• پنجشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062113206
  • خبرنگار : 71477

پوتین: حمله آمریکا به سوریه نظم جهانی را بر هم می‌زند/مخالفان از گاز سمی استفاده کردند

پوتین: حمله آمریکا به سوریه نظم جهانی را بر هم می‌زند/مخالفان از گاز سمی استفاده کردند

رئیس‌جمهوری روسیه در رابطه با بحران سوریه درخواست شخصی خود را از مردم آمریکا مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز هشدار داد که حمله نظامی آمریکا به سوریه به موج جدیدی از تروریسم منتهی می‌شود.

وی افزود: میلیون‌ها تن آمریکا را الگو و نمونه‌ دموکراسی می‌دانند اما آمریکا متکی به اقدامات خصمانه است.

آمریکا و روسیه قرار است اواخر امروز (پنجشنبه) درباره زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه در ژنو مذاکره کنند.

مسکو یکی از متحدان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پیشنهاد داده تا سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را به سازمان ملل تحویل دهد.

پوتین در این مقاله گفت: حمله نظامی یک‌جانبه آمریکا به سوریه احتمالا نظم جهانی را بر هم می‌زند.

وی هشدار داد که انجام یک اقدام نظامی علیه سوریه بدون تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل اعتبار این سازمان جهانی را از بین می‌برد. یک حمله جدید درگیری‌ها را افزایش داده و موج جدیدی از تروریسم را به راه می‌اندازد.

پوتین افزود: چنین اقدام نظامی می‌تواند منجر به کشته شدن بیشتر قربانیان و افزایش درگیری‌ها در سراسر سوریه شود.

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که این نیروهای مخالف سوریه بودند که به منظور تحریک آمریکا برای دخالت در سوریه از سلاح‌ شیمیایی استفاده کردند نه ارتش سوریه.

وی خاطرنشان کرد: هیچ شکی نیست که گاز سمی در سوریه استفاده شده است اما دلایل کافی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتش سوریه از گاز سمی استفاده نکرده است بلکه گروه‌های مخالف برای تحریک مداخله قدرت‌های خارجی که از آنها حمایت می‌کنند، از این گازها استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: نباید به اطلاعاتی که درباره فراهم‌سازی مقدمات حمله‌ای تحریک‌آمیز علیه اسرائیل وجود دارد، بی‌توجه بود.

پوتین همچنین از آمریکا خواست از فرصت تمایل سوریه برای انهدام زرادخانه شیمیایی‌اش بنا به پیشنهاد مسکو استفاده کند.

پوتین در این مقاله تاکید کرد: آمریکا، روسیه و تمام کشورهای جهان باید از این فرصت تمایل دولت سوریه استفاده کنند. ما از توجه اوباما به ادامه مذاکره با روسیه در خصوص سوریه استقبال می‌کنیم و اگر که بتوانیم از امکان حمله به سوریه بکاهیم این امر به بهبود اوضاع در روابط بین‌الملل منجر خواهد شد و اعتماد متقابل را تقویت خواهد کرد و یک موفقیت گروهی به حساب خواهد آمد که درها را به روی مشکلات پیچیده دیگر خواهد بست.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: حمله نظامی احتمالی ‌آمریکا به سوریه احتمالا موجب نزاع و درگیری در کل منطقه شده و به خارج از مرزهای سوریه کشیده خواهد شد و این حمله به رغم مخالفت بسیاری از کشورها و شخصیت‌های سیاسی و دینی از جمله پاپ واتیکان منجر به نابودی بسیاری از مردم، افزایش خشونت و گسترش بحران در آینده خواهد شد و موج جدیدی از تروریسم راه خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: دخالت نظامی آمریکا در سوریه ممکن است تلاش‌های متعدد کشورها را برای حل و فصل مشکل برنامه هسته‌ای ایران و درگیری‌های فلسطین و اسرائیل از بین ببرد. علاوه بر اینکه منجر به بی‌ثباتی در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد.

پوتین تاکید کرد: این سناریو واقعه جدیدی را رقم زده که منظومه قوانین بین‌المللی را به هم خواهد زد. تروریست‌ها در سوریه احتمالا بعد از اینکه به خوبی مهارت کسب کنند به اروپا و روسیه بازخواهند گشت و دست به اقدامات جدید خواهند زد.

وی نسبت به عملیات مجهز کردن افراد مسلح در سوریه هشدار داد و گفت: این مساله موجب درگیری‌های خونین در جهان خواهد شد.

پوتین در مقاله خود عنوان داشت: آنچه در سوریه رخ می‌دهد جنگ در راه دموکراسی نیست بلکه درگیری خونین بین مقامات سوریه و افراد مسلح تندرو از جمله جبهه النصره و دولت اسلامی عراق و شام است که آمریکا این دو را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها مزدوران عرب در سوریه نمی‌جنگند بلکه صدها جنگجو از کشورهای غربی حتی روسیه به سوریه رفته‌اند و این امر نگران‌کننده است.

پوتین ادامه داد: چه کسی تضمین می‌کند که آنها بعد از کسب مهارت‌های نظامی در جنگ سوریه به کشورهای ما بازنگردند این چیزی است که در مالی مشاهده کردیم و فاجعه ماراتن بوستون دلیل دیگر برای کسب تجربه تروریست‌هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha