• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 92060604351
  • خبرنگار : 71405

در گفت‌وگو با ایسنا

رویوران: تهدید آمریکا برای حمله به سوریه دادن برگ برنده به معارضان است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تهدید آمریکا برای حمله به سوریه به منظور بر هم زدن معادلات به نفع معارضان سوری و دادن برگ برنده به آنها است.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تهدید آمریکا برای حمله به سوریه به منظور بر هم زدن معادلات به نفع معارضان سوری و دادن برگ برنده به آنها است.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به، به تاخیر افتادن مذاکرات ژنو 2 عنوان کرد: بحث ژنو 2 حاصل حدود شش دوره جلسات مشترک بین آمریکا و روسیه،به ویژه جان کری و لاوروف، وزرای خارجه این کشورها است که مذاکرات را به طور جدی پیگیری می کردند.

وی افزود: مذاکرات ژنو 2 چارچوبی است که آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه انتخاب کردند تا از این طریق بدون براندازی دولت این کشور و با استفاده از گفت و گو و راه حل‌هایی سیاسی از بحران سوریه عبور بکنند. در همین راستا در زمان توافق بر سر برگزاری این مذاکرات آمریکا و روسیه تمایل خود را برای حضور در ژنو 2 ابراز کردند اما مخالفان سوری همچنان موافق این مذاکرات نبوده و نیستند.

رویوران با بیان اینکه چند دستگی و عقب نشینی های مکرر معارضان سوری باعث شده تا آنها دستاوردی برای ارائه در مذاکرات ژنو 2 نداشته باشند گفت: از آنجا که معارضان سوری چیزی برای عرضه در مذاکرات ندارند امکان امتیاز گیری هم برای آنها وجود نداشته و به همین دلیل هم برای حضور در مذاکرات ژنو2 تردید دارند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به تهدید آمریکا مبنی بر احتمال حمله به سوریه گفت: تهدید آمریکا برای حمله به سوریه دادن برگ برنده‌ای به معارضان سوری است تا در ژنو 2 از تهدیدهای آمریکا از نظام سوریه امتیاز بگیرند و در همین راستا برخی معتقد هستند آمریکا از توافقهای قبلی خود عدول کرده و در نهایت قصدی جز ایجاد جنگ ندارد.

رویوران ادامه داد: البته مشخص نیست هدف آمریکا از تهدید سوریه به حمله نظامی سرنگونی نظام سوریه بوده و آیا این کشور چین توانی را دارد یا خیر. زیرا بسیاری بر این باور هستند که تا زمانی که آمریکا از طریق زمین به سوریه حمله کند جنگی رخ نخواهد داد و در حال حاضر آمریکا آمادگی برای حمله زمین را نداشته و حداکثر کاری که امکان دارد انجام بدهد حمله موشکی به سوریه است.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد کاهش سطح روابط قاهره با آنکارا خاطرنشان کرد: تنش بین ترکیه و مصر امری طبیعی است. زیرا در ترکیه شاخه‌ای از اخوان حاکم است در حالی که مصر شاهد کودتا علیه اخوانی‌ها است و این تنش‌ها امری کاملا طبیعی بین دو کشور محسوب می‌شود و روز به روز هم افزایش خواهد یافت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: ترکیه وضع موجود در مصر را قبول نخواهد کرد و متقابلا مصر هم دخالت ترکیه در امور داخلی کشورش را نمی پذیرد و همین امر به تنش‌های دو کشور دامن خواهد زد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha