• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061207383
  • خبرنگار : 71457

وزیر خارجه لبنان: استفاده از سلاح‌ شیمیایی را محکوم می‌کنیم/ نمی‌توان سوریه را متهم کرد

وزیر خارجه لبنان: استفاده از سلاح‌ شیمیایی را محکوم می‌کنیم/ نمی‌توان سوریه را متهم کرد

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه کشورش استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم می‌کند، تاکید کرد که تکروی‌های برخی کشورها برای حمله به سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت بهانه‌ای را برای حملات پی در پی به وجود می‌آورد.

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه کشورش استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم می‌کند، تاکید کرد که تکروی‌های برخی کشورها برای حمله به سوریه خارج از چارچوب شورای امنیت بهانه‌ای را برای حملات پی در پی به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عدنان منصور، وزیر امور خارجه در دولت موقت لبنان در مصاحبه با روزنامه الوطن سوریه خاطرنشان کرد: اوضاع سوریه به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است و برخی خود را برای حمله نظامی در این کشور ‌آماده می‌کنند و اگر این اقدامات خارج از چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت باشد، ما آن را حمله و دشمنی آشکار علیه سوریه به شمار می‌آوریم و اگر این کار را نکنیم، گویی که ما حق را به کشورهایی می‌دهیم که علیه یک کشور دیگر حمله می‌کنند و بهانه‌های واهی مطرح می‌سازند.

وی تصریح کرد: کشورهای عضو اتحادیه عرب باید امروز در سطح بالایی از حکمت و آگاهی ملی به سر برند و در نشست اخیر وزیران خارجه عرب برخی کشورها در تلاش بودند تا در عملیات نظامی با کشورهای خارجی همگام شوند.

عدنان منصور عنوان داشت: لبنان و دیگر کشورهای عربی همچون مصر، عراق، الجزایر، سودان و تونس با عملیات نظامی مخالف هستند و مداخله بیگانگان در سوریه را نمی‌پذیرند چراکه این اقدامات بدون شک تمام منطقه را خواهد لرزاند و خطری علیه روابط بین‌الملل به شمار می‌آید چراکه شورای امنیت مرجع قانونی در این قبیل امور است و زمانی که شورای امنیت در خصوص بحران کشوری قطعنامه‌ای صادر نکند، این یک اقدام غیرقانونی است که کشورهای ابرقدرت با کمک دیگر کشورها شورای امنیت را زیر پا بگذارند و دست به عملیات نظامی بزنند.

وی عنوان داشت: ما در لبنان بر این باور هستیم که راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و مذاکره میان تمامی کشورهای عربی باید مسیر خود را طی کند.

عدنان منصور عنوان داشت: پس از اینکه ارتش سوریه در اطراف دمشق و حومه لاذقیه و در درعا دستاوردهایی را رقم زد، برخی از طرف‌ها مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مطرح کردند و بدون اینکه منتظر اعلام نتایج کمیته تحقیقات سازمان ملل شوند، نظام سوریه را از همان آغاز به استفاده از این سلاح‌ها متهم کردند.

وی اعلام کرد: پیشتر نیز 12 تن در ‌آدانای ترکیه بازداشت شدند که گاز سارین در اختیار داشتند و مسئولان ترکیه‌ای تاکنون در خصوص تحقیقات صورت گرفته در خصوص این افراد توضیحی ارائه نداده‌اند. این گازها به کجا قرار بود بروند و چه کسی آنها را ساخته و چه کسی از آنها استفاده می‌کند، ‌آیا پیش از بازداشت این افراد مقادیری از این گازها وارد سوریه شده است؟

عدنان منصور افزود: ما باید دقیق باشیم چراکه زمانی که ما طرفی را متهم می‌کنیم و طرف دیگر را که گاز سارین در اختیار دارد، نادیده می‌گیریم، فاجعه‌ای برای منطقه به وجود می‌آید چراکه این گروه‌ها می‌توانند این گازها را به هر کشوری وارد کنند و بدین ترتیب ما از واقعیت دور می‌شویم.

وی عنوان داشت: لبنان با استفاده از گاز سارین مخالف است و ما هر کسی را که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، محکوم می‌کنیم اما ما باید تحقیقات و بررسی‌های لازم را به عمل آوریم و به گزاف سخن نگوییم تا از حقیقت هم دور نشویم. مساله غافلگیرکننده این است که چگونه می‌توان دولت سوریه را قبل از پایان تحقیقات متهم کرد، به ویژه آنکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه رسما اعلام کرد که مسکو اطلاعات کافی در اختیار دارد و دستگاه‌های ارتباطی و ماهواره‌ها ثبت کرده‌اند که این گازها در مکان‌هایی استفاده شده است که ارتش سوریه در آن حضور نداشته است.

عدنان منصور تاکید کرد: لبنان از آغاز رخدادها در سوریه نسبت به تصمیم‌هایی که علیه این کشور صادر شد، سیاست عدم مداخله را در پیش گرفت و ما این تصمیم‌ها را که در راستای تحریم اقتصادی سوریه یا خارج کردن سفیران یا ارسال سلاح به سوریه بود، اجرا نکردیم اما امروز شرایط خطرناکتر است چراکه این تحولات تنها به سوریه مربوط نیست و به تمام منطقه مربوط می‌شود.

این مقام لبنانی اظهار کرد: اگر شورای امنیت در اتخاذ یک تصمیم مناسب شکست بخورد و کشورهای دیگر بی‌توجه به جامعه بین‌الملل دست به عملیات نظامی در سوریه بزنند، در این صورت هرج و مرج رخ می‌دهد و هر کشوری بر اساس دیدگاه خود و بدون هماهنگی با شورای امنیت عمل می‌کند و این مساله بهانه‌ای برای تجاوزهای پی در پی به وجود می‌آورد. مساله مهمتر این است که ما به اسرائیل این بهانه را می‌دهیم تا هر بار خارج از چارچوب قوانین بین‌المللی دست به یک اقدام خصمانه بزند و از آنچه که علیه سوریه رخ داد، به عنوان بهانه‌ای برای تجاوزهای پی در پی علیه کشورهای عربی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: مسلح کردن مخالفان از دیدگاه اتحادیه عرب یک اقدام خطرناک و نادرست است و من تاکید می‌کنم که مسئولان لبنانی هیچ گاه اجازه نمی‌دهند تا این کشور گذرگاه یا مقری برای ارسال سلاح یا اعزام افراد مسلح به سوریه باشد.

وزیر امور خارجه لبنان افزود: لبنان و سوریه یک ملت هستند اما امکانات لبنان ضعیف است و نمی‌تواند تمام نیازهای برادران سوری را برآورده کند ما امیدوار هستیم که سوریه از این بحران خارج شود و همچون کشوری قدرتمند در میان کشورهای عربی ظاهر شود چرا که قدرت سوریه قدرت لبنان و ثبات و امنیت سوریه ثبات و امنیت لبنان است. زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌الملل با کمک به برقراری ثبات و امنیت در سوریه از طریق مذاکرات ژنو 2 نقش مثبتی ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha