عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم ایجاد تحول در نظام آموزشی پزشکی کشور، گفت: باید روشهای آموزشی به ویژه در زمینه آموزش علومپزشکی کشور با اتخاذ نگاهی آیندهنگر به روز شود.
دکتر سید امیرمحسن ضیایی در گفتوگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه نحوه پذیرش دانشجو در رشتههای علوم پزشکی به ساختار کلی نظام آموزشی کشور برمیگردد، خاطرنشان کرد: نظام آموزشی به طور کلی از چهار مشخصه ظرفیت پذیرش، فرآیند پذیرش دانشجو، برنامههای درسی و روشهای ارزشیابی و در انتها برون داد نظام آموزشی تشکیل میشود، بنابراین برای ایجاد تحول در نحوه پذرش دانشجویان پزشکی باید همه اجزاء این نظام آموزشی به روز شود.
وی با تاکید بر اینکه روشهایی که در حال حاضر در نظام آموزش پزشکی بکار گرفته میشود در 20 سال آینده کارآییاش را از دست خواهد داد، تصریح کرد: دوره برگزاری امتحانات چهار گزینهای برای سنجش سطح سواد متقاضیان گذشته است، بنابراین باید با نگاهی آیندهنگر روشهایی برای پذیرش و تربیت نیروی انسانی در نظر گرفت که برای آینده نظام پزشکی کشور مفید باشد و روشی برای انتخاب بهترین و مناسبترین افراد در این رشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیوه پذیرش دانشجو در هر رشته از علوم پزشکی باید متفاوت باشد، تاکید کرد: با توجه به تفاوت رشتههای علومپزشکی نحوه پذرش دانشجو در هر زمینه خاص باید متفاوت باشد و برای رشتههای مختلف سیستم پذیرش مختلفی در نظر گرفته شود، بنابراین در زمینه پذیرش دانشجو در رشتههای علوم پزشکی نباید تنها ملاک دانش سطح اول و دوم دانشجو باشد، بلکه باید مهارتهای اولیه دانشجو برای ورود به این رشته سنجیده شود.
ضیایی بکارگیری چنین روشهایی برای ارزیابی میزان آمادگی متقاضیان رشتههای علوم پزشکی را کاری دشوار دانست و گفت: برگزاری کنکور در کنار تمام ضعفهایی که دارد نسبت به روشهای دیگر دارای مزیتهایی نیز هست، چرا که برگزاری کنکور در زمانی کوتاه و با رویکردی عادلانه میتواند سطح علمی اولیه متقاضیان ورود به دانشگاه را بسنجد، علاوه بر این هزینه برگزاری کنکور نسبت به بکارگیری روشهای دیگر کمتر است و همین برتریها باعث شده تغییر این روش مشکل شود.
وی با اشاره به بهبود نظام پذیرش دانشجوی پزشکی در صورت استفاده از روشهای نیمه متمرکز در این باره، خاطرنشان کرد: در صورت بهرهگیری از چند آزمون که یکی از آنها شامل مصاحبههای شناختی از متقاضی باشد، مهارتهای این افراد بهتر ارزیابی میشود، البته بکارگیری چنین روشی زمانبر است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم استفاده از چنین روشهایی در انتخاب اعضای هیات علمی و تجدیدنظر در نحوه جذب این استادان نیز تاکید کرد و افزود: علاوه بر این اصلاحات باید برنامههای درسی، آموزشی و کمک درسی نیز به روز شود.
وی با بیان اینکه میزان اطلاع رسانی به دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه و انتخاب رشته کافی نیست، تصریح کرد: افرادی که وارد نظام آموزش عالی پزشکی میشوند اطلاعات کافی درباره این رشتهها و تناسب استعدادهایشان با آن ندارند که این امر باعث میشود جمع زیادی از دانشجویان صندلیهای آموزش عالی را اشغال کنند، در حالیکه در پایان خودشان نیز از عملکردشان راضی نیستند و بسیاری از این افراد تنها با انگیزه اخذ مدرک وارد دانشگاه میشوند و در نهایت نتیجه این اتفاقات این است که دانشجو شش سال از عمرش را در دانشگاه به هدر میدهد.
ضیایی با اشاره به اینکه اتفاقاتی از این دست حاصل ضعف سیستم آموزشی است، تاکید کرد: یکی از ماموریتهای نظام آموزشی باید این باشد که استعدادهای هر یک از افراد را در سالهای اولیه تشخیص دهد که این مشکلات ناشی از اشکالات پایهای نظام آموزشی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علومپزشکی شهیدبهشتی به نظام اشتباه ارزش گذاری در آموزش کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه علوم پزشکی تنها به چهار یا پنج رشته اهمیت داده میشود و به بقیه رشتههای پزشکی کمتر توجه میشود، بنابراین فاکتورهای متعددی باعث ایجاد این دسته از مشکلات در زمینه انتخاب رشته میشود، بنابراین از راه اطلاع رسانی مناسب میتوان استعدادهای افراد را به خودشان نشان داد تا بتوانند در انتخاب رشته دانشگاهی موفقتر عمل کنند.
انتهای پیام
نظرات