• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 92051609505
  • منبع : نمایندگی کرمان

/گزارش/

خانه‌های شهرک حسین‌آباد جیرفت، زیر گل و لای

خانه‌های شهرک حسین‌آباد جیرفت، زیر گل و لای

ایسنا/کرمان بر اثر بارش باران سیل آسا، آن هم در دمای بالای 50 درجه، عصر روز سه شنبه، پانزدهم مرداد، خسارت زیادی به تاسیسات آب، برق و منازل مسکونی شهرستان جیرفت وارد شد.

بر اثر بارش باران سیل آسا، آن هم در دمای بالای 50 درجه، عصر روز سه شنبه، پانزدهم مرداد، خسارت زیادی به تاسیسات آب، برق و منازل مسکونی شهرستان جیرفت وارد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، بارش شدید باران به همراه باد و رعد و برق علاوه بر آبگرفتگی شدید معابر عمومی و جاری شدن سیل 500 خانوار در شهرک حسین آباد جیرفت غرق در گل و لای شدند. همجواری این شهرک با یک سیل بند غیراصولی باعث بروز بیشترین خسارت به اهالی این شهرک شده است.

بارش باران سیل آسا در شهر جیرفت از ساعت 16:20 دقیقه بعد از ظهر سه شنبه، پانزدهم مرداد، آغاز و به مدت 2 ساعت ادامه داشت. فروریختن دیوارهای منازل، بروز خسارت جدی به بیش از 20 خودروی سواری و کشته شدن یک نفر در اثر ریزش دیوار و زیر گل و لای رفتن اسباب و اثاثیه اهالی شهرک حسین آباد از جمله مواردی بودند که بر اساس شواهد عینی گزارش شده‌اند.

المان میدان امام حسین (ع) ورودی شهر جیرفت نیز در اثر بارش شدید باران تخریب شده است.

شهرداری جیرفت در اولین فرصت تمام توان خود برای مهار کردن سیل و وارد نشدن خسارت به خانه‌های مردم بکار گرفت ولی به دلیل شدت باران و جاری شدن شدید سیل در معابر عمومی که طی 10 سال اخیر بی سابقه بوده است، موفق به کاهش خسارت ناشی از این حادثه نشد. د این شرایط، حضور نیافتن به موقع نیروهای امداد و نجات و هلال احمر در محل وقوع سیل، نارضایتی مردم را به همراه داشت.

با وجود این‌که به دفعات از پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر جیرفت به عنوان پشتیبان شهرستان‌های جنوبی نام برده شده است ولی در ساماندهی سیل زدگان در جیرفت به درستی نتوانست عمل کند و حتی در توزیع اقلام ضروری مورد نیاز اهالی شهرک حسین آباد که نزدیک به اذان مغرب دچار بحران شده بودند هیچ اقدامی از سوی هلال احمر صورت نگرفت.

براساس گزارشات دریافتی، رئیس جمعیت هلال احمر جیرفت در منطقه "اسفندقه" برای بازدید از مناطق سیل زده عزیمت کرده بود که به دلیل تخریب جاده نتوانست به شهر جیرفت بازگردد؛ این امر باعث بی سروسامانی در امداد رسانی و تامین مایحتاج اولیه سیل زدگان در شهر جیرفت شد.

احمد بلند نظر، بخشدار مرکزی جیرفت در جریان آخرین بازدید خود از شهرک حسین آباد، به خبرنگار ایسنا گفت: در اثر جاری شدن سیل و بارش شدید، همراه با طوفان به بیش از 500 خانوار با جمعیتی بالغ 2000 نفر خسارت جدی وارد شده است.

وی تصریح کرد: تخریب دیوارهای منازل مسکونی، خسارت جدی به بیش از 20 خودرو تاکنون، خسارت به تاسیسات آب و برق شهرک و آبگرفتگی شدید منازل مسکونی شهرک حسین آباد جیرفت از جمله مواردی هستند که گزارش شده‌اند.

بلند نظر بیان کرد: در منطقه اسفندقه به صد درصد راه‌های روستایی خسارت وارد شده و بیش از یک کیلومتر از جاده آسفالته این محور، تخریب شده و در حال حاضر مسدود است.

وی همچنین از مسدود شدن محور گردشگری دلفارد به مدت چهار ساعت در اثر جاری شدن شدید سیل خبر داد و گفت: در حال حاضر این محور باز است و رفت و آمد در آن جریان دارد.

بخشدار مرکزی جیرفت افزود: در اثر بارش شدید باران و ریزش تونل محور جیرفت - کرمان، این محور نیز مدتی مسدود شده بود که در حال حاضر باز است و رفت و آمد در آن به آسانی صورت می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه یک نفر در اثر ریزش دیوار جان خود را از دست داده است.

بلند نظر ادامه داد: شهرداری در این بحران غیرمترقبه با تمام توان وارد عمل شد ولی متاسفانه به دلیل شدت باران و سیل به منازل مسکونی خسارت جدی وارد شده است. کارشناسان در حال بررسی میزان بروز خسارت در بخش‌های مختلف در اثر سیل هستند.

بخشدار مرکزی جیرفت همچنین از وضعیت ساختار ضعیف سیل بند مجاور شهرک حسین آباد جیرفت به شدت انتقاد و عنوان کرد: این سیل بند با این وضعیت ضعیف قدرت مقاومت در برابر جاری شدن سیل به این شدت را ندارد و باید برای تغییر مسیر سیل در موقع بارش باران به سمت رودخانه "ملنتی" به صورت جدی برنامه ریزی شود.

در حالی که برق فرماندرای جیرفت قطع شده بود جلسه ستاد بحران در تاریکی، تشکیل شد.

محمود معناصری معاون برنامه ریزی فرماندار جیرفت در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: در اولین فرصت برای ساماندهی وضعیت موجود جلسه ستاد بحران شهرستان در محل فرماندار جیرفت تشکیل شد. حضور نیافتن رئیس جمعیت هلال احمر جیرفت در شهرک حسین آباد جیرفت به دلیل حضورش در منطقه اسفندقه بوده است.

سید دادخدا حسینی، معاون سیاسی فرمانداری جیرفت نیز گفت: در حال حاضر نیروهای نظامی و انتظامی برای تامین امنیت اهالی شهرک حسین آباد حضور دارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا به مردم خدمات رسانی اولیه‌ای صورت نگرفته است، تنها به گفتن این جمله که بررسی می‌کنیم اکتفا کرد.

گزارش از سیمین سنجری، خبرنگار ایسنای منطقه کویر

سیل جیرفت

سیل جیرفت

سیل جیرفت

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha