• سه‌شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060502864
  • خبرنگار : 71434

بان کی مون:مطمئنا کارشناسان می‌توانند مدارکی را درباره حمله شیمیایی جمع کنند

بان کی مون:مطمئنا کارشناسان می‌توانند مدارکی را درباره حمله شیمیایی جمع کنند

دبیرکل سازمان ملل با اعلام اینکه کارشناسان این سازمان قادر به جمع‌آوری اسناد درباره حمله شیمیایی در سوریه هستند، تاکید کرد که این سازمان علیه مخالفان و نظام سوریه به خاطر حمله به بازرسان این سازمان شکایت می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل با اعلام اینکه کارشناسان این سازمان قادر به جمع‌آوری اسناد درباره حمله شیمیایی در سوریه هستند، تاکید کرد که این سازمان علیه مخالفان و نظام سوریه به خاطر حمله به بازرسان این سازمان شکایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای در سئول اعلام کرد: اطمینان دارد که به رغم گذشت زمان کارشناسان سازمان ملل می‌توانند اسناد و مدارکی را درباره حمله شیمیایی در سوریه جمع‌آوری کنند.

وی افزود: بازرسان سازمان ملل موفق شدند با قربانیان حمله مذکور در سوریه گفت‌وگو کنند و این به رغم آن است که کاروان آنها از طریق یک تک تیرانداز هدف قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: سازمان ملل از دولت و مخالفان سوریه درباره حمله تک تیرانداز به کاروان بازرسان سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

این اظهارات بان کی مون در اشاره به آن بود که روز دوشنبه به کاروان بازرسان سازمان ملل در اولین روز تحقیقاتشان در غوطه دمشق تیراندازی شد. ساعاتی پیش از این تیراندازی نیز به هتل محل اقامت بازرسان در دمشق با استفاده از خمپاره حمله شده بود.

بازرسان سازمان ملل روز دوشنبه و به دنبال موافقت دولت سوریه تحقیقات مستقیم در غوطه دمشق را آغاز کردند.

کارشناسان سازمان ملل با وجود دو حمله به هتل محل حضورشان و حمله تک تیراندازها به خودروی‌شان، اولین روز ماموریت خود را پس از انجام تحقیقات پایان دادند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، کارشناسان سازمان ملل به مدت سه ساعت منطقه‌ای در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق را که احتمال می‌رفت در آن از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده باشد، مورد بررسی قرار دادند.

هنگام صبح پیش از آنکه بخواهند به محل وقوع احتمالی حملات شیمیایی بروند، دست‌کم دو خمپاره به محل حضور آنها اصابت کرد و سپس یک تیراندازان ناشناس به خودروی‌شان آتش گشود که این امر باعث شد فعالیت آنها به چند ساعت دیگر موکول شود.

بازرسان سازمان ملل بعد از ظهر روز گذشته با شش خودرو به محل اقامت خود در یکی از هتل‌های دمشق آمدند، اما در خصوص بازدید خود از شهر معضمیة سخنی به میان نیاوردند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد: اولین خودروی بازرسان سازمان ملل چندین مرتبه مورد اصابت گلوله تک تیراندازهای ناشناس قرار گرفت که بر اثر این حملات بازرسان زخمی نشدند و از آنجا که این خودرو دیگر قابلیت استفاده نداشت، این هیات به یک مقر دولتی رفت و خودرو را تعویض کرد.

بازرسان شیمیایی

وی جزئیات بیشتری در خصوص عامل این حمله نگفت و تاکید کرد: باید تمامی طرف‌ها همکاری خود را با بازرسان سازمان ملل افزایش دهند تا این گروه بتواند با امنیت ماموریت مهم خود را به اتمام برساند.

در همین راستا، عبدالناصر الشمیر، فرمانده شورای مخالفان سوریه در غوطه شرقی اعلام کرد که این شورا با ورود هیات بازرسان سازمان ملل موافق است و امنیت آنها را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد که در هنگام بازدید این بازرسان تمام درگیری‌ها پایان می‌یابد و کمک‌های لازم به آنها ارائه می‌شود.

بازرسان سازمان ملل اولین روز ماموریت خود را پس از گفت‌وگو با قربانیان حملات روز چهارشنبه و نمونه‌گیری از آنها و مکان حادثه پایان دادند.

در همین راستا فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل مطمئن است که این هیات خواهد توانست شواهدی در خصوص حادثه 21 اوت به دست ‌آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha