یک خلبان آمریکایی در کتاب جدید خود به توضیح برخی از رایجترین سوالات درباره اتفاقاتی که ممکن است هنگام کشیدن سیفون توالت یک هواپیمای در حال پرواز افتاده یا این که آیا اختلالات تلفن همراه دلیل اصلی ممنوعیت استفاده از آنها در پرواز است، پرداخته و آنها را در قالب حکایتهایی پاسخ گفته است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کتاب پاتریک اسمیت موسوم به «کابین اسرارآمیز خلبان» از بخشهایی در مورد تروریسم، نرخ بلیتها، تاخیرها و افسانههای رایج در کنار ارائه دانش منحصربفردی در مورد چگونگی پرواز هواپیماها و دلایل منجر به سقوط آنها برخوردار است.
تاکنون تردیدهای زیادی در مورد اینکه آیا انرژی منتشر شده از تلفنهای همراه میتواند بر سیستمهای الکترونیکی هواپیما و حتی در بیمارستانها تاثیر منفی گذاشته و منجر به سقوط یا خرابی شود، وجود داشته است.
اسمیت در این مورد میگوید: برخی قوانین مانند کاربرد تلفن همراه یا دستگاههای الکترونیکی قابل حمل برای مسافران هواپیمایی بسیار سخت است. مسافران باید بدانند که محدودیتهای اعمال شده برای رایانه، آیپاد و دیگر دستگاههای خاص برای ایجاد اختلال در دستگاههای الکترونیکی نیست بلکه برای جلوگیری از پرتاب با سرعت بسیار بالای آنها در صورت ضربات احتمالی یا کاهش ارتفاع ناگهانی است. رایانه فرد مانند یک چمدان بوده که باید در جای خود قرار گرفته و در مسیر سایرین قرار نگیرد یا منجر به قتل افراد دیگر نشود.
وی در ادامه افزود که اگرچه ارتباطات تلفن همراه میتواند بطور بالقوه با تجهیزات کابین خلبان تداخل ایجاد کند اما احتمال آن بسیار کم است.
اسمیت همچنین افزود که دستگاههای الکترونیکی در هواپیما و کابین خلبان طوری طراحی شدهاند که در برابر هرگونه تداخل حفظ شوند.
این امر بدین معنی است که مقامات بیشتر روی پیشگیری پیش از وقوع حادثه تکیه دارند چرا که اگرچه هیچ مورد ثبت شدهای در مورد بروز اختلال در هواپیما در اثر استفاده از تلفن همراه وجود نداشته اما هیچ کس از آینده مطمئن نیست.
برای مثال اگر سپرهای محافظتی دستگاهها کهنه شده یا به شکل کامل کار نکنند، ممکن است نتوانند بطور کامل کار حفاظتی خود را انجام داده و منجر به بروز مشکل شوند.
کتاب اسمیت همچنین به بررسی موضوع آشفتگی هوا پرداخته است. اسمیت در توضیح بیشتر گفته است: این شرایط ممکن است ناخوشایند و نامطلوب باشند اما هواپیما سقوط نخواهد کرد. آشفتگی هوا یک آزار تشدید شده برای همه از جمله خدمه هوایی اما در هر صورت یک امر عادی است.
هواپیماها به شکلی مهندسی شدهاند که شرایط آشفتگی را کنترل میکنند و سطح آشفتگی لازم برای تغییر موتور یا خم کردن دهانه بال هواپیما چیزی است که حتی افرادی که سفرهای هوایی زیادی انجام دادهاند تاکنون تجربه نکردهاند.
در دهه 1980 توالتهای هواپیماها از یک مایع آبی استفاده میکردند که ضایعات را از دستشویی به یک مخزن ذخیره منتقل میکردند.
این مایع بار اضافهای به هواپیما میافزود که باعث مصرف سوخت بیشتر میشد و در صورت نشست، تکههای یخزده ضایعات انسانی ممکن بود روی شهرها ببارند.
در هواپیماهای امروزی این سیستم با یک خلاء جایگزین شده است. هنگامی که سیفون توالت کشیده میشود، یک دریچه به سوی لوله فاضلاب باز شده و ضایعات به درون یک مخزن کشیده میشوند. سپس این ضایعات در آنجا ذخیره شده و پس از پایان پرواز تخلیه شده و از بین میروند.
همچنین در مورد باز کردن درهای هواپیما اسمیت تاکید کرد که نباید به هیچوجه در هواپیما را در میان پرواز باز کرد و اینکه درهای هواپیما به دلیل فشار داخل کابین قابل باز شدن نیستند.
انتهای پیام
نظرات