• یکشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 92041609676
  • خبرنگار : 71381

معاون‌بین‌الملل رئیس جمهور: حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق به 16 میلیارد دلار می‌رسد

معاون‌بین‌الملل رئیس جمهور: حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق به 16 میلیارد دلار می‌رسد

معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور گفت: از اولویت‌های جمهوری اسلامی انجام کارهای اقتصادی زیر بنایی با همسایگان کشورمان به ویژه کشور دوست، برادر و مسلمان عراق است.

معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور گفت: از اولویت‌های جمهوری اسلامی انجام کارهای اقتصادی زیر بنایی با همسایگان کشورمان به ویژه کشور دوست، برادر و مسلمان عراق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از امضای توافق نامه‌ی گسترش روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و منطقه کردستان عراق ،سعیدلو با اشاره به این‌که دولت ستادی برای توسعه‌ روابط اقتصادی ایران و عراق با مسئولیت معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور تشکیل داده است، گفت: ستاد توسعه اقتصاد ایران و عراق دبیرخانه‌ای تشکیل داده است که به صورت مستقر و 24 ساعته کار می‌کند.

وی با اشاره به این‌که سال به سال گزارش آمار همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق رو به افزایش است، افزود:‌همکاری‌های اقتصادی ما از 3 تا 4 میلیارد دلار شروع شد و به بالای 12 میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می‌کنیم که اگر کار خوب پیش برود، آمار همکاری‌های اقتصادی به بالای 16 میلیارد دلار برسد.

سعیدلو در رابطه با همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق توضیح داد: محصولات غذایی و مصرفی به عراق صادر می‌شود و به دلیل تخریب‌های ایجاد شده در عراق نیازمند آماده کردن زیرساخت‌هایی مثل جاده و سد و نیروگاه هستند که کارهای گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌شود و ما با تمام استان‌های مرزی و استان‌های همجوار در ارتباط هستیم.

معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور،با اشاره به این‌که در چند ماه گذشته اجلاسی در اربیل کردستان عراق با حضور سرمایه‌گذاران اقتصادی برگزار شد، گفت : مباحثی از جمله هماهنگی مرزها، استانداردها و حمل و نقل و مسائل ارزی در این اجلاس مطرح شد و قرار بر این شد که در فاصله‌ی کوتاه توافق‌نامه‌ای برای همکاری‌های اقتصادی امضاء‌شود که امروز با حضور دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق و وزیر عمران و آبادانی عراق این تفاهم نامه جهت گسترش روز افزون روابط اقتصادی با کردستان عراق به امضاء رسید و امیدواریم روز به روز تعاملات اقتصادی ما گسترش یابد و سهم عمده‌ای در آبادانی و صلح و دوستی منطقه داشته باشیم.

سعید‌لو توضیح داد:‌از موارد توافق‌نامه‌ای که امروز امضاء شد، مباحثی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک ، پیمانکاری، هماهنگی مرزها، نحوه‌ی انتقال نیرو به عراق از جمله گاز و برق و مسائل استاندارد و گردشگری بوده است.

معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور همچنین از صدور گاز طی چند ماه آینده به عراق خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 1200 مگاوات برق به عراق صادر می‌شود که قرار است 150 مگاوات به آن اضافه کنیم تا از طریق ترانزیت به سوریه و لبنان منتقل شود، بنابراین کارهای بزرگی در حال انجام است و پیش بینی می‌کنیم که اگر کار خوب پیش برود، حجم مبادلات اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق به نزدیک 16 میلیارد دلار برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha