• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۰:۳۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92061911528
  • خبرنگار : 71186

عرضه‌کنندگان حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را رعایت نمی‌کنند

عرضه‌کنندگان حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را رعایت نمی‌کنند

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در برگیرنده مواردی است که اجرای برخی از آن‌ها از سوی عرضه‌کنندگان خودرو به فراموشی سپرده شده است.

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در برگیرنده مواردی است که اجرای برخی از آن‌ها از سوی عرضه‌کنندگان خودرو به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در سال 90 به تصویب هیات دولت رسید.

در این قانون شاخص‌ها و استانداردهای فعالیت خودروسازان و واردکنندگان خودرو در حوزه ارائه خدمات پس از فروش مدنظر قرار گرفته است. با این حال نگاهی به این قانون نشان می‌دهد که برخی از موارد ذکر شده در آن هنوز از سوی عرضه‌کنندگان خودرو اجرایی نشده است.

در یکی از بندهای آیین‌نامه اجرایی این قانون ذکر شده است که "چنانچه رفع عیوب خودروی تحت ضمانت (در دوره گارانتی) که ناشی از خسارت حادثه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری طول بکشد نمایندگی خدمات پس از فروش خودرو موظف به تامین خودروی مشابه جایگزین است و در صورت نبود این امکان، باید خسارت خواب خودرو به مالک آن پرداخت شود."

همچنین در ماده 9 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو ذکر شده که "مدت زمان خواب خودرو برای پرداخت خسارت، پس از دو روز کاری برای همه روزهای توقف خودرو در نمایندگی اعم از تعطیل و غیر تعطیل تا روز تحویل محاسبه خواهد شد."

در بخش دیگری نیز تاکید شده که "در صورت مراجعه مصرف‌کننده برای رفع عیوب تکراری، زمان خواب خودرو از بدو تاریخ پذیرش (اولیه) خودرو باید محاسبه شود."

در ماده 12 این قانون نیز ذکر شده که "عرضه‌کننده خودرو موظف است در صورتی که مدت زمان خواب خودرو در تعمیرگاه بیش از یک ماه طول بکشد این مدت را به زمان دوره گارانتی آن اضافه کند."

همچنین در دوره ضمانت "هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیر قابل تعمیر به استثنای موارد تصادفی بر عهده شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو است."

با وجود تاکیدات و تصریح صورت گرفته در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، بسیاری از بخش‌های این قانون از سوی عرضه‌کنندگان خودرو اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال اشاره صریح به ارائه خودروی جایگزین در صورت خواب خودرو در تعمیرگاه در دوره گارانتی در حالی است که هم‌اکنون هیچ یک از عرضه‌کنندگان خودروهای داخلی و وارداتی به این قانون عمل نمی‌کنند.

در زمینه پرداخت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه‌ها در دوره گارانتی نیز بسیاری از مالکان در موعد مقرر موفق به پذیرش خودرو در نمایندگی نشده و از آن سو نیز بسیاری از خودروسازان از پرداخت کامل خسارت خواب خودرو خودداری می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۱:۴۹

اميدوارم اين دو شركت خودروساز ايران خودرو و سايپا هرچه سريعتر ورشكست بشن و درشون رو گل بگيرند. بالاخره پس از چندين سال يكه‌تازي در يك بازار انحصاري و اجحاف در حق مشتري و توليد محصولات از رده خارج و بي‌كيفيت و ناامن بايد به سزاي عملشون برسند و ورشكست و نابود بشن. خودروي آشغال به مردم ميندازن تازه طلبكار هم هستند!!!

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۱۹ ۱۲:۳۵

با سلام ما تيبا sx يورو 3 ثبت نام کرديم قيمت 18760 تومان. حالا که دعوتنامه اومده سايپا ميگه بايد يورو 4 تحويل بگيريد و 1300 ديگه هم پرداخت کنيد!!! آخه اين چه وضعشه؟ من شهرستان هستم اينجا نه الان بنزين يورو 4 هست و نه مطمئنم تا 1 سال ديگه هم نمياد!! توي ماشين يورو 4 که 10000 کيلومتر با بنزين يورو 3 بري بعد از اون ديگه يورو 4 معني نداره و حتي بنزين يورو 4 هم بزني ديگه فايده‌اي نداره. لطفا صداي ما رو به گوش مسئولين برسونيد بعد از اين همه تاخير 1/300 اضافه دادن خيلي زور داره!