• شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060905436
  • خبرنگار : 71415

کارتر حمله به سوریه بدون حمایت سازمان ملل را غیرقانونی خواند

کارتر حمله به سوریه بدون حمایت سازمان ملل را غیرقانونی خواند

رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در اظهاراتی با اقدام نظامی علیه سوریه بدون حمایت سازمان ملل مخالفت کرده و تاکید کرد که هرگونه حمله‌ای بدون اجازه سازمان ملل غیرقانونی است.

رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در اظهاراتی با اقدام نظامی علیه سوریه بدون حمایت سازمان ملل مخالفت کرده و تاکید کرد که هرگونه حمله‌ای بدون اجازه سازمان ملل غیرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست، "جیمی کارتر" رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در بیانیه‌ای که از سوی مرکز کارتر متعلق به وی منتشر شد، گفت: یک پاسخ نظامی تنبیهی علیه سوریه بدون حکم شورای امنیت سازمان ملل و یا حمایت گسترده ناتو و اتحادیه عرب براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی خواهد بود و بعید است که بتواند مسیر جنگ را تغییر دهد.

وی در بیانیه خود برگزار کنفرانس صلح در مورد سوریه را خواستار شد.

جیمی کارتر تنها رهبر سابق آمریکا نبوده که در خصوص بحران سوریه اظهارنظر کرده است. پیشتر نیز جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفته بود که باراک اوباما باید درخصوص مساله سوریه یک تصمیم دشوار بگیرد.

در بیانیه جیمی کارتر تصریح شده است، استفاده از تسلیحات شیمیایی در تاریخ 21 اوت در نزدیکی دمشق، نقض فاحش قوانین بین‌المللی بوده که به درستی باعث خشم جامعه جهانی شده است. آمریکا و برخی از هم‌پیمانان اروپایی‌اش تقاضای حمله نظامی به سوریه می‌کنند اما به نظر می‌رسد خواهان حمایت ناتو و یا اتحادیه عرب نیستند.

این مقام اسبق آمریکا تصریح کرد، با وجود این یک پاسخ نظامی تنبیهی بدون حکم شورای امنیت سازمان ملل و یا حمایت گسترده از سوی ناتو و اتحادیه عرب براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی بوده و بعید است که مسیر جنگ را تغییر دهد.

کارتر تاکید کرد: چنین اقدامی منجر به خشونت مصیبت‌بار خواهد شد. به جای آن همه طرف‌ها باید به دنبال ایجاد اتفاق‌نظر در تمام جامعه جهانی در محکومیت حمله شیمیایی در سوریه بوده و ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه را در تحت اختیار سازمان ملل قرار دهند.

وی گفت: ضروری است که حقایق حمله اخیر را تعیین کنیم و آنها را به عموم ارائه دهیم. آنهایی که مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند، باید شخصا مسئول باشند.

در بیانیه کارتر آمده است: حمله شیمیایی سوریه باید عامل تسریع و دو برابر کردن تلاش‌ها به منظور برگزاری کنفرانس صلح سوریه، پایان دادن به خصومت‌ها و پیدا کردن هرچه سریع‌تر یک راه‌حل سیاسی برای این کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha