• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062414991
  • خبرنگار : 71415

آنکارا: توافق روسیه و آمریکا کمکی به حل خشونت‌های سوریه نمی‌کند

آنکارا: توافق روسیه و آمریکا کمکی به حل خشونت‌های سوریه نمی‌کند

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود تاکید کرد: توافق آمریکا و روسیه به منظور از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه لزوم پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه را از بین نمی‌برد.

وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود تاکید کرد: توافق آمریکا و روسیه به منظور از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه لزوم پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه را از بین نمی‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نوشته روزنامه تودی زمان، جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تماس گرفت تا وی را در جریان توافق آمریکا و روسیه در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه قرار دهد.

در جریان این گفت‌وگو داوود اوغلو به بیان موضع ترکیه در خصوص پاسخ مناسب به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و همچنین به شرح تقاضای آنکارا برای حل این بحران که بیش از 100 هزار کشته بر جای گذاشته پرداخت.

وزیر امور خارجه ترکیه به جان کری گفت: توافق آمریکا و روسیه لزوم پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه را برطرف نمی‌کند و برای بازداشتن حکومت بشار اسد از استفاده از سلاح‌های متعارف برای کشتار اقدامی باید انجام شود.

وی همچنین نسبت به افزایش خشونت‌ها در صورتی که کشورهای همپیمان چنین کاری را در قبال سوریه انجام ندهند هشدار داد.

داوود اوغلو همچنین با سعود الفیصل، همتای عربستانی خود روز شنبه گفت‌وگو کرد و هر دو مقام به بیان نگرانی‌های یکسانی پرداختند.

روز شنبه وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانسی خبری نسبت به تاکتیک حکومت بشار اسد برای کسب زمان پس از آنکه آمریکا اعلام کرد در حال بررسی مجازات حکومت سوریه به دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی در نزدیکی دمشق است، هشدار داد.

داوود اوغلو در کنفرانس خبری مشترکی با جان برد، همتای استرالیایی خود در آنکارا نیز اظهار داشت: ترکیه از هرگونه ابتکار عملی که باعث ریشه کن شدن سلاح‌های شیمیایی سوریه شود حمایت می‌کند اما کشورها باید از تاکتیک حکومت سوریه برای کسب زمان آگاه باشند.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان ساخت که مردم سوریه و همسایگانش نظیر ترکیه به دلیل انفعال جهان در قبال این بحران بیشترین هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند.

وی تاکید کرد که انفعال سازمان ملل مهمترین دلیل افزایش خشونت‌ها در سوریه بوده است.

داوود اوغلو همچنین مخالفت‌های داخلی در ترکیه علیه سیاست دولت این کشور و توصیف این سیاست به عنوان جنگ طلبی را محکوم کرد و گفت که مقامات ترکیه با تقاضای مداخله بین‌المللی در سوریه خواهان پایان دادن به جنگ در سوریه هستند نه آغاز یک جنگ جدید.

وی تاکید کرد که سوریه اکنون یک باغ گل سرخ نیست که تقاضا برای اقدام به منظور توقف خشونت‌ها در این کشور معادل جنگ طلبی باشد.

همچنین وزیر امور خارجه کانادا نیز پیشنهاد سوریه به منظور آغاز ارائه اطلاعات در خصوص سلاح‌های شیمیایی‌اش از 30 روز پس از امضای معاهده بین‌المللی ماموریت استفاده از سلاح‌های شیمیایی را خنده دار و پوچ عنوان کرد.

جان برد خاطرنشان ساخت که بشار اسد نباید زمان استفاده به دست آورد.

این اظهارنظرها در حالی مطرح شدند که جان کری و سرگئی لاوروف،‌ وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه در ژنو در حال مذاکره بر سر فهرست کردن واز بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه هستند.

داوود اوغلو گفت: ترکیه از ابتکار عمل دیپلماتیک به منظور از بین بردن تسلیحات شیمیایی سوریه استقبال می‌کند اما بر جامعه بین‌المللی واجب است تا مسئولان سوریه که مسئول جرایم علیه بشریت بودند را به دست عدالت بسپارند.

از طرف دیگر احمد داوود اوغلو علنا اعدام‌های انجام شده توسط گروه‌های شورشی سوریه را که گزارش‌ آنها 14 سپتامبر در مطبوعات غربی نظیر مجله تایم و نشریه تاریماچ منتشر شد را محکوم کرد.

وی همچنین نسبت به اینکه این گزارش‌ها منجر به تاکتیک‌های تبلیغاتی با هدف از بین بردن مشروعیت مخالفان سوری شوند هشدار داد.

داوود اوغلو تاکید کرد: تصاویری که در مطبوعات منتشر شدند باید با قاطعیت محکوم شود. این اقدامات قابل بخشش نیستند و این بار ما ممکن نیست که استانداردهای دوگانه نشان دهیم.

وی در جریان کنفرانس خبری با جان برد تاکید کرد: اما بر مبنای این نقطه نظر تلاش‌ها برای تحت الشعاع قرار دادن جنگ برحق مردم سوریه به گونه‌ای که انگار همه شورشیان اقدامات مشابهی را انجام می‌دهند یک تاکتیک تبلیغاتی است. ما شیوه‌های گروه‌های افراط گر را محکوم می‌کنیم. با وجود این، این عذری برای کشتار غیرنظامیان بی‌گناه نیست.

داوود اوغلو تاکید کرد که آنکارا از اقدامات سوریه در خصوص تسلیحات شیمیایی استقبال می‌کند اما این تحولات نباید باعث پاک شدن جرایمی که تاکنون رخ داد شوند.

وی افزود: تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی نباید فرصتی برای کسانی شود که تاکنون 100 هزار نفر را کشته‌اند تا از مسئولیت‌هایشان فرار کند. کشتار در سوریه باید متوقف شده و مجازات شود.

وی همچنین شدیدا از اعلام رسمی مقامات سوریه نسبت به اینکه تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی یک ماه دیگر انجام خواهد شد انتقاد و تاکید کرد: جامعه بین المللی نباید تسلیم تاکتیک‌های کسب زمان حکومت سوریه شود. ما به دنبال این پیشنهاد شاهد افزایش بمباران‌های هوایی در سوریه بوده‌ایم. ما نمی‌توانیم بپذیریم که استفاده از موشک‌های اسکاد و یا بمباران مردم غیرنظامی یک جرم نیست. در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل پیشتر بر یک قطعنامه علیه سوریه توافق کرده بود اوضاع بسیار متفاوت‌تر به پیش می‌رفت.

داوود اوغلو خاطرنشان ساخت: اگر شورای امنیت سازمان ملل هشدار و پیام‌های بازدارنده ابلاغ کرده بود شاید اکثر 100 هزار برادر ما که تاکنون در سوریه کشته شده‌اند امروز زنده بودند. مطمئنا در این صورت 1700 قربانی حمله با سلاح شیمیایی در سوریه زنده بودند زیرا سوریه دیگر این شجاعت را نداشت که به این جرم علیه بشریت ادامه دهد.

همچنین وزیر امور خارجه کانادا نیز با اعلام حمایت از موضع ترکیه تاکید کرد که انتظار دارد شورای امنیت سازمان ملل در خصوص محکومیت سخت‌تری علیه سوریه توافق کند و مسئولان حمله شیمیایی 21 اوت باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha