• شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92060200875
  • منبع : نمایندگی لرستان

عضو کمیسیون اجتماعی:

ماحصل کم‎آبی مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد بود

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: میانگین گرما در منطقه خاورمیانه 3 درجه افزایش یافته است.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی گفت: میانگین گرما در منطقه خاورمیانه 3 درجه افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، ایرج عبدی در نشست هم‎اندیشی سازمان‎های مردم نهاد زیست‎محیطی استان‎های زاگرس‎نشین که در محل سالن کنفرانس علامه طباطبایی برگزار شد با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر موضوع محیط‎ زیست از چالش‎های جدی پیش روی بشر کنونی در دنیا به خصوص منطقه آسیا و خاورمیانه است.

وی ادامه داد: دمای کره‎زمین نسبت به 20 سال گذشته، یک درجه گرم‏‎تر شده که البته افزایش 3 درجه‎ای میانگین گرما در منطقه خاورمیانه بسیار چشم‎گیر است.

عبدی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی عمده علت گرم شدن هواست که خود باعث تغییر در مدت و الگوی بارندگی‎ها شده است.

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس خاطرنشان کرد: نزدیک به نیمی از جمعیت کشور در استان‎های زاگرس‎نشین ساکن‎اند.

او در ادامه به تشکیل فراکسیون توازن در مجلس اشاره کرد و گفت: این فراکسیون به مسایل زاگرس‎نشینان رسیدگی می‎کند و خود نیز عضو آن هستم.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در گذشته زاگرس دارای سدهای خدادادی بود به این شیوه که برف‎ها تا اواخر مرداد و حتی تا سال بعد در قلل زاگرس باقی می‎ماند و هم‎چون سدی خدادادی، بعد از ذوب برف‎ها، آب استان‎ها تأمین می‎شد.

وی اظهار کرد: امروزه نوع بارش تغییر کرده و بارش‎ها به صورت باران به یکباره می‎بارند و به شکل رودخانه از استان خارج می‎شوند.

وی بیان کرد: بنابراین آب دیگر در زاگرس باقی نمی‎ماند و با سرازیر شدن از ارتفاع به سمت دامنه‎ها به خشک شدن چشمه‎ها منجر به حفر چاه بیش‎تر می‎شود، اما باید دانست که این نیز تنها برای مدتی کوتاه است.

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس ادامه داد: امروز روستاها در اردیبهشت‎ماه دچار کم‎آبی‎اند و این بر باغات آن تأثیر خود را نمایان ساخته است.

او افزود: بسیاری از چاه‎ها یا کم‎آب‎اند یا خشک شده‎اند و ما با تانکر به آن مناطق آب می‎رسانیم.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس خاطرنشان کرد: ماحصل کم‎آبی مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد بود.

وی بیان کرد: از نقطه نظر اجتماعی، تغییرات زیست‎محیطی نیاز به مطالعه علمی دارد و باید برخوردهای عالمانه با آن داشت.

وی در ادامه به موضوع ریزگردها پرداخت و گفت: میزان بالاتر از حد مجاز گرد وغبار باعث بیماری در انسان خواهد شد اما باید دانست میزان کم‎تر از حد استاندارد نیز بر درختان و گونه‎ها تأثیر می‎گذارد.

عبدی به موضوعات آلودگی هوا و آتش‎سوزی هم اشاره‎ای داشت و افزود: با هر آتش‎سوزی تنها درختان و علوفه‎ها از بین نمی‎روند بلکه بسیاری موجودات زنده نیز در این بین نابود می‎شوند.

نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه نهادها و دستگاه‎ها باید در اختیار محیط‎زیست و منابع طبیعی باشند، هم‎چنین باید راه‎حلی اصلی برای مقابله با آتش‎سوزی اتخاذ شود.

او در ادامه به تأسیس دانشکده محیط‎ زیست اشاره کرد و گفت: این دانشکده تأسیس شده و بناست در 3 استان پردیس‎هایی را ایجاد کند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امسال رشته‎های کارشناسی ارشد برای این دانشکده اخذ شده که اگر وزارت علوم توافق کند در دوره‎های بعد می‎توان مجوز رشته‎های لیسانس، دکترا و فوق دیپلم را نیز گرفت.

این نماینده مجلس، در خصوص آموزشکده محیط‎ زیست هم گفت: برای این آموزشکده از بخش خصوصی استفاده شده که هم‎اکنون به آموزشکده‎ای ملی تبدیل شده و سالانه 300 محیط‎بان را آموزش می‎دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه در رابطه با محیط ‎زیست تعداد تشکل‎ها کم است و نیاز به همکاری سازمان حفاظت محیط‎زیست در جهت پربار کردن و بیش‎تر کردن تعداد آنها احساس می‎شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha