه نکرده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، گزارش منتشر شده جدید در خصوص حمله شیمیایی 21 اوت در اطراف دمشق از سوی بازرسان سازمان ملل هیچ گونه نتیجه و یا اطلاعات انکارناپذیری در خصوص اینکه چه کسی دستور این حمله را داده، ارائه نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه راشا تودی، این در حالی است که آمریکا و انگلیس مدعی شده‌اند این بررسی تایید می‌کند حکومت سوریه عامل حمله شیمیایی بوده است.

"ویتالی چورکین"، سفیر روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با رسانه‌های روسی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: گزارش بازرسان دقیق است اما بسیار فنی است.

وی افزود: این گزارش از ارائه قضاوت‌ها و نتیجه‌گیری‌های قطعی اجتناب می‌کند و باید مورد مطالعه قرار گیرد. هر کس که این گزارش را بررسی می‌کند، می‌تواند نتیجه‌ای به تشخیص خود بگیرد. اما امیدوارم که این کار با انگیزه‌های سیاسی انجام نشود.

این در حالی است که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: شواهد فنی مربوط به حمله سارین دارای غنا درجه بالا که در این گزارش فاش شده این ارزیابی را که این حملات توسط حکومت سوریه انجام شدند، تقویت می‌کند چرا که تنها آنها این قابلیت را دارند که بدین طریق اقدام به حمله کنند.

پیشتر سامانتا پاور، نماینده واشنگتن در سازمان ملل مدعی شد: این گزارش ثابت می‌کند که تنها حکومت سوریه ظرفیت انجام حمله شیمیایی در حومه دمشق را دارد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز ادعا کرد: یافته‌های این گزارش کاملا مطابق با موضع قبلی انگلیس در خصوص اینکه نیروهای بشار اسد مسئول حمله شیمیایی بوده‌اند، است.

ویتالی چورکین عنوان داشت که نمی‌توان این اتهام را که این حمله تحریکی از سوی شورشیان بوده، نادیده گرفت.

گزارش 38 صفحه‌ای که توسط تیم کارشناسان سازمان ملل تهیه شده است، به دنبال تحقیقات آنها در شهر دمشق در پایان ماه گذشته میلادی و جمع آوری بیش از 30 نمونه از قربانیان و محیط ارائه شده است.

نویسندگان این گزارش تاکید دارند که شواهدی آشکار و قانع کننده پیدا کرده‌اند مبنی بر اینکه موشک‌های زمین به زمین حاوی گاز اعصاب سارین در ابعادی نسبتا گسترده در جریان حمله اوت پرتاب شدند. این گزارش هیچ کدام از طرف درگیر را متهم نمی‌کند.

همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل این حادثه را یک جنایت جنگی خواند.

ویتالی چورکین در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا کشف الفبای "سیریلیک" به روی قطعات به جای مانده از موشک‌های استفاده شده در حمله شیمیایی ثابت می‌کند که این موشک‌ها متعلق به نیروهای دولت سوریه بوده‌اند گفت که نباید خبرنگاران در نتیجه‌گیری عجله کنند.

وی تاکید کرد که ارزیابی‌های آمریکا و انگلیس مبنی بر اینکه شورشیان قابلیت انجام حمله شیمیایی در ابعاد گسترده را ندارند، با واقعیت تطابق ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha