• سه‌شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061206957
  • خبرنگار : 71477

انگلیس فروش مواد شیمیایی به سوریه را تکذیب کرد

انگلیس فروش مواد شیمیایی به سوریه را تکذیب کرد

دولت انگلیس گزارش فروش مواد شیمیایی در اوایل سال 2012 میلادی به سوریه را که مربوط به ساخت سازه‌های آلمینیومی بود و قابلیت استفاده در ساخت سلاح‌های شیمیایی را نیز داشت، تکذیب کرد.

دولت انگلیس گزارش فروش مواد شیمیایی در اوایل سال 2012 میلادی به سوریه را که مربوط به ساخت سازه‌های آلمینیومی بود و قابلیت استفاده در ساخت سلاح‌های شیمیایی را نیز داشت، تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی استار، وزارت بازرگانی انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت این کشور پس از بازبینی مقررات و تحریم‌های اروپا علیه دولت سوریه، مجوز صادرات مواد شیمیایی فلورید پتاسیم و فلورید سدیم به شرکتی در سوریه را در ژوئن سال 2012 میلادی لغو کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است، عملیات صادرات این مواد پس از تایید رسمی در ژانویه 2012 صورت گرفت. این شرکت سوری مدارکی را مبنی بر استفاده چنین مواد شیمیایی برای اهداف صلح‌آمیز فراهم کرده است.

وزارت بازرگانی انگلیس در ادامه این بیانیه گفت، صدور چنین مجوزهایی و سپس لغو آنها نشان‌دهنده موثر بودن سیستم نظارت است و اینکه دولت انگلیس در جریان تغییرات اضطراری به استانداردهای بین‌المللی وابسته و به آنها احترام می‌گذارد.

وزارت بازرگانی انگلیس در این بیانیه افزود: این سیستم نظارتی خط مشی‌های سخت و جدی را دنبال می‌کند و در زمان نظارت بر عملیات‌های واردات و صادرات به عنوان یکی از سخت‌گیرترین سیستم‌ها محسوب می‌شود.

رسانه‌های محلی انگلیس در روزهای اخیر گزارش دادند، لندن مواد شیمیایی خطرناکی به سوریه صادر می‌کرده که این مساله باعث شد تا نمایندگان پارلمانی این کشور در رابطه با این مساله از وزرا توضیح بخواهند.

این مساله پس از آن صورت گفت که آمریکا اعلام کرد، مدارکی مبنی بر استفاده گاز اعصاب سارین در حملات مرگبار دمشق در اختیار دارد.

توماس دوچرتی، یکی از اعضای حزب کارگر و عضو کمیته مجلس عوام در امور کنترل صادرات تسلیحاتی انگلیس گفت، قصد دارد تا سوالات رسمی برای اینکه چرا چنین مجوزهایی برای چنین شرکت‌هایی صادر شده، مطرح کند.

پس از آنکه جنگ داخلی سوریه آغاز شده، دولت انگلیس درباره اینکه چرا مجوزهای صادرات فروش مواد شیمیایی به سوریه صادر شده، توضیح می‌خواهد؛ موادی که احتمالا در تولید گاز اعصاب سارین استفاده شده است.

توماس دوچرتی از وینس کیبل، وزیر بازرگانی انگلیس خواست تا جزئیات بیشتری درباره این معامله ارائه دهد.

وی گفت: این اقدام انگلیس سوالات بسیار جدی به همراه دارد. ‌آیا مذاکره‌ای میان مقامات شما و دفتر کشورهای مشترک المنافع یا وزارت دفاع برای تعیین دقیق چگونگی استفاده این مواد شیمیایی صورت گرفته است؟ دولت انگلیس نخستین بار چه زمانی از استفاده احتمالی این مواد در سلاح‌های شیمیایی با خبر شد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha