• شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060200662
  • خبرنگار : 71477

رئیس سابق اف‌بی‌آی: آمریکایی‌های حاضر در جنگ سوریه تهدید بلقوه هستند

رئیس سابق اف‌بی‌آی: آمریکایی‌های حاضر در جنگ سوریه تهدید بلقوه هستند

رابرت مولر که یک هفته پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) شاهد حملات 11 سپتامبر سال 2001 میلادی بود، امروز با گذشت 12 سال از این رویداد و بازنشستگی، همچنان معتقد است که این تهدید وجود دارد.

رابرت مولر که یک هفته پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) شاهد حملات 11 سپتامبر سال 2001 میلادی بود، امروز با گذشت 12 سال از این رویداد و بازنشستگی، همچنان معتقد است که این تهدید وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اف.بی.آی در زمان ریاست رابرت مولر از اداره‌ای که تنها به بررسی حملات گذشته پرداخت به اداره‌ای تبدیل شد که اولویت اصلی آن جلوگیری از بروز این حملات بود.

رابرت مولر 69 ساله گفت: هنگامی که من ریاست اف.بی.آی را به دست گرفتم، چندین سال دادستان بودم و زمان زیادی با چنین پرونده‌هایی همچون جرایم سازماندهی شده، پرونده‌های مربوط به مواد مخدر و پرونده‌های اختلاس سر و کار داشتم. من چند ایده در ذهن داشتم که اداره اف.بی.آی نیازمند آن بود و یک هفته بعد حملات 11 سپتامبر رخ داد.

انتظار نداشتم که وقت خود را با جلوگیری از حملات تروریستی بگذرانم. در جریان تداخل در تجهیزات امنیتی آمریکا که در پی حملات 11 سپتامبر اتفاق افتاد، اف.بی.آی تمرکز اصلی خود را برای مقابله با تروریسم قرار داد.

وی افزود: در همان زمان فعالیت 2000 نیرو از 11 هزار مامور ویژه اف.بی.آی فورا از مبارزه با جرایم به مقابله با القاعده تغییر یافت. از آن زمان به بعد تعداد تحلیلگران اطلاعاتی در اف.بی.آی سه برابر شده است. با گذشت زمان خطر تهدیدات القاعده و متاثرانش به همراه تهدیدهای سایبری افزایش یافته اما حالا حالاها اولویت اول ما باقی خواهد ماند.

مولر ادامه داد: در حالی که القاعده به شدت ضعیف و قتل‌عام شده‌اند اما پس از سال 2001 در گروه‌ها و کشورهای دیگری همچون شبه‌نظامیان الشباب و القاعده در شبه جزیره عرب در یمن رشد کرده‌اند.

مولر درباره تغییر چشم‌اندازها در کشورهای شاهد بهار عربی همچون تونس، لیبی، مالی، الجزایر، سوریه و مصر ابراز نگرانی کرده است.

وی گفت: هر یک از این کشورها افرادی را دارند که در گروه تندروها می‌گیرد که تهدیدهایی را نه تنها نسبت به آمریکا بلکه نسبت به خارج از ‌آمریکا اعمال می‌کنند. برخی از شهروندان آمریکایی که در سوریه می‌جنگند، می‌توانند در آینده به تهدید تبدیل شوند.

وی گفت: وقتی شما با افرادی مواجه هستید که به سوریه سفر می‌کنند، این مساله باعث نگرانی است که دغدغه اصلی است.

مولر همچنین درباره تهدید اعمال شده توسط مهاجمان موسوم به "تکرو" که اغلب رادیکالی شده‌اند و چگونگی ساخت بمب‌ها را به صورت آنلاین آموخته‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: برای ما شناسایی تروریست‌های تکرو و خنثی کردن حملات سخت‌تر شده است. تعیین میزان این تهدید بسیار سخت است چرا که شما یک مقیاس دارید و با آن از تمامی حملات جلوگیری می‌کنید.

مولر درباره تیراندازی به پایگاه نظامی فورت هود در سال 2009 و بمب‌گذاری در مسابقات دو ماراتن بوستون در 15 آوریل سال جاری میلادی گفت: این بخشی از روشی است که به تازگی شاهد آن بود اما این روش احتمالا در آینده بازسازی خواهد شد. به همین دلیل است که وجود برنامه‌های نظارتی بر اینترنت و مکالمات تلفنی بسیار مهم هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha